דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה?

קצב האינפלציה בישראל עקף את ה-5% באוקטובר, ובניגוד למצב בארה"ב, קשה עדיין לראות ניצני התקררות • ביום שני הקרוב יחליט בנק ישראל על גובה הריבית, והדילמה תהיה כנראה בין חצי אחוז ל-0.75% • וגם: האם מחירי הדירות בדרך למטה?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קצב האינפלציה בישראל עקף את ה-5%, כשמדד המחירים לצרכן באוקטובר עלה בהתאם לרף העליון של תחזיות האנליסטים ב-0.6%. בין הסיבות לעלייה החדה יחסית ניתן למנות את סיומם של "מבצעי החגים" ואת התחזקות הדולר מול השקל באוקטובר.

המדריך להכרת האינפלציה: מה צריך לדעת כדי להבין את מדד המחירים לצרכן? | מדריך מיוחד
קצב האינפלציה השנתי חצה את רף ה-5%; מחירי הדירות השלימו זינוק של כ-20% בשנה
שיעור האבטלה מזנק: האם זה ישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל? 
מה צפוי למשק הישראלי בהמשך השנה? הנתון שכדאי להכיר | ניתוח

כעת הכדור עובר לבנק ישראל, שביום שני הקרוב ימסור את החלטת הריבית הבאה. העלאת ריבית נוספת היא ככל הנראה עובדה מוגמרת, והשאלה היא רק אם בנק ישראל ינקוט גישה אגרסיבית ויעלה ב-0.75% או קצת פחות ויסתפק בחצי אחוז. ברקע, נתוני האבטלה שפורסמו השבוע והציגו שיא שלילי של שנה (4.3%), נתוני האינפלציה הנוכחיים ושיעור הצמיחה של המשק לרבעון השלישי של השנה שיתפרסם מחר בצהריים.

בארה"ב רואים ניצנים ראשונים של התקררות האינפלציה, בעיקר מדד המחירים של אוקטובר שהפתיע לטובה. התוצאה היא שבשוק כבר מתמחרים את האטת העלאות הריבית הבאות ומעריכים כעת בסבירות של יותר מ-80% עלייה של חצי אחוז לאחר רצף של ארבע העלאות אגרסיביות של 0.75%. "בניגוד לסימני ההתמתנות בארה"ב, בישראל האינפלציה עדיין מאיצה, אם כי מקצב נמוך יותר", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון. וכשזה המצב, מחכה לוועדה המוניטרית בבנק ישראל כאב ראש לא קטן.

הפועלים: סבירות להעלאת ריבית מתונה יחסית

לכאורה, העלייה החדה באינפלציה בישראל תומכת בהעלאת ריבית נוספת של 0.75% לכ-3.5%, אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. עם זאת, הוא מעריך כי שלל גורמים תומכים בהורדת הרגל מהגז ולהסתפק בחצי אחוז בלבד בפגישה הקרובה. בין הגורמים מונה שפריר את הנימה הפחות ניצית שבה נוקטים הבנקים המרכזיים כמו ה-ECB, ההיחלשות בנתוני התעסוקה והחשש כי הכלכלות הגדולות בעולם ושותפות הסחר של ישראל ייכנסו למיתון ב-2023. "אנו נותרים בהערכתנו כי ריבית בנק ישראל תגיע במינימום ב'סייקל' הנוכחי ל-3.50%. להערכתנו ברבעון הראשון של 2023 היא תעמוד על 3.5%-3.75%".

מדיניות הממשלה החדשה עשויה להשפיע

כץ מלידר שוקי הון לעומת זאת מעריך כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תמשיך בקו של העלאות ריבית של 0.75%. הוא מסביר זאת בזינוק שנרשם בסעיפי "הליבה" של האינפלציה. "אינפלציית הליבה, ללא אנרגיה ופירות וירקות, מאיצה ועלתה ב-5.0% שנה אחורה מ-4.7% לפני חודש", אומר כץ, ומוסיף כי האצה באינפלציה ואינפלציה רוחבית תומכות בהעלאת ריבית של 0.75% בשבוע הבא, זאת למרות סימני החולשה הראשוניים שנרשמו בשוק העבודה.

בנוגע לשיעור הצמיחה שיפורסם מחר, מעריך כץ כי צפוי נתון נמוך סביב 1.5%-2%. למרות זאת, רוב הסיכויים שבנק ישראל יבחר ב-0.75%. הוא מוסיף כי המדיניות שצפויה לנקוט הממשלה החדשה עשויה להשפיע גם היא על החלטת הריבית הקרובה. "ייתכן שהחלטת הריבית הקרובה תושפע מחשש ממדיניות פיסק פיסקאלית מרחיבה על ידי הממשלה החדשה ולחץ להסכמי שכר בסקטור הציבורי", הוא אומר.

