פיליפס יוצאת בגל פיטורים בעולם - וגם בישראל

בישראל, בה מעסיקה החברה 1,500 עובדים, יתבטא הדבר בפיטורים של כמה עשרות – פחות מן הממוצע העולמי • החברה עברה שנה קשה, המניה ירדה ב-57% מתחילת השנה, ובוצע ריקול מאסיבי במוצריה בתחום ההנשמה

משרדי חברת פיליפס. יפוטרו כמה עשרות מתוך 1,500 העובדים של החברה בישראל / צילום: יח''צ פיליפס
משרדי חברת פיליפס. יפוטרו כמה עשרות מתוך 1,500 העובדים של החברה בישראל / צילום: יח''צ פיליפס

חברת המכשור הרפואי פיליפס היא אחת המעסיקות הגדולות בתחום המכשור הרפואי בישראל, הודיעה על פיטורים רוחביים בחברה. מדובר בפיטורים בהיקף של 5% מהעובדים, כלומר פחות מן הפיטורים שראינו בחברות ההייטק הגדולות, אך בחברה בה 78,000 עובדים בעולם, עדיין מדובר בפיטורין של אלפי עובדים. בישראל שיעור המפוטרים צפוי להיות נמוך יותר, כמה עשרות עובדים מתוך כ-1,500 שמעסיקה החברה.

"השינוי הקשה ביותר שנאלצנו לבצע אי פעם": סימילרווב מפטרת 120 עובדים
פרויקט הדגל של בזוס ישלם את המחיר: מאחורי גל הפיטורים של אמזון

הפיטורים בפיליפס מגיעים על רקע ירידה של כ-57% במניית החברה מתחילת השנה, וזאת במקביל לירידה בכלל השוק וספציפית בחברות בתחום הבריאות, אך גם בשל בעיות ייחודיות של החברה. מזה חמישה רבעונים חווה החברה ירידה בהכנסות וברווחים, וברבעון האחרון היא רשמה אפילו הפסדים.

בין היתר נובעים ההפסדים מריקול שעברו מוצרי החברה מחטיבת רספירוניקס, המתמחה בתחום דום נשימה בשינה ומכשירי הנשמה. החברה נאלצה לספר חלופות או ערכות תיקון ל-4 מיליון מכשירים, בשל החשש כי הם מכילים רכיבים מסרטנים. מדובר באחד ממהלכי הריקול הגדולים של העשור.

במהלך השנה שעברה מאז התגלו הבעיות, חטפה החברה גם פגיעה תדמיתית, שהשפיעה על הכנסותיה גם בתחומים נוספים. היו צרכנים שטענו כי החברה ידעה על הבעיות במוצרים שלה ולא יידעה את הצרכנים במהירות מספקת. בניכוי האירוע הזה, נחשבה עד היום פיליפס לחברה אמינה ובטוחה.

המנכ"ל החדש של החברה, ריי ג'ייקובס, הסביר במכתב למשקיעים על רקע תוצאות הרבעון השלישי של השנה. "עלינו לשוב לבנות את האמון מול מטופלים, לקוחות, בעלי מניות ויתר הגורמים הפועלים מול החברה. נעשה זאת על ידי חיזוק חטיבות בקרת האיכות והבטיחות שלנו". אולם, נראה כי הריקול אינו הסיבה היחידה לפיטורין, וג'ייקובס ציין גם את הרצון לשפר את שרשרת האספקה ואת הגמישות התפעולית. ג'ייקובס נכנס לתפקיד במקום פרת ואן הוטן, המנכ"ל הותיק של החברה, שעזב על רקע פרשת הריקול.

פיליפס נמצאת בשנים האחרונות בתהליך שינוי משמעותי, במסגרתו תחילה החליטה להתמקד בתחום הבריאות, והשילה את תחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים ותחום התאורה, ובתוך תחום הבריאות הפכה מחברת מכשור רפואי מבוסס חומרה, לחברה הממוקדת גם בתחום הבריאות הדיגיטלית, עם דגש על ניהול מידע בבתי החולים וניטור ביתי.

כפי שסיפרה רקפת כץ שפירא, סמנכ"לית משאבי האנוש של החברה, בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים, השינויים הללו הובילו לגיוס עובדי הייטק במשכורות שהחברה לא הכירה בעבר, אם כי ביחס לחברות ההייטק, חברות המכשור הרפואי העוסקות גם בבריאות דיגיטלית, "התנפחו" פחות.

לגלובס נודע כי בניגוד לפיטורים בחברות הייטק כמו טוויטר ופייסבוק, אין כוונה בפיליפס לפטר באמצעות הודעה דיגיטלית אלא באמצעות המנהלים האישיים. כמו כן ייעשו מאמצים למצוא לעובדים משרות אחרות, גם בתוך החברה.

פיליפס רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 4.3 מיליארד דולר, גידול של 4% נומינלית, אך קיטון של 5% בנטרול שינויי מטבע. חטיבת האבחון, הכוללת בין היתר את מכשירי ההדמיה של החברה, גדלה ב-6% אך ירדה 2% בנטרול שינויי מטבע, וזאת בעיקר בשל בעיות בשרשרת האספקה בסין ובאוקראינה. חטיבת הבריאות הדיגיטלית חוותה ירידה (של 6% נומינלית ו-15% בנטרול שינויי מטבע), בשל הריקול, אך גם בשל האטה בהטמעה של פתרונות דיגיטליים על ידי בתי החולים, עם החזרה לשגרה לאחר הקורונה ובשל אי הוודאות לגבי השווקים והאינפלציה.

חטיבה אחת צמחה גם בנטרול שערי מטבע: חטיבת המוצרים ללקוח הסופי כולל מוצרי הסרת שיער, מברשות שיניים וכדומה, המוצרים הקלאסיים של פיליפס.

פיליפס רשמה ברבעון הפסד של 1.3 מיליארד אירו לעומת רווח נקי של 3 מיליארד בתקופה המקבילה. הפיטורים צפויים לחסור לחברה 296 מיליון דולר בשנה.

מפיליפס נמסר כי: "פיליפס היא חברה מובילה בעלת מותג חזק, פורטפוליו מעולה של מוצרים, בסיס לקוחות חזק ועובדים מעולים. יחד עם זאת אנו מתמודדים עם אתגרים מרובים ולאחר כמה רבעונים רצופים של ירידה במכירות וברווחיות בזמן שהעלויות מאמירות אנו נאלצים לנקוט פעולות מידיות להפחית באופן משמעותי את בסיס העלויות. לפעול על פי התהליכים והחוקים המקובלים ובכבוד הראוי כלפי העובדים שיושפעו. בעוד שאנו פועלים במגוון אמצעים לחזק את החברה בזמנים מאתגרים אנו ממוקדים בבטיחות הפציינטים, באיכות ובתמיכה בלקוחות שלנו".