הצוללת | פודקאסט

כך קרס מגדל הקלפים של הקריפטו - שלב אחר שלב

בין הקריסה של בורסת FTX, שייסד סם בנקמן-פריד, לבין נפילות נוספות שראינו השנה בעולמות הקריפטו - כמו טרה לונה וצלזיוס - עובר חוט מקשר. מהו המכנה המשותף, מדוע קרס מגדל הקלפים ולאן צפוי לצעוד שוק הקריפטו כעת? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

רק לפני חודשיים סם בנקמן-פריד היה מלך העולם, או ליתר דיוק, ילד הפלא של עולם הקריפטו. בגיל 30 הוא נכנס למקום ה-60 ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם של "פורבס", עם הון מוערך של 24 מיליארד דולר.

בכנס שערך באפריל האחרון באיי הבהאמה, התארחו מנהיגי העולם החופשי לשעבר ביל קלינטון וטוני בלייר, וגם סלבריטאים כמו ג'יזל בונדשן וטון בריידי. בנקמן-פריד הוזמן להעיד בקונגרס על רגולציה של תחום המטבעות הווירטואליים.

הוא כיכב בשלל כתבות פרופיל מחמיאות, אפילו ממש מהעת האחרונה. פניו נמרחו על שער מגזין Fortune שהציף את השאלה: האם מדובר בוורן באפט הבא? למרבה המזל, זו היתה שאלה, ולא קביעה חד משמעית. כי אחרי אוויר הפסגות - כפי שקורה פעמים רבות, בטח בתחום הקריפטו - הגיעה הנפילה.

בשבועות האחרונים עומד בנקמן-פריד - שייסד את בורסת הקריפטו FTX - במוקד של שערורייה שכוללת מיליארדי דולרים שנעלמו בן לילה, מיליון לקוחות שספק אם יראו את כספם בחזרה, הימורים כושלים, מאזנים מפוקפקים, ומאבקי כוח מול יריב גדול מהחיים. זה סיפור שעדיין מתגלגל, ויש סיכוי טוב שהוא ייגמר בבית המשפט. אבל הוא כבר מטיל צל כבד על תעשיית הקריפטו, שצועדת החודשים האחרונים מקריסה לקריסה, משערורייה לשערורייה.

בנקמן-פריד עצמו, בראיון קצר ותמציתי לניו יורק טיימס ממקום מחבואו, ציין שהיו כשלים, שהוא גדל מהר מדי, שהוא היה צריך להקשיב לאנשים שייעצו לו לא לרכוש חברות. אבל בדומה, אגב, למייסדים של חברות אחרות שכשלו מתחילת 2022, נדמה שהוא לא מבין עד הסוף את הבעיה העמוקה והשורשית של תעשיית הפיננסים המבוזרת: כך פשוט לא מנהלים כספי ציבור.

"אחד הנזקים הקשים ביותר לתעשייה מפרשת FTX הוא שקהל הלקוחות שלה היו אנשים פשוטים, שזהו המפגש הראשוני שלהם עם עולם הקריפטו, והם הלכו ל-FTX דווקא כי הם לא רצו הרפתקאות", מסביר אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות בנכסים דיגיטליים, סילבר קסטל.

שי דתיקה, מייסד פלטפורמת INX למסחר בניירות-ערך דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים, מוסיף: "רק חוקים ורגולציה יכולים לסייע כאן. רק לפני חודשיים ישב בנקמן-פריד בקונגרס, אמר שתחום הקריפטו יכול לעשות רגולציה לעצמו, והציע מנגנון הזוי. בעיני, הוא צריך ללכת לכלא. הוא נטל כספי לקוחות והשתמש בהם כפי שמצא לנכון".

כדי להבין איך ומדוע התרחשה הקריסה של FTX ומה אפשר ללמוד מהסיפור על רמאויות בפיננסים בכלל ובתחום הקריפטו בפרט, נספר היום בפודקאסט "הצוללת של גלובס" את הסיפור מההתחלה. נשאל: מהו הרקע שממנו הגיע בנקמן-פריד ומה זו בכלל FTX; מה קרה לכל הכסף שהושקע בבורסה שייסד ומיהם המפסידים הגדולים; ומה הקשר בין FTX לקריסות נוספות בתחום הקריפטו שדיברנו עליהן השנה, כמו טרה לונה וצלזיוס.