הפיטורים בהייטק האמריקאי מותירים את עובדי הרילוקיישן הישראלים חסרי אונים

מדוע מהגרים בעלי ויזת L1 פגיעים במיוחד נוכח הפיטורים במטא וטוויטר, אילו פרויקטים נפגעו במהלך פיטורי הענק, ומהן הטעויות הגדולות של סם בנקמן-פריד שהביאו להתמוטטות FTX • וגם: טוויטר על סף פשיטת רגל, מדוע חלום גורדי השחקים של סטארט-אפ הבנייה VeeV נותר על הקרקע וכיצד מבדילים בין חברת הייטק לחברה המתחזה לחברת הייטק • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

עובדי הרילוקיישן הכי נפגעים מהפיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock
עובדי הרילוקיישן הכי נפגעים מהפיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרויקט עליו עבדה סתיו סולומון, מנהלת מוצר טכנית בתחום התקשורת במטא ישראל, נסגר לפני זמן מה. מנהליה במטא התקשו לוותר עליה ובאו עם הצעה מפתה: רילוקיישן לארה"ב. סולומון שקלה את האפשרות בכובד ראש ובסופו של דבר העבירה לסיאטל את כל משפחתה, בכלל זה שני ילדים ושתי חיות מחמד. אלא ששלושה חודשים לאחר מכן, מצאה את עצמה מנהלת המוצר ללא עבודה - גם הפרויקט שלה נכלל בקיצוץ הנרחב שפגע ב-13% מעובדי החברה ביום רביעי האחרון - כך לפי פוסט שכתבה ברשת לינקדאין.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

סולומון עברה לארה"ב עם ויזת הרילוקיישן L1 הנחשבת למבוקשת ומקנה לבעליה אפשרות להמשיך למסלול לקבלת גרין קארד לאחר מספר שנות עבודה באותה החברה. היא גם מקנה לבני הזוג כמעט באופן אוטומטי ויזת עבודה ושהייה. אלא שבמקרה של פיטורים מידיים מהחברה זמן כה קצר לאחר המעבר לארה"ב, נדרשת בעלת הוויזה למצוא במהירות מקום עבודה חדשה שיסכים להעסיק אותה. אם לא תצליח בכך, היא תיאלץ לעזוב את ארה"ב בתוך שלושה חודשים.

מאחר וויזה מסוג L1 אינה מאפשרת דילוג מחברה אחת לאחרת, המעסיק הקולט נדרש להוציא עבור העובד ויזה מסוג אחר - H-1B, שאמנם מאפשרת לו חופש פעולה רב יותר, אך גם דורשת השתתפות בהגרלה קשוחה מפאת ריבוי המועמדים ושתתקיים רק בחודש אפריל.

אבל גם מצבם של המפוטרים בעלי ויזת H-1B איננו טוב בהרבה. טוויטר ומטא פיטרו המוני עובדים מסוג זה, שנדרשים למצוא לעצמם עבודה חדשה בתוך 60 יום בלבד, מסגרת זמן שהיא כמעט בלתי אפשרית עבור רובם.

מלבד חזרה לישראל, אחד הפתרונות המוצעים למהגרים כאלה הוא הוצאת ויזת תייר, במיוחד כאשר ישנם ילדים הנמצאים במערכת החינוך המקומית. גם מעבר זמני לקנדה - מדינה בעלת מדיניות הגירה ליברלית יותר - לצורך חיפוש ספונסר חדש לוויזות העבודה האמריקאיות, מומלץ אם כי לתקופה מוגבלת. אחרים שוקלים להפוך לסטודנטים או מועמדים לדוקטורט או אף מפנטזים על ויזת בעלי כישורים מיוחדים הקשה להשגה (ויזת O). כך או כך, המשבר בהייטק חשף את החולשה המרכזית של ויזת L1, שנחשבה על ידי ישראלים רבים כמסלול המהיר לגרין קארד בארה"ב.

"תהליך של הוצאת ויזת H1-B - במידה ויסתיים בהצלחה - ידרוש מהמועמד לבלות לפחות עוד שמונה חודשים בארה"ב מבלי שיש לו פתרון", אומר עו"ד צבי קן תור, ממשרד קן תור עכו. "לכן במקרה הטוב ניתן לקבל בינתיים אשרת תייר בארה"ב, במיוחד אם יש ילדים במערכת החינוך האמריקאית. מעברים למדינות אחרות באופן זמני, כמו לקנדה למשל, עלולים להיות בעייתיים כיוון שמדובר במעבר יקר וזמני, שאפשריים בדרך כלל לתקופה של מספר חודשים. ממה שאני רואה, האופציה הזולה ביותר עבור משפחות שהסתיימה להן הוויזה ולא קיים עבורן פתרון חלופי, היא לחזור לישראל בגלל המעטפת המשפחתית והסביבה התומכת שהם מקבלים כאן".

הנה שמונה כתבות מעניינות שהופיעו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. הכירו את היזם שהפיל את שוק הקריפטו
סם בנקמן־פריד, מייסד בורסת FTX, הוא מיליארדר שתפס את עצמו כמי שיצעיד את עולם הקריפטו לשלב הבא. אלא שהוא לא העריך נכון את ההרס העצום שיכולים לזרוע מינוף ומצוקת נזילות. הסיפור מאחורי היזם הצעיר והלקח שענף שלם יכול ללמוד ממנו.

2. פיטורי הענק בפייסבוק: אלו הפרויקטים שנפגעו הכי הרבה מהקיצוצים
מהלך הפיטורים במטא, במסגרתו פוטרו 11 אלף עובדים, נגע במחלקות רבות, אך היו כאלה שנפגעו יותר. לפי דיווחים, הנפגעים העיקריים מגיעים מתחומי פעילות ניסיוניים או לא רווחיים וכן ממחלקות הגיוס. הפיטורים פגעו בעיקר בפעילויות שונות בפייסבוק, באינסטגרם ובמעבדות המציאות המדומה ריאליטי לאבס - אך כמעט ופסחו על צוות וואטסאפ.

3. הנתון שמבשר את גל הפיטורים הבא בהייטק: ארגוני הענק מקצצים תקציבי מחשוב
מחקר חדש של סיטי גרופ חושף איום חדש על ההייטק הישראלי: תקציבי המחשוב (IT) של חברות הענק צפויים לצמוח בשיעור הנמוך ביותר שנרשם מזה שנים. התופעה צפויה לפגוע בסגמנט הצומח ביותר בקטר המשק המקומי - תוכנה ארגונית, סייבר ופינטק. אבל יש גם מי שמרוויח ממנה.

4. אחרי הפיטורים בטוויטר: גל עזיבות של בכירים
שורת בכירים הודיעה על התפטרותה מטוויטר - מה שמהווה פגיעה אנושה עבור מאסק, שכן מדובר בעובדים האחראיים על מדיניות התוכן ברשת החברתית. במקביל, מאסק טוען שהוא לא בטוח לגבי הביצועים הפיננסיים העתידיים של החברה, ושפשיטת רגל באה בחשבון.

5. איך מבדילים בין חברת הייטק לחברה המתחזה להייטק?
לפחות 25% מהגופים המתהדרים בהגדרה "טכנולוגיה מתקדמת" לא מצדיקים אותה/ איך בודקים שלא נפלתם על סמי־הייטק? כל מה שצריך זה לינקדאין וכמה דקות פנויות.

6. החלום של VeeV נשאר על הקרקע
אחרי שגייסה השנה סכום ענק של 400 מיליון דולר, Veev, שבונה בתים בשיטה מודולרית, מפטרת כ-100 עובדים בישראל ובארה"ב. "בעקבות החלטה למקד את מאמצי החברה בפיתוח יחידות דיור צמודות קרקע, הוחלט על צמצום כוח-האדם העוסק בפיתוח בניינים רבי-קומות"

7. המונדיאל הוא רק תירוץ: כך תבחרו את מסך הטלוויזיה החדש שלכם
בשבוע הבא יתחילו משחקי המונדיאל, וזו הזדמנות טובה לרכוש טלוויזיה חדשה כדי לצפות במשחקים באיכות גבוהה ובמסך גדול. אלו הדברים שחשוב לדעת לפני שמחליפים. גלובס עושה סדר.

8. ילד הפלא שלמד לתכנת לבד ובגיל 17 ייסד סטארט-אפ שמוכר בעשרות מיליונים
שיחה קצרה עם אידו ג'ינו, מנכ"ל ראפיד. "בגיל 15 הצגתי מוצר בתחרות לבני נוער. דב מורן, שהיה אחד השופטים, אמר לי שישמח להשקיע במשהו שאני עושה. ואכן, הקרן שלו הייתה המשקיעה הראשונה בראפיד".