"מומנטום חזק": הישראלית בוול סטריט שמרוויחה ממשבר האנרגיה באירופה

סולאראדג', שמספקת מערכות לאנרגיה סולארית, מדווחת כי הכנסותיה הרבעוניות באירופה כמעט הוכפלו "לנוכח החורף המאתגר שצפוי שם" • עוד היא מעדכנת על הפחתה במחירי התובלה והרכיבים • המניה מזנקת ב-18% בוול סטריט

מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה
מערכות סולאריות של חברת סולאראדג’ / צילום: אתר החברה

החששות מפני החורף המתקרב באירופה החלו כבר לפני כמה חודשים: בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהוטלו על רוסיה, נאלצו מדינות היבשת להיגמל מהגז שמיוצא מרוסיה, ומחירי האנרגיה עלו באופן משמעותי.

משבר מחירי הגז באירופה מחלחל לשורה של מניות אנרגיה ירוקה בישראל
בניסיון למצוא שטחים חדשים, התעשייה הסולארית מכוונת לים הצפוני  

החשש מפני מחסור באנרגיה לחימום בחודשי החורף הביא לצעדי חיסכון, כמו כיבוי תאורה של אתרים מפורסמים והגבלת טמפרטורת חימום במקומות ציבוריים. במקביל חל גידול בביקוש לפתרונות של אנרגיה מתחדשת, ומי שנהנתה מכך ברבעון השלישי של השנה הייתה סולאראדג'  הישראלית.

החברה המספקת מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית ופתרונות אגירת אנרגיה, פרסמה את דוחות הרבעון השלישי אמש (ב') אחרי שעות המסחר, ומנייתה מזנקת עתה במסגרת המסחר המוקדם ביותר מ־10%. לאחר העלייה במניה, סולאראדג' נסחרת בנאסד"ק בשווי 13 מיליארד דולר אחרי שאיבדה 37% מהשיא אשתקד, והיא כיום החברה השלישית בשוויה מקרב הישראליות בארה"ב, אחרי מובילאיי וצ'ק פוינט.

סולאראדג' מדווחת על "מומנטום חזק" שהיא מזהה באירופה, עם גידול של 90% בהכנסות מהיבשת ביחס לרבעון המקביל ב־2021 ושל 42% ביחס לרבעון הקודם השנה. בגרמניה, השוק הגדול ביותר באירופה, ההכנסות גדלו ב־125% לעומת רבעון קודם, והכנסות שיא לחברה נרשמו גם בהולנד, צרפת ובבריטניה.

ההכנסות מהתחום הסולארי באירופה הסתכמו בכ־476 מיליון דולר. בסך הכול היו הכנסות החברה ברבעון 837 מיליון דולר (מתוכם 789 מיליון דולר מהתחום הסולארי), עלייה של 59% מהרבעון המקביל. מתחילת השנה צמחו ההכנסות ב־57% לכ־2.2 מיליארד דולר.

היחלשות האירו פגעה בהכנסות

בשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות, העריך מנכ"ל סולאראדג' צבי לנדו, כי המומנטום יימשך גם ב־2023 וציין כי כמות ההזמנות החדשות גבוהה. "במהלך הרבעון נתנו עדיפות למשלוחים לאירופה בעקבות החורף המאתגר שצפוי שם", אמר לנדו וציין בעיקר את השוק הביתי (צרכנים פרטיים). התוצאה הייתה ירידה בהכנסות מארה"ב ביחס לרבעון קודם - ב־19% לכ־252 מיליון דולר, אך בחברה מעריכים המשך צמיחה בשוק המסחרי בארה"ב בשנה הבאה.

"החלוקה הגיאוגרפית של ההכנסות לא בהכרח מייצגת את רמות הביקושים שאנו רואים בכל אזור", הדגיש סמנכ"ל הכספים רונן פייר בשיחת הוועידה. לדבריו, הרחבת הייצור הצפויה במקסיקו תסגור את פער ההיצע לארה"ב, והייצור הקיים בסין, וייטנאם, ישראל ואירופה יופנה בעיקר לאירופה.

לצמיחה בהכנסות באירופה יש גם צד פחות חיובי עבור סולאראדג': מכיוון שעיקר ההכנסות מהיבשת הן באירו והחברה מדווחת בדולרים, היחלשות האירו השפיעה לרעה על ההכנסות וגרעה 31.7 מיליון דולר מהשורה העליונה, ובמקביל שחקה גם את הרווח הגולמי. בניסיון לפצות על כך סולאראדג' העלתה מחירים באירופה, אולם פייר ציין שההשפעה של עליית המחירים על התוצאות מגיעה לרוב רק לאחר רבעון או שניים.

הרווחיות הגולמית (Non-GAAP) הייתה 26.5%, ירידה מ־32.8% ברבעון המקביל אך שיפור מ־25.1% ברבעון הקודם. בחברה הסבירו את השיפור, למרות פגיעות שערי החליפין, בייעול התפעול, הגדלת קיבולת הייצור וכן הפחתת מחירי התובלה ומחירי הרכיבים. כלומר, לאחר מספר רבעונים קשים למדי בתחום נראה שישנה הקלה בקשיי שרשרת האספקה. ועדיין סולאראדג' שולחת לעיתים ללקוחותיה משלוחים מהירים בעלויות גבוהות יותר לחברה, כדי לענות על הביקוש.

בשורה התחתונה רשמה סולאראדג' ברבעון רווח נקי של 24.7 מיליון דולר, ירידה מ־53 מיליון דולר ברבעון המקביל, ומתחילת השנה הרווח הסתכם ב־73 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הרבעוני היה 54.1 מיליון דולר (נמוך מתחזיות האנליסטים) ומתחילת השנה הסתכם ב־180 מיליון דולר. ברבעון הרביעי החברה צופה הכנסות של 885-855 מיליון דולר והמשך שיפור ברווחיות הגולמית ל־27%-30%.

"מצליחה להוריד הוצאות המשלוחים"

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, הדגיש מהדוחות את ההאצה בקצב הצמיחה והיפוך מגמת הירידה בשיעור הרווח הגולמי, למרות ההשפעה השלילית מצד שערי החליפין. "סולאראדג' מצליחה לקזז את ההשפעה עם הורדת הוצאות המשלוחים והגדלת תמהיל הייצור מחוץ לסין, בעיקר בזכות ההתקדמות בפעילות המפעל החדש במקסיקו.

"הדגש העולה על השוק האירופאי, במקביל להיחלשות מעמדה בשוק ארה"ב, מגביר את סיכון השפעת שערי חליפין, אולם מאפשר לנצל את משבר האנרגיה החמור באירופה לצורך חיזוק מובילותה באזור. אם שער האירו יחזור להתחזק מול הדולר - החברה אמורה ליהנות מכך באופן משמעותי", סיכם וסצ'ונוק.