תמ"א 38 | ניתוח

סערה בכוס תה: על החלטת המועצה הארצית למתן היתרים סביב תחנות המטרו

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על הקפאת היתרי בניה בקרבת תחנות המטרו • כמות הבקשות להיתרים באזור הנדון אינה גדולה יחסית, על כן לא מדובר בדרמה של ממש • ההחלטה לא תחול על היתרים שניתנו כבר וכן על מבנים המצויים בסכנת קריסה

פרויקט פינוי ובינוי ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי
פרויקט פינוי ובינוי ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה שמה סוף לסוגיית הקפאת היתרי הבנייה לתמ"א 38 סביב תחנות המטרו העתידיות, כאשר החליטה על הקפאת היתרי בנייה באופן מוחלט, למעט חריגים, ב"תחום הליבה" של התחנות, כלומר ברדיוס של עד 100 מטר מהן, ואילו בשטחים הרחוקים יותר נמנעה מהקפאה כוללת.

להחלטה הזו כמה משמעויות, והראשונה בהן מספרית: מתברר כי בתחום הליבה כמות הבקשות להיתרים אינה גדולה כל כך, ולכן "דרמת ההקפאה" היא אולי סערה בכוס תה - ואולי בשל כך היה קל למועצה הארצית להעביר החלטה כזו, פה אחד.

על פי הנתונים שהציגה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בדיון, בתחום הליבה של כל 109 התחנות ב-24 הרשויות שבהן מתוכננת לעבור המטרו, ישנן כיום רק 51 בקשות להיתרי בנייה בתמ"א 38, עבור 691 יחידות דיור בסך הכול. אכן, אפשר לומר שההקפאה מבטאת גם פגיעה עתידית, אך צריך לזכור שתמ"א 38 עצמה מסתיימת באוקטובר הבא, ובמקומה אמורה להיכנס לתמונה חלופת שקד, כך שגם בראייה עתידית לא מדובר בדרמה של ממש.

הדרמה: באזורים שלא יוקפאו

כזכור, המלצת ועדת נמשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים מלפני כשלושה חודשים, שעוררה את הסערה הגדולה, דיברה על הקפאה מוחלטת של ההיתרים ברדיוס של עד 500 מטר, עם אפשרות להקפאה גם בטווח של עד 800 מטר. במקרה הזה, מדובר בהשפעה גדולה הרבה יותר.

על פי אותם נתונים שהציגה הרשות הממשלתית - שהייתה אמונה גם על גיבוש המתווה החדש שהוגש היום למועצה הארצית - בטבעת הראשונה והשנייה, קרי בטווח שבין 100 מטר ל-800 מטר מתחנות המטרו המתוכננות, ישנן כיום 1,031 בקשות להיתרי בנייה לתמ"א 38, עבור 11,089 יחידות דיור. במילים אחרות, ההחלטה שקיבלה המועצה הארצית "מצילה" כ-11 אלף יחידות דיור שהיו אמורות, על פי המלצת הוועדה, להיעצר באופן גורף.

"מודל גמיש" שיאפשר ודאות

החלטת המועצה הארצית הכניסה גם כמה חידודים חשובים, מינוריים לכאורה, שגם להם יש השפעה על המצב הקיים ובעיקר על המצב בעתיד, וגם הם מצמצמים את ההשפעה האפשרית על פרויקטים בהתוות, באופן משמעותי.

החידוד החשוב ביותר אולי הוא בקביעה כי הקפאת היתרי הבנייה, גם ב"תחום הליבה", לא תחול על היתרים שהוחלט לאשרם, ממש עד למועד ההחלטה האחרונה שהתקבלה. זאת בניגוד לכוונה המקורית להקפיא היתרי בנייה שכבר ניתנו. לצד זה החליטה המועצה הארצית כי ניתן יהיה לאשר היתרי בנייה בתחום הליבה למבנים המצויים בסכנת קריסה, בדרך של עיבוי וחיזוק וללא תוספת שטח - כך שמבנים מסוכנים לא יוזנחו.

יש לציין גם את ההחלטה לפיה היתרים בטבעת הראשונה (עד 300 מטר מהתחנות), שייבחנו על ידי מהנדס הוועדה המקומית, יאושרו בסופו של דבר על ידי יו"ר הוועדה המחוזית ומתכנן המחוז. החלטה זו, שעמדה במחלוקת מסוימת טרם הדיון במועצה הארצית ובמהלכו, נועדה לנטרל השפעות לא רצויות ושיקולים הנובעים מאינטרסים זרים.