פסגות: "עדיין לא הגענו לשיא האינפלציה"

הכלכלן הראשי של פסגות, גיא בית-אור, סבור גם הוא שבנק ישראל יבחר בגישה של 0.75%. "האינפלציה בישראל עדיין לא הגיעה לשיאה, ובמדד אוקטובר ראינו כיצד מחירי המזון והדיור ממשיכים לטפס", הוא אומר.

להערכתו, "תהליך עליית מחיר המזון בישראל עדיין לא הגיע למיצוי - אמנם, רמת מחירי המזון בישראל גבוהה ביחס לעולם, אך כאשר מחירי המזון בארה"ב ואירופה עולים בקצב של 13%-14%, אנו מעריכים שיהיה קשה לרשתות השיווק בישראל לעמוד בפני הלחץ לעליות המחירים שמגיע ועוד צפוי להמשך מצד היצרנים והיבואנים".

"בסופו של דבר", מעריך בית-אור, "אינפלציית הליבה האיצה, אינפלציית השירותים ממשיכה להיות גבוהה ובניגוד למה שאנו רואים בארה"ב, קצב האינפלציה השנתי כאן עוד לא הגיעה לשיאו. כשאנו לוקחים נתונים אלו בחשבון, ביחד עם העדויות האחרונות להאצה נוספת בשכר העבודה במשק הישראלי, וזאת ביחד עם העובדה שבארה"ב, בבריטניה ובגוש האירו העלו את הריבית ב-0.75% בחודש נובמבר - מדד אוקטובר מחזק את ההערכה שלנו כי בנק ישראל יעלה גם הוא את הריבית בעוד 0.75%".

מחירי הדירות שוב שוברים שיאים, וגם שכר הדירה

מחירי הדירות שמתפרסמים במקביל למדד המחירים לצרכן הציגו את העלייה השנתית הגבוהה זה עשור - 19.8%. כשבעולם הריביות הגבוהות כבר משפיעות ומצננות את שוק הנדל"ן, בישראל זה בינתיים בא לידי ביטוי רק במספר העסקאות ובנטילת המשכנתאות שהגיעה בחודש שעבר לשפל של שנתיים וחצי. בגזרת המחירים עדיין אין שינוי מגמה. עם זאת, הן בפסגות והן בבנק הפועלים צופים שההאטה בענף תתבטא בסופו של דבר גם במחירים.

"הנתונים אודות מחירי הדירות בישראל מתפרסמים בפיגור מסוים", אומר שפריר מבנק הפועלים. "היום פורסמו נתוני המחירים של אוגוסט-ספטמבר 2022, בהשוואה ליולי-אוגוסט 2022, ואנו צופים כי קצב עליות המחירים יתמתן מאוד ברבעון הרביעי של 2022 ואף ייעצר ב-2023", הוא אומר. לדבריו, "אין לפסול את האפשרות כי המחירים אף יתחילו לרדת ב- 2023, זאת על רקע הירידה החדה מאד בביקושים, במקביל לעלייה החדה בהיצע והעלייה החדה מאד בריביות על משכנתאות".

הכלכלן הראשי של פסגות מסכים גם הוא שהמחירים בדרך למטה. "בנתונים השוטפים על נטילת משכנתאות והיקף עסקאות, ניכרת ירידה משמעותית בפעילות ועל כן זה רק עניין של זמן עד אשר העליות במחירי הדירות יעצרו ובשנה הבאה אנו מעריכים כי נתחיל אף לראות ירידת מחירים בשוק הדיור הישראלי". הוא מוסיף כי עם זאת, האפקט על מדד המחירים לצרכן מגיע בפיגור ניכר לנתוני המחירים והמכירות, "ולכן אנו נמשיך לראות לחץ כלפי מעלה מכיוון סעיף הדיור במדד גם במהלך החודשים הקרובים".

ההשפעה של מחירי הדירות ניכרת גם על מדד המחירים לצרכן, חרף העובדים שהם אינם כלולים בו. סעיף הדיור במדד, שמורכב בעיקר משכר דירה, עלה ב-0.6% והשלים קצב שנתי של 6.2% לעומת 5.6% בחודש שעבר. בדירות שבהן הייתה תחלופת שוכר, שכר הדירה עלה ב-6.2% ובדירות בהן חודש חוזה, שכר הדירה עלה ב-3.7%. בסך-הכול, סעיף שכר דירה עלה ב-0.5% ומדד שירותי דיור בבעלות עלה ב-0.3% והשלים עלייה שנתית של 5.6% לעומת 5.3% בחודש שעבר.