הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות: מי מציע את הריבית הגבוהה ביותר?

הציבור הזרים 53 מיליארד שקל לפיקדונות באוקטובר • רגע לפני החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, הבנקים העלו את הריבית על הפיקדונות כדי לגלם גם את עליית הריבית הקודמת • דיסקונט מוביל בריבית הקבועה, וואן זירו במשתנה ומי בתחתית?

הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות / אילוסטרציה: Shutterstock
הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות / אילוסטרציה: Shutterstock

הביקורת על כך שהבנקים לא תרגמו את העלאת הריבית של בנק ישראל לריבית שהם מציעים על הפיקדונות חלחלה והם ממשיכים להעלות את הריביות. נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ה') בפעם השלישית מגלים כי הריבית הקבועה על פיקדונות שייסגרו לתקופה של בין שלושה חודשים לשנה עומדת על 3% בפיקדונות שנפתחו באוקטובר ומי שיסגור את הכסף לתקופה של בין שנה לשנתיים יכול לקבל ריבית שנעה סביב 3.17%.

מור מובילה, ומי השיגה תשואת חסר: מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם באוקטובר
נשים ייפגעו יותר: אלו הן הרפורמות שצריכות לעניין את הפורשים לפנסיה
●  הבנקים בדרך לעוד רבעון חזק: הריבית והמדד תרמו 2 מיליארד שקל
בנק ישראל: עליית הריבית מטיבה עם הבנקים, והם איטיים בגלגולה לציבור  

גם בפיקדונות קצרי-הטווח, של פחות משלושה חודשים, נרשמה עלייה והריבית הקבועה הממוצעת בהם עמדה באוקטובר על 1.05% לעומת 0.73% בלבד בספטמבר ו-0.47% באוגוסט. המשמעות היא שהבנקים מתקרבים למימוש העלאת הריבית האחרונה (0.75%) שנעשתה בתחילת אוקטובר אך עדיין יש להם דרך ארוכה על מנת להשלים את גלגול העלאות הריבית של בנק ישראל שהסתכמו מתחילת אפריל ב-2.65%.

זאת בזמן שהבנקים מיהרו להשית את כל עליית הריבית של הבנק המרכזי על הריביות שהם גובים מהלקוחות בגין הלוואות. ממוצע המערכת הבנקאית עמד בחודש אוקטובר על 7.89%, לעומת 7.23% בספטמבר ו-6.57% באוגוסט.

אילו ריביות מציעים הבנקים?

ובחזרה לפיקדונות. בסך-הכול הוזרמו לפיקדונות הבנקים באוקטובר סכום של כ-53 מיליארד שקל שהתחלקו לפי 27.7 מיליארד שקל בפיקדונות בריבית קבועה ו-25.5 בריבית משתנה.

מי שהציע את הריבית האטרקטיבית ביותר בפיקדונות קצרי-טווח בריבית קבועה בחודש החולף היה בנק ירושלים עם 2.42%, כשאחריו בפער ניכר מרכנתיל (1.68%), הפועלים (1.65%) והבינלאומי (1.63%). זוגרים את הרשימה מזרחי טפחות (0.61%) ויהב (0.62%).

בפיקדונות לתקופה של עד שנה בריבית קבועה מוביל דיסקונט עם ריבית של 3.32% וצמוד אליו בנק ירושלים 3.19%. מזרחי טפחות נמצא גם כאן בתחתית עם ריבית של פחות מ-2%. עם זאת, הוא מציע את הריבית האטרקטיבית ביותר לפיקדון לתקופה של שנה עד שנתיים וזו עומדת על 3.91%. אחריו בתקופה זו דיסקונט שמציע ריבית קבועה של 3.4%. בתקופה ארוכה יותר של שנתיים עד חמש נרשמת ירידה בממוצע המערכת הבנקאי ומי שמציע את הריבית האטרקטיבית ביותר הוא הפועלים (3.57%).

מבט על פיקדונות בריבית משתנה (הפריים) מגלה כי ממוצע המערכת עומד על 1.2%, כאשר מי שמציע את הריבית האטרקטיבית ביותר (כאן אין חלוקה ע"י בנק ישראל לתקופות) הוא הבנק הדיגיטלי וואן זירו שמציע ריבית של 2.64%. צמוד אליו בנק ירושלים עם תוספת של 2.56% על הפריים. שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי, נמצאים מתחת לממוצע המערכת עם ריבית של 1.04% ו-1.17%.

באשר לריביות על ההלוואות, בנק ירושלים נמצא בראש הרשימה גם כאן, אך מהצד הפחות טוב, כשהוא גובה ריבית של 14.17%. אחריו בפער ניכר נמצא מרכנתיל עם ריבית של 8.84% ובמקום השלישי מזרחי טפחות עם ריבית של 8.66%.