סיום לסערת הדירה: הוריה של הדר מוכתר שילמו לרשות המסים 66 אלף שקל

במהלך חודש ספטמבר נחשף כי ליו"ר צעירים בוערים, הדר מוכתר, יש דירה הרשומה על שמה • בעקבות טענתה של מוכתר כי זו הדרך של אביה להבטיח הכנסה לפנסיה, רשות המסים פתחה בבדיקה - וההורים של מוכתר נאלצו לשלם יותר מ-60 אלף שקל

הדר מוכתר / צילום: איל יצהר
הדר מוכתר / צילום: איל יצהר

הוריה של יו"ר צעירים בוערים, הדר מוכתר, שילמו לרשות המסים 66 אלף שקל מס עבור הדירה שנרשמה על שם ביתם בחיפה. זאת, לאחר שמוכתר אמרה בספטמבר כי דירה בחיפה הרשומה על שמה אינה שייכת לה, אלא לאביה. 

● הכנסות של 200 מיליון שקל בחודש: כך הפכו ירכא ושפרעם לבירות המסחר של הצפון | ניתוח
"הפסדתי עשרות אלפי שקלים": מה עושים כששוכר לא משלם ולא מתפנה 

האמירה הזאת הובילה לבדיקה של רשות המסים את נסיבות רכישת הדירה, והאם הדיווח לרשות המסים ותשלום המס בעסקה משקפים את פרטי העסקה האמיתית. לאחר הבדיקה התברר כי רישום הדירה על שם מוכתר זיכה את הוריה - הבעלים האמתיים אך לא הרשומים - בפטור ממס בגין רכישת דירה יחידה, כיוון שעל שמה של הדר מוכתר לא רשומה דירה נוספת.

56 מ"ר עם נוף לים

תחילת הסערה סביב "הדירה של מוכתר" בפרסום של יואב אליאסי, המכונה "הצל", לפיו ליו"ר "צעירים בוערים", הדר מוכתר, יש דירה בחיפה, למרות שהיא טענה פעמים רבות במהלך הקמפיין שלה כי אין לה ולצעירים רבים יכולת לקנות דירה בישראל, ובשמם היא רצה לכנסת.

על-פי נסח הטאבו של עיריית חיפה, למוכתר יש דירה על שמה בעיר שנקנתה על-ידי אביה ביולי אשתקד ב-825 אלף שקל. מדובר בדירה קטנה יחסית, 56 מ"ר גודלה, ארבעה חדרים עם נוף לים.

למרות הרישום בטאבו, בשיחה עם כתבת גלובס שירית אביטן כהן אמרה מוכתר כי הדירה כלל לא שלה. "אבא שלי נתן את כל הכסף לדירה. היא על שמי, אבל לא שלי. אני לא מתכוונת לקחת את הכסף של ההורים שלי. אני רוצה להגיע לדירה בכוחות עצמי לבד, בלי לקחת את הפנסיה של ההורים שלי".

כשנשאלה שוב האם אין טעם לפגם בעובדה שהתראיינה רבות על המרוץ לדירה מבלי להזכיר את העובדה הקטנטנה הזו, חזרה מוכתר על הטענה כי הדירה על שמה אך לא שלה. למעשה, לדבריה, זו הדרך של אביה להבטיח הכנסה לפנסיה. "אני לא אקח להם את הדירה, כי אז הם לא יוכלו לחיות", אמרה. "זו קצבת הזקנה שלהם. לא בשביל זה הקמתי את 'צעירים בוערים'".

האמירות הללו היוו את יריית הפתיחה לבדיקה האם רישום הדירה על שם מוכתר היווה תכנון מס מצד אביה.

מתנה או רישום פיקטיבי לצורך קבלת הטבות המס?

העברת דירה במתנה לילדים או לקרוב משפחה היא תכנון מס שכיח. לעתים מדובר בתכנון מס לגיטימי, ולעתים ברשות המסים רואים בכך "תחמון מס", בלשון עדינה. הבחירה להעניק דירה במתנה לילדים ולא לרשום את הדירה על שם ההורים מתבצעת על רקע הנחות מס שמתקבלות במקרה שאין לילדים דירות נוספות על שמם. כאשר מדובר ברכישת דירה יחידה, קיים פטור ממס רכישה עד סכום של 1.8 מיליון שקל, אך ברכישת דירה להשקעה משלמים לפחות 5% מס רכישה, במדרגות מס שעולות ככל שהנכס יקר יותר. בנוסף, כשזו אינה הדירה היחידה של הבעלים, אין פטור ממס שבח במכירה.

בעקבות הצהרותיה של מוכתר, רשות המסים בדקה האם הדירה באמת ניתנה לה במתנה - בניגוד להצהרותיה בתקשורת, או שהרישום על שמה הוא רישום פיקטיבי לטובת קבלת הטבות המס. משהתברר כי הוריה הם הבעלים האמיתיים, שילמו ההורים 8% מס בגין הדירה, שמהווה בפועל דירה להשקעה ולא מתנה שרכשו עבור ביתם.

ובבחירות, כידוע, מוכתר לא הצליחה להתקרב לאחוז החסימה.