טאואר בהנחה של 24% על מחיר המכירה לאינטל: הזדמנות או סיכון?

הפער הגבוה מצביע על חשש שלא יתקבלו האישורים להשלמתה • אופנהיימר: "סיכון רגולטורי קיים בעיקר מסין וזו הסיבה להתנהגות המניה"

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

מניית יצרנית השבבים הישראלית טאואר סמיקונדקטור הולכת ומתדרדרת בחודשים האחרונים, ומתרחקת מהמחיר שאמורים בעלי מניותיה לקבל בעסקה למכירת החברה לאינטל. בסוף השבוע האחרון נסחרה טאואר  במחיר של כ-40 דולר בנאסד"ק, המשקף הנחה של כ-24% על מחיר המכירה לאינטל , שנקבע על 53 דולר למניה.

המניות של ענקיות השבבים במשבר, ואיום מרחף מעל רכישת טאואר הישראלית
"החלטות קשות": כל מה שידוע על תוכנית ההתייעלות של ענקית השבבים אינטל 

במילים אחרות, מי שיקנה כעת את המניה יזכה לתשואה גבוהה של כ-32% בתוך חודשים ספורים בלבד, אם העסקה אכן תצא לפועל בהתאם לתוכנית המקורית. עם זאת, הפער הגבוה מצביע גם על חשש אמיתי בשוק מפני קושי בקבלת מלוא האישורים הנדרשים להשלמתה.

 
  

באמצע פברואר 2022 חתמו אינטל וטאואר על ההסכם שבמסגרתו תרכוש אינטל את מלוא הבעלות על טאואר במחיר 53 דולר למניה, ולפי שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר במועד החתימה (שווי חברה של 5.86 מיליארד דולר לטאואר). בתגובה, זינקה אז מניית טאואר ממחיר של 33 דולר ל-49 דולר, והתקרבה למחיר העסקה, אולם מאז איבדה כאמור יותר ממחצית מהעלייה.

הסכם הרכישה העניק לשתי החברות שנה שלמה להשלמת העסקה, כלומר עד פברואר 2023. קצת יותר מחודשיים לאחר חתימת ההסכם עברו הצדדים את המשוכה הראשונה, עם קבלת אישורם של בעלי מניות טאואר.

מאז עסוקות שתי החברות בהשגת האישורים הרגולטוריים הרבים אשר נדרשים להשלמת העסקה, לנוכח הפעילות הגלובלית של טאואר. כך למשל מציינת טאואר, כי השלמת העסקה תחייב את אישור הרגולטורים בארה"ב, בסין, בגרמניה, בישראל, ביפן בבריטניה ובאיטליה.

ההסלמה מול סין עלולה לפגוע באישור משם

טאואר נחשבת לחברה קטנה בשוק השבבים, ומכירתה לאינטל אינה צפויה לייצר פגיעה מהותית בתחרות העולמית. כך שלכאורה אישורי רשויות ההגבלים במדינות השונות אינם אמורים להוות בעיה.

עם זאת, על רקע החרפת מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין בחודשים האחרונים, חוששים משקיעים בשוק כי הרגולטור הסיני עלול לעכב את אישור. לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, לאנליסטים בשוק אין היכולת לדעת האם הרגולטור הסיני יאשר את העסקה או לא.

"סיכון רגולטורי קיים בעיקר מסין", מדגיש וסצ'ונוק. לדבריו, "האם הסינים יאשרו את העסקה? זה לא משהו שהאנליסטים יכולים לדעת. לא ניתן לצפות את זה".

וסצ'ונוק מסביר, כי יכול להיות שהאנשים בסין פחות ירצו לתת אישור לעסקה, בגלל ההסלמה בין ארה"ב לסין. "זאת שאלה רצינית, וזאת הסיבה היחידה שהמניה מתנהגת ככה", הוא מדגיש.

מניית טאואר איבדה כ-6% בשבוע המסחר האחרון בנאסד"ק, והשלימה ירידות של 11% בחודשיים האחרונים ושל 15% בשלושת החודשים האחרונים. לדברי וסצ'ונוק, טאואר לא ממש פעילה בסין, כך שלכאורה אין לרגולטור המקומי הרבה מוטיבציה לטרפד את העסקה.

"לא ירצו להגיע לעימות דווקא על טאואר"

הוא גם מזכיר שתי עסקאות רכישה אחרות של חברות ישראליות מתעשיית השבבים, שהתעכבו בהמתנה לאישור הרגולטור הסיני, אולם לבסוף זכו לאישור זה והושלמו. מדובר ברכישת מלאנוקס בידי אנבידיה ב-7.36 מיליארד דולר, וברכישת אורבוטק בידי KLA טנקור תמורת 3.4 מיליארד דולר.

"אני לא חושב שהסינים ירצו להגיע להתנגשות עם האמריקאים דווקא על הסיפור של טאואר", מדגיש וסצ'ונוק. "לאינטל יש קשרים הדוקים עם הממשל האמריקאי, והיא מאוד רוצה את העסקה הזאת, שהיא אחת העסקאות הטובות ביותר שלה מאז ומעולם.

"אז אני חושב שבסוף הסינים יעניקו את האישור לעסקה והיא תיסגר, כמו שהיה עם אורבוטק ומלאנוקס. אבל תמיד יש סיכון רגולטורי, ואי אפשר להיכנס לראש של הסינים.

"מלאנוקס, למשל, הייתה חברה הרבה יותר חשובה ומשמעותית לסינים מאשר טאואר. מלאנוקס מכרה הרבה מאוד לסין, בערך שליש מהמכירות שלה, שנועדו למחשבי-העל הסיניים. טאואר, לעומתה, לא מוכרת הרבה בסין. היא מייצרת שבבים אנלוגיים וסנסורים, לא משהו שהוא מאוד קריטי מבחינה ביטחונית לסינים", מציין וסצ'ונוק.

יפן ידועה בהתנגדותה לעסקאות מיזוג ורכישה

דברים דומים אמר לגלובס בחודש שעבר שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות. "ככל שהחרמות והאיבה בין ארה"ב וסין מתגברים, ולאור העובדה שאינטל היא חברה אמריקאית מובהקת, אם הסינים יחפשו איפה להכאיב לאמריקאים - זה לא תרחיש דמיוני שיבחרו לעכב את העסקה", אמר אז והסביר כי "הרגולטור הסיני מאוד אוהב לעכב עסקאות, אבל אני לא זוכר עסקאות שטורפדו על ידיו. גם רכישות מלאנוקס על ידי אנבידיה ואורבוטק על ידי KLA התעכבו אצלו, אך אושרו, וכאן אני לא רואה איום על נושא התחרות. כך שאני מעריך שזה ייקח יותר זמן, אבל העסקה תיסגר".

וסצ'ונוק מאופנהיימר מדגיש כעת כי דווקא יפן ידועה בהתנגדותה לעסקאות מיזוג ורכישה, וזאת במטרה למנוע פיטורים המוניים של עובדים לאחריהן. לדבריו, לטאואר יש פעילות גדולה ביפן, וכ-33% עד 40% מהכנסותיה מגיעות מהמפעלים שלה שם.

עם זאת, וסצ'ונוק מאמין שאינטל תדע להשיג את אישור הרגולטור היפני, מאחר שהיא מתכננת להמשיך ולהפעיל את מפעלי ייצור השבבים במדינה, ולא לסגור אותם. כן הוא מזכיר שוב את קשריה העמוקים של אינטל עם הממשל בוושינגטון, לאור מעמדה החשוב בתעשייה האמריקאית.