שימו לב לאנשים השקטים אצלכם בארגון, דווקא הם הכי חשובים

האנשים המופנמים יהיו הראשונים להסתכל על הדברים מזווית אחרת. דווקא המבט של זה שאינו במרכז המסיבה, הוא המאפשר חשיבה ביקורתית, מודעות עצמית ועיסוק בעיקר • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה עם ערן גפן. על האנשים השקטים בארגון / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה עם ערן גפן. על האנשים השקטים בארגון / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team,  חברה לייעוץ אסטרטגי 

אני זוכר את הסצנה הזו בבהירות: חדר ישיבות, שולחן זכוכית ארוך-ארוך. כך התחילה פגישה מרובת משתתפים שכמובן התניעה בסבב היכרות. הייתי בן 27, בתחילת הקריירה. המשתתפים הציגו את עצמם ברוב חשיבות, וככל שהתקרבו אליי הלב שלי דפק יותר ויותר. ישיבות בשבילי היו סיוט. לא מצאתי את מקומי, לא הרגשתי שאני מבטא את הקול יחודי שלי, וגרוע מכך, לפעמים הרגשתי שהישיבה "נחטפה" על ידי האנשים היותר כריזמטיים, אבל לא בהכרח היותר חכמים.

אם הצלחת לזהות את עצמך בסיטואציה, אם קרה לך שהעדפת לתקשר בעבודה באמצעות אימיילים מאשר פנים אל פנים ולהציג פרזנטציות מעביר בך זיעה קרה - מזל טוב, התקבלת למסדר האינטרוברטים, האנשים המופנמים.

מייסד הדיאטה לגברים אבא חטוב מכוון גבוה: ״נהיה בכל עיר בעולם״ 
●  ילד הפלא שבגיל 17 ייסד סטארט-אפ שמוכר בעשרות מיליונים
יש חיים אחרי תל אביב: שיחות עם מי שנטשו את העיר 

על "קלט" במקום על "פלט"

אני זוכר את הסצנה הזו בבהירות: חדר ישיבות, שולחן זכוכית ארוך-ארוך. כך התחילה פגישה מרובת משתתפים שכמובן התניעה בסבב היכרות. הייתי בן 27 ,בתחילת הקריירה. המשתתפים הציגו את עצמם ברוב חשיבות, וככל שהתקרבו אליי הלב שלי דפק יותר ויותר. ישיבות בשבילי היו סיוט. לא מצאתי את מקומי, לא הרגשתי שאני מבטא את הקול הייחודי שלי, וגרוע מכך, לפעמים הרגשתי שהישיבה "נחטפה" על ידי האנשים היותר כריזמטיים, אבל לא בהכרח היותר חכמים.

אם הצלחת לזהות את עצמך בסיטואציה, אם קרה לך שהעדפת לתקשר בעבודה באמצעות מיילים מאשר פנים אל פנים ולהציג פרזנטציות מעביר בך זיעה קרה - מזל טוב, התקבלת למסדר האינטרוברטים, האנשים המופנמים.

מאז אותן ישיבות קשוחות, העשייה המקצועית שלי חייבה אותי להתמודד ולהתגבר על הנטייה הטבעית שלי למופנמות. עם השנים הביישנות הטבעית שלי התפוגגה (לפחות בעולם העבודה, באירועים חברתיים עדיין תמצאו אותי דבוק לקיר). הכרחתי את עצמי אפילו לעלות על בימות.

אבל גם היום אני זוכר מי הייתי ומי עוד סביבי יכול להיות מופנם. כיום רוב הזמן אני מוביל בעצמי ישיבות עם הנהלות בכירות של חברות בתהליכי אסטרטגיה, ואני מוצא את עצמי בתפקיד מנהיגותי שמחייב אותי לראות את האנשים המופנמים בחדר, ולדאוג שישמיעו את קולם, כי כאשר הם כבר יפתחו את הפה - יצא ממנו זהב! המופנמים הם הרבה פעמים האנשים הכי חשובים בחדר, לא בגלל המעמד שלהם אלא בגלל מה שיש להם להגיד אם רק יקשיבו להם.

האנשים השקטים יהיו הראשונים להסתכל על הדברים מזווית אחרת. אותו מבט מהצד, של זה שאינו במרכז הרחבה של המסיבה, הוא אותו מבט המאפשר חשיבה ביקורתית, מודעות עצמית והתעסקות בעיקר. הם מדברים מעט ואומרים את העיקר בצורה חדה וברורה, כאילו הם בודקים את עצמם האם מה שיש להאמר שווה בכלל את "המרחב" והקשב שהוא יתפוס ולכן מוודאים שיש בו יותר ערך. אנשים שקטים הם אנשים שמקשיבים יותר. במקום לדבר הם קודם כל סופגים, הם על "קלט" במקום על "פלט".

לדבר פחות, להקשיב יותר

בניסוי שעשה פרופסור אדם גרנט, הוא גילה שבארגונים שבהם יש מעורבות נמוכה של העובדים, היה אומנם יתרון למנכ"ל מוחצן, אבל בארגונים שבהם היתה מעורבות גבוהה של עובדים, דווקא שם היה יתרון למנכ"ל מופנם.

מחקר שנערך לאחרונה והעריך את הביצועים של 930 מנכ"לים, מצא שאלה בעלי האישיות המופנמת עלו על הציפיות של המשקיעים שלהם לעתים קרובות יותר מאשר המנכ"לים המוחצנים. מחקרים נוספים מראים שבעוד שלאנשים מוחצנים מאוד יש סיכוי של %25 יותר לזכות במשרות מובילות, מופנמים לעתים קרובות הם מנהיגים טובים יותר.

אז איך לעודד את החכמה ולא את הרעש?
הדרך שלי היא להוציא את האוויר החם של האגו בישיבות ולהכניס כמה שיותר צניעות מחשבתית, וזאת באמצעות מידול הפגישות: בתחילה, כל אחד קודם כל כותב לעצמו את הדעה ואת התשובה לשאלה ששאלתי, ורק אחרי שהם כותבים לעצמם, נערך סבב שמחייב את כולם להציג את עמדתם. לעיתים אני גם אוסף את התשובות מראש, מבלי שידעו מה אחרים כתבו, ומשתף את כל התשובות על המסך.

בנוסף, כדאי לייצר תרגילי עבודה המחייבים את המנהלים לבטא את עצמם בצורה אחרת שונה מאותו "דיון הנהלה" קלאסי או סיעור מוחות - ששניהם נוטים להפלות את המופנמים.

אנשים שקטים משנים את העולם, כי הם שומעים דברים שאחרים לא שומעים. לפעמים בדיונים, יש רגע מקסים: אני שואל שאלה, ונהיה שקט. הצד השני חושב. שתיקה…. דווקא במקרים שבהם אני מתאפק ומאפשר לשקט לשרור, כאשר אי הנוחות השקטה מתחילה כבר לעקצץ בעצמות, תמיד-תמיד מגיעה אחר כך תשובה או אבחנה מעוררת השראה.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".