למרות התמתנות האינפלציה בארה"ב: 92% ממנהלי הקרנות משוכנעים שהסטגפלציה בדרך

האינפלציה בארה"ב מתקררת וגם הכלכלה האמריקאית שוב צומחת אחרי שני רבעונים של האטה, אך הכלכלנים פסימיים: "הבנקים המרכזיים יעלו ריבית יתר על המידה וידחפו כלכלות למיתון, אך יפסיקו את ההעלאות לפני שהאינפלציה תרד ליעד" • לגבי מה הם בכל זאת אופטימיים ומה חושבים בכירי הפד?

הכלכלנים חוששים שצעדי הבנקים המרכזיים יביאו את העולם לסטגפלציה / צילום: שאטרסוק, רויטרס, AP
הכלכלנים חוששים שצעדי הבנקים המרכזיים יביאו את העולם לסטגפלציה / צילום: שאטרסוק, רויטרס, AP

פחות משבועיים חלפו מאז פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב, שהפתיע לטובה עם ירידת קצב האינפלציה השנתי ל-7.7% באוקטובר, אך האופטימיות בוול סטריט כבר מתפוגגת. סקר ענק של בנק אוף אמריקה בקרב 272 מנהלי קרנות שמנהלים סכום כולל של 790 מיליארד דולר, מראה ש-92% מהם משרטטים תמונה כלכלית קודרת לשנת 2023 ובמרכזה סטגפלציה - אינפלציה בשילוב מיתון.

לאן הולכים השווקים? אלה התחזיות של בנקי ההשקעות הגדולים בעולם
השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים
נתוני האינפלציה בארה"ב: העלאות הריבית יתמתנו, ואיך תושפע ישראל? | ניתוח

האינפלציה בארה"ב אמנם מתמתנת מהר מהצפוי (הצפי היה שתרד ל-8%), וגם התוצר עלה ב-2.6% ברבעון השלישי לאחר שני רבעונים רצופים שבהם הכלכלה האמריקאית התכווצה, אך לצד זאת המצב הגיאופוליטי בעולם ממשיך לדחוף מעלה את רמות המחירים. המלחמה באוקראינה מביאה למחסור בסחורות ובחומרי גלם רבים, ומדיניות הקורונה ההדוקה של סין משבשת אף היא את שרשראות הייצור והאספקה.

הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב) ביצע כבר שש העלאות ריבית רצופות מאז מרץ, הארבע האחרונות בשיעור חד של 0.75%, וזאת לאחר שספג ביקורות באשר לאיחור בתגובתו בשל התעקשות שמדובר באינפלציה "זמנית" בלבד. מטרת הריבית הגבוהה לקרר את האינפלציה, אך היא מגיעה עם תופעת לוואי קשה - עצירת הביקושים, עלייה באבטלה והאטה של המשק.

הסקר של בנק אוף אמריקה מראה שרוב מוחץ של מנהלי קרנות עדיין מהמרים על שפל כלכלי בשנה הקרובה, לצד לחצים חזקים על רמות המחירים. רק כ-7% מ-272 המשיבים חוזים סטגנציה (קיפאון), שהיא מצב של האטה בצמיחה לצד רמת אינפלציה נמוכה יותר. אף אחד מהמשיבים לא מאמין שהשווקים יזכו למצב האופטימלי של צמיחה מעל היעד לצד אינפלציה יורדת.

עוד עולה מהסקר כי 73% מהנשאלים צופים שהכלכלה העולמית תיחלש ב-12 החודשים הקרובים, הרמה הגבוהה ביותר מאז התפרצות מגפת הקורונה באפריל 2020 - מה שמצביע על רמת הפסימיות בשווקים.

סיבה קטנה לאופטימיות אפשר למצוא בירידת שיעור מנהלי הקרנות שצופים ירידה ברווחי החברות במהלך השנה הבאה, שירד מ-83% בסקר אוקטובר ל-77% בסקר הנוכחי.

סיכון הזנב הגדול ביותר עבור השווקים, על פי 32% מהמשיבים