לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר: קבוצת דלק השלימה את הנפקת איתקה בלונדון

כל תמורת ההנפקה, בהיקף של כ-303 מיליון דולר (למעט העמלות לחתמים) תועבר לקופתה של קבוצת דלק • ניו-מד אנרג'י חתמה על מזכר הבנות לאספקת גז טבעי מישראל לגרמניה

אסדת גז של איתקה בים הצפוני / צילום: אתר החברה
אסדת גז של איתקה בים הצפוני / צילום: אתר החברה

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, השלימה אתמול את הנפקת החברה הבת, איתקה, והיא תיסחר ברשימה הראשית של בורסת לונדון. ההנפקה הושלמה לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר (2.5 מיליארד ליש"ט) לאיתקה, ברף התחתון של טווח השוואים שנקבע במכרז ההנפקה.

ההנפקה התבססה על הצעת מכר של קבוצת דלק  לציבור המשקיעים בלונדון, כך שכל כספי ההנפקה (למעט העמלות לחתמים) יועברו לקבוצת דלק. במסגרת ההנפקה הוצעו למכירה 105 מיליון מניות של איתקה המהוות כ-10.4% מהונה המונפק.

אמש התבצע תמחור ההנפקה, ובמסגרתו נקבע כי המניות ימכרו במחיר של 250 פני, כך שתמורת ההנפקה תעמוד על 262.5 מיליון ליש"ט (303.6 מיליון דולר). בנוסף, קיבלו החתמים אופציה לרכוש מקבוצת דלק עוד 15 מיליון מניות של איתקה במחיר ההנפקה.

מימוש מלא של אופציה יגדיל את החזקות הציבור באיתקה ל-120 מיליון מניות, המהוות כ-11.3% מההון המונפק שלה. במקרה כזה, תגדל היקף התמורה ממכירת המניות ל-300 מיליון ליש"ט (345 מיליון דולר).

לדברי קבוצת דלק, היקף הביקושים בהנפקה הגיע לכ-1.3 מיליארד דולר, מה שמעיד לכאורה על סיכוי גבוה למימוש מלוא האופציה מצד החתמים. בעקבות השלמת ההנפקה אמש, תחל היום מניית איתקה להיסחר בבורסה הראשית של לונדון תחת הסימול ITH.

יש לציין, כי במסגרת מסמכי ההנפקה פרסמה איתקה את מדיניות חלוקת הדיבידנד שבכוונת החברה לאמץ, ולפיה צפי חלוקת הדיבידנד בשנת 2023 יהיה בהיקף של כ-400 מיליון דולר, ובשנת 2024 בהיקף מוערך של כ-420 מיליון דולר. עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק מסר, היום כי "קבוצת דלק הגשימה היום את היעד שהציבה לעצמה, להפוך את איתקה לחברה ציבורית נסחרת בבורסה הראשית של לונדון".

וולס הוסיף, כי "השלמת ההנפקה ורמת הביקושים הגבוהה מעידים בראש ובראשונה על אמון המשקיעים באיתקה ועל הפוטנציאל של החברה להציף ערך לכלל בעלי המניות שלה. אנו מאמינים כי ההנפקה היא רק הצעד הראשון בדרך למיצוי הפוטנציאל האדיר שקיים בנכסי איתקה הכוללים את מאגרי הגז והנפט הגדולים בבריטניה וזאת במיוחד על רקע הביקושים הגבוהים לאנרגיה בשוק העולמי".

איתקה פועלת בתחום החיפוש וההפקה של נפט וגז במימי הים הצפוני (צפונית-מזרחית לחופי סקוטלנד). מרבית פעילותה של איתקה נרכשה מחברת שברון האמריקאית לפני כשלוש שנים.

בספרי קבוצת דלק רשומה כיום איתקה לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. איתקה נהניה בשנה האחרונה מהעלייה החדה במחירי הנפט והגז בעולם, ורוח גבית זו סייעה בהשלמת ההנפקה.

במחצית הראשונה של 2022 הציגה איתקה צמיחה של 113% בהכנסות ל-1.36 מיליארד דולר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בזכות העלייה החדה בהכנסות, צמח ה-EBITDAX (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת, הפחתות ואקספלורציה) של החברה במחצית הראשונה ב-139% ל-904 מיליון דולר.

הרווח הנקי של איתקה זינק באותה התקופה פי 13 לסכום גבוה עוד יותר של 1.47 מיליארד דולר, בזכות רווחים הזדמנותיים שנרשמו מרכישת חברות. מלבד איתקה, מחזיקה קבוצת דלק גם ב-55% משותפות ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), אשר פועלת בתחום הגז בים התיכון ומחזיקה במאגר לוויתן (45.3%) ובמאגר אפרודיטה (30%) הסמוך קפריסין.

תשובה מחפש כבר שנים רבות להנפיק גם את פעילותה של ניו-מד אנרג'י בבורסת לונדון. באחרונה חתמה ניו-מד אנרג'י לחתום על הסכם מיזוג עם חברת קפריקורן הבריטית, במסגרתה תהפוך ניו-מד לשותפות בבעלות מלאה של קפריקורן.

ניו-מד אנרג'י: מזכר הבנות לאספקת גז טבעי מישראל לגרמניה

הצלחה של מיזוג זה, יחד עם ההנפקה המוצלחת של איתקה, יהפכו את קבוצת דלק לבעלת שליטה בשתי חברות אנרגיה בריטיות. היום דיווחה ניו-מד אנרג'י, כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברת Uniper הגרמנית, לבחינת אפשרות לשיתוף פעולה לאספקת LNG (גז טבעי נוזלי) בטווח הקצר ובטווח הארוך ולהפקת מימן כחול ומימן ירוק.

על פי מזכר ההבנות שנחתם, הצדדים יבחנו אספקת גז טבעי בטווח המיידי מישראל לגרמניה, באמצעות מערך ההפקה וההולכה הקיים כיום, ובהתאם לזמינות צנרת ההובלה בין ישראל למצרים, שם יעבור הגז הטבעי למתקני הנזלה (LNG) ומשם לגרמניה. בנוסף, לפי מזכר ההבנות תיבחן האפשרות להעברת LNG ממאגר לוויתן, ל-Uniper, באמצעות הרחבת תשתית לוויתן הקיימת (שלב 1B) והנזלתו של הגז הטבעי באמצעות אחד ממתקני ההנזלה הקיימים במצרים או באמצעות בניית מתקן הנזלה צף חדש, עצמאי בישראל.

בנוסף, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של ניו-מד אנרג'י , לפיה השותפות מקדמת מהלכים לפיתוח אנרגיה ירוקה, מזכר ההבנות כולל גם בחינת שיתוף פעולה בתחום המימן הכחול והמימן הירוק ושינועו מישראל לאירופה. יוסי אבו, מנכ״ל ניו-מד אנרג'י, מסר כי ״בטווח הנראה לעין, הגז הטבעי הוא מקור האנרגיה המשמעותי ביותר בעולם.

"ניו-מד אנרג'י ממשיכה לקדם את פעילותה הבינלאומית. לוויתן הוא עוגן אנרגטי במזרח התיכון המספק אנרגיה לישראל, למדינות האזור ויכול לסייע גם במשבר האנרגיה באירופה". נייק דן הולנדר, מנהל מסחר ב-Uniper, ציין כי "לגז הטבעי שמקורו בחופי ישראל, יש פוטנציאל להגברת ביטחון אספקת הגז בגרמניה".