מחירי השכירות המאמירים דוחפים יותר אמריקאים לגור עם שותפים או עם ההורים

הביקוש לדירות שכורות בארה"ב ברבעון השלישי של 2022 היה הנמוך ביותר בכל רבעון מאז • התוצאה: מחירי השכירות החלו לרדת על בסיס חודשי לראשונה זה כמעט שנתיים

בית להשכרה בארה''ב. בצ'רלסטון השכירות עדיין גבוהה ב־14% ממה שהייתה לפני שנה / צילום: Associated Press, Matt Rourke
בית להשכרה בארה''ב. בצ'רלסטון השכירות עדיין גבוהה ב־14% ממה שהייתה לפני שנה / צילום: Associated Press, Matt Rourke

לאחר רצף של שיאים במחירי השכירות, האמריקאים שוכרים פחות דירות, והביקוש ברבעון השלישי נפל לרמתו הנמוכה ביותר זה 13 שנה.

יש שוכרים שמעדיפים להכניס שותפים, ואילו אחרים עוברים לגור עם חברים או בני משפחה. יותר אנשים נוטים להישאר זמן ארוך יותר בבית הוריהם או לחזור אליו לאחר שעזבו, מאשר לשלם את מחירי השכירות העולים, כך לפי סקר של UBS. 

● עידן של ריבית גבוהה: איפה מחירי הדיור נוסקים, ומה קורה בלונדון?
● מה אפשר לשכור ב־10,000 דולר בניו יורק, בלוס אנג'לס ובסן פרנסיסקו  

הביקוש לדירות ברבעון, שנמדד על ידי השינוי בתפוסה לעומת שנה אחורה, היה הנמוך ביותר מאז 2009, כשארה"ב סבלה מהשלכות משבר הסאב־פריים, לפי חברת RealPage בעלת תוכנה לשוק השכירות. במדידה רבעונית, הירידה בביקוש היא החדה ביותר בכל רבעון שלישי - בדרך כלל זהו הרבעון החזק ביותר להשכרות - זה יותר מ־30 שנה, לפי הנתונים של RealPage.

בינתיים, שיעור הדירות הפנויות עלה ל־5.5% ברבעון השלישי, עלייה מ־5.1% ברבעון הקודם, לפי חברת נתוני הנדל"ן CoStar.

עליית מחירים גם בסעיפי הוצאה נוספים

מחירי השכירות עלו ב־25% לעומת השנתיים הקודמות, לפי אתר ההשכרות Apartment List, ודחפו יותר שוכרים אל מעבר לגבול יכולתם. בינתיים, עליית המחירים בסעיפי הוצאה אחרים, כמו מזון ואנרגיה, נוגסת בכסף שאפשר להוציא על דיור.

"זה איתות לכך שהשכירות לא יכולה להמשיך באותו גובה שבו הייתה בשנתיים האחרונות", אומר מייקל גולדסמית, אנליסט ב־UBS. "אנחנו מגיעים לנקודה שבה השוכרים אולי ירצו לצאת מהשוק".

נראה ששוק השכירות למגורים מתקרר אחרי "בום" שהתחיל בראשית 2021. אחרי שהכירו את הקורונה, הרבה אנשים - בעיקר צעירים שגרו עם ההורים - מיהרו למצוא מקום בערים ברחבי המדינה. הם ניפחו את הביקוש לדירות והוסיפו לחץ למחירים. יש דירות שאפילו היו "קורבן" למלחמת מחירים.

למחירי השיא של הבתים היה חלק בכך. הם הוציאו מהמשחק חלק מהאמריקאים שרצו לקנות בתים ראשונים אבל במקום זה נשארו שבויים בשוק השכירות. אלא שכרגע מחירי הבתים בירידה על בסיס חודשי, לפי מדד קייס שילר.

מחירי השכירות החלו לרדת על בסיס חודשי לראשונה זה כמעט שנתיים, ומידע עדכני מראה שהשוכרים מתחילים להשיב מלחמה.

שונדה אוסטין, עובדת בתחום הרפואה, ושלושת ילדיה, עברו לבית אמה בפלינט שבמישיגן החודש, לאחר שחוו עלייה של 24% במחיר השכירות בלאס וגאס. היא מקווה לחזור לבית משלה עד חודש מרץ במקומות יותר זולים, כמו ארקנסו או קרוליינה הצפונית, שבהם אולי תוכל לקנות. "המטרה שלי היא לחסוך כמה שאני יכולה", אומרת אוסטין.

ההיצע של דירות חדשות, שעלה השנה בשווקים גדולים כמו פניקס ודאלאס, תורם אולי לירידה בביקוש הכולל, משום שפרויקטים חדשים מוסיפים דירות ריקות לשוק המתקרר. חוסר הוודאות הכלכלי לצד החששות ממיתון אולי תורמים גם הם לירידה בביקוש לדירות.
שוק השכירות בדרך כלל קל יותר בחודשים קרים, אבל אנליסטים אומרים שהירידה בביקוש התחילה מוקדם יותר השנה, והיא גדולה יותר מהצפוי."האביב והקיץ הם עונת השכירות והם היו ממש על הפנים", אומר ג'יי ליביק, מנהל ארצי של תחום המחקר על מתחמי מולטי פמילי, ב־CoStar.

אבל אפילו עם הירידה האחרונה בביקוש, המחירים המבוקשים לדירות בשכירות נשארו כמעט בשיא. ברחבי המדינה, מחירי הביקוש התחילו לרדת קלות מחודש לחודש אבל עם עדיין גבוהים ב־6% ואפילו יותר בהסתכלות שנתית, לפי כמה נתונים. בכמה שווקים חמים, הם עלו בהרבה יותר מכך. בצ'רלסטון, דרום קרוליינה, השכירות גבוהה ב־14% מאשר לפני שנה, לפי Apartment List.

18% גרו עם שותפים או עם בני משפחה

כדי לברוח מהמחירים הגבוהים, יותר אנשים בוחרים לחיות חופשיים משכירות, עם משפחה או חברים, לפי סקר של UBS מחודש ספטמבר.

18% מהמבוגרים בארה"ב שהשתתפו בסקר אמרו שהם גרו עם מישהו בלי לשלם שכירות בששת החודשים האחרונים - עלייה מ־11% באותו זמן בשנה שעברה. זהו הנתח הגדול ביותר של מבוגרים שחיים עם משפחה וחברים מאז התחילה UBS לערוך את הסקר ב־2015.

שוכרים אחרים מוצאים שותפים או מפצלים את השכירות בין קרובי משפחה. בצפון צ'רלסטון, קרוליינה הדרומית, הברמנית ביילי ביירום, בת 27, אומרת שאחותה הצעירה עברה לגור איתה בבית שבו שני חדרי שינה. ביירום אומרת שאחותה התקשתה למצוא מקום משלה וחיה לאחרונה אצל ההורים.

"יש לה עבודה טובה... אבל דירות לבד עולות בערך 500 או 600 דולר מעל התקציב שלה", אומרת ביירום.

לצד זאת, יש שוכרים שמגלים התנגדות להעלאות המחירים החדות מצד בעלי הדירות.

בדאון טאון בירמינגהאם, אלבמה, קים מקאן ובעלה שכרו בשנה שעברה דירת לופט תמורת 2,800 דולר לחודש - מחיר שכבר נראה להם מוגזם, לדברי מקאן. בחודש יולי האחרון בעלת הבית סימסה למקאן והודיעה לה שהיא מעלה את שכר הדירה בעוד 900 דולר לחודש משום שהביקוש באזור "משוגע".

מקאן ובעלה החליטו שלא לשלם 3,700 דולר בחודש תמורת הדירה, ופינו אותה באוגוסט. הלופט עמד פנוי עד שבשבוע שעבר, לפי אתר המכירות Zillow, ואז ירד המחיר בחצי. "אני מחזיקה אצבעות שבעלי דירות אחרים חוזרים להיגיון עכשיו", אומרת מקאן.