צניחה של כ-25% ברכישת דירות חדשות. ואיזו עיר הגיעה לשיא בעסקאות?

עפ"י נתוני הלמ"ס, ברבעון השלישי שוק הדיור חזר לרמה של 2019 • משך מכירת דירה חדשה עלה ל-16.6 חודשים בממוצע, ומלאי הדירות הלא מכורות הגיע בסוף ספטמבר ל-48,600, נתונים גבוהים יחסית לרבעונים הקודמים • ירושלים מחזיקה בשיא המכירות הרבעון עם 631 דירות חדשות

ירידה בשוק הדיור ברבעון השלישי / צילום: Shutterstock
ירידה בשוק הדיור ברבעון השלישי / צילום: Shutterstock

שוק הדירות החדשות חוזר לרמתו מלפני 3 שנים. ברבעון השלישי של השנה נרשמה ירידה של כ-25% ברכישת דירות חדשות לעומת הרבעון השני, וירידה של כ-40% לעומת מספר הדירות שנרכשו ברבעון השלישי של שנה שעברה. כך עולה מנתוני הלמ"ס. ירושלים הובילה את מכירת הדירות החדשות בישראל ברבעון השלישי, עם 631 דירות חדשות שנמכרו. 

שוק הדיור השתנה דרמטית: אלה האתגרים שיעמדו בפני הממשלה הבאה | ניתוח
השבוע בנדל"ן: רוצים לקנות דירה? אלו הנתונים שכדאי לכם להכיר 
כך הפכו רוכשי הדירות היקרות לחלק הגדול של נוטלי המשכנתה | ניתוח
הכלכלנית הראשית: הדרום מוביל בהפסדי משקיעי הנדל"ן
● שיעור המשכנתאות המסוכנות זינק בתוך שנה ל־45% מסך ההלוואות לדיור | ניתוח

העלאות הריבית, ונטישת המשקיעים את שוק הדירות מאז הששר האוצר אביגדור ליברמן העלה לפני שנה את מס הרכישה שחל עליהם - עושות את שלהן. פחות אנשים יכולים לקחת משכנתה ולעמוד במחירי הדירות הגבוהים, ומשקיעים שמס הרכישה עלה להם מרף מינימלי של 5% לרף מינימלי של 8% על כל עסקה, עושים את החישוב שהתשואה של כמעט 3 השנים הראשונות לאחזקת הדירה תוקדש לתשלום מס הרכישה - ונוטשים את השוק.

וכך ניתן לראות, כי הנתונים על היקפי המשכנתאות בחודש אוקטובר מורים על ירידה זה החודש החמישי ברציפות, אירוע שלא זכור כמותו ב-11 השנים האחרונות לפחות. והיקפי העסקאות רושמים ירידה בהתאם.

מאז נובמבר 2021, אז נרשם שיא של כל הזמנים ברכישת דירות חדשות (למעלה מ-7,000) - השוק חווה ירידת תלולה. על פי הלמ"ס, חודש השיא מבחינת קו המגמה היה דווקא אוגוסט, שמאז נרשמת ירידה של 3.9% בחודש, שמשמעה המעשית - נפילה חדה ביותר, ובתוך שנה קצב המכירות חזר למעלה מ-3 שנים לאחור, לאמצע 2019.

גם מבחינת זמן מכירה ממוצע של דירות חדשות, חזרנו לנתוני 2019. משך מכירת דירה חדשה מגיע היום ל-16.6 חודשים בממוצע. כלומר, כפול מהרבעון השלישי של שנה שעברה. דבר המעיד על הקושי הגדל והולך של יזמים למכור את הדירות שבידיהם.

 
  

מלאי הדירות הלא מכורות הגיע בסוף ספטמבר ל-48,600, שנחשב למלאי גבוה שנוצר כתוצאה מהבנייה הרבה ומהמכירות הדלות.

כאמור, ירושלים הגיעה ברבעון השלישי של השנה לשיא מכירות, שעה שנמכרו בה 631 דירות חדשות ברבעון השלישי - עלייה של שליש לעומת המכירות ברבעון השני של השנה. לעומת 405 דירות חדשות שנמכרו בנתניה, 402 דירות בתל אביב ו-348 בקרית גת.