אג"ח של קרן תשתיות בתשואה דו-ספרתית? מאיר שמיר משקיע

קרן אלומה שמוביל אורי יוגב השלימה גיוס חוב של 86 מיליון שקל, בעיקר מקרנות גידור ופרטיים, לאחר שהציעה להם תשואה יוצאת דופן של 11.7%

מאיר שמיר / צילום: כדיה לוי
מאיר שמיר / צילום: כדיה לוי

קרן התשתיות אלומה  נדרשה להציע תנאים יוצאי דופן למשקיעים כדי להשלים גיוס אג"ח שאותו דחתה לפני כשבועיים. הקרן, שהיו"ר שלה הוא אורי יוגב, בעברו מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות וראש אגף תקציבים, נדרשה להשלים את הגיוס לצורך רכישת מניות השליטה בחברת תשתיות התקשורת טמרס טלקום, מידי המיליארד פויו זבדלוביץ'.

הריבית החזירה את האג"ח הקונצרניות למשחק: איך לנהל את התיק וממה להיזהר?
שוק האג"ח הקונצרני מתייבש? רק שלוש חברות הנפיקו בת"א באוקטובר
אורי יוגב מציע אג"ח בריבית 8% עם שיעבוד. אז למה המשקיעים לא באו?

על רקע הריבית המטפסת ונטיית המשקיעים להתרחק מאג"ח שאינן מדורגות, נאלצה קרן התשתיות הקטנה להציע למשקיעים תשואה דו-ספרתית, שגרמה לה לצמצם את הסכום שגייסה לכ-80 מיליון שקל. זאת למרות שהיקף הביקושים בהנפקה עמד על 150 מיליון שקל.

הריבית שתשלם אלומה למחזיקי האג"ח עומדת על 8.25%, ויחד עם כתבי אופציות למניות החברה שהוענקו כחלק מהגיוס, התשואה לפדיון שרואים המשקיעים עומדת על 11.7%. מדובר בריבית שתשולם פעמיים בשנה, ביוני ובסוף דצמבר, מ-2023 עד 2027. הקרן תיפרע בחמישה תשלומים שנתיים לא שווים, ו-70% מהסכום ייפרע במועד הפירעון הסופי (יוני 2027).

מהדיווח של אלומה עולה כי מספר רב של קרנות גידור זיהו הזדמנות בהנפקת החוב, שגובתה בשעבוד על מניות טמרס טלקום. בגופים שהשתתפו בגיוס נמצאות קרנות גידור כמו טוליפ קפיטל, טריו, חצבים ומאסטרפלאן. בשמות בבולטים נמצא מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר  (באמצעות חברת מאיר שמיר אחזקות).

עוד רוכשות בהנפקה הן משווקת התוצרת החקלאית ביכורי שדה וחברת התשתיות ההנדסיות לסיכו. בכוונת אלומה להשתמש מבמרבית כספי הגיוס, 20 מיליון דולר (68 מיליון שקל), לרכישת 42% ממניות טמרס טלקום של זבלדוביץ', שבה מחזיקה כבר אלומה 40% מהמניות.

גיוס האג"ח הכביד על סנטימנט המשקיעים: מניית אלומה נפלה בחודש האחרון ב-23% למחיר שמגלם לה שווי שוק של כ-120 מיליון שקל בלבד, נמוך משמעותית מהשווי הנכסי הנקי (NAV) שלה שעומד על 338 מיליון שקל. מאז ההנפקה אשתקד נחתכה המניה ב-53%. הגיוס בוצע בריבית גבוהה למרות שמניות טמרס בשווי מוערך של 250 מיליון שקל שבידי אלומה (82% מההון לאחר הרכישה), שועבדו לטובת המחזיקים. דיבידנד שיעלה מטמרס יופקד בחשבון נאמנות לצורך פירעון האג"ח.

בנובמבר אשתקד גייסה אלומה 80 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית לציבור. בראיון לגלובס הצהיר אז היו"ר יוגב כי "אלומה ממוקדת בענפי תשתיות התקשורת, אנרגיה ירוקה, תחבורה ואיכות סביבה, ואנו חושבים שהיא תהיה בעתיד קרן של מיליארדים טובים של שקלים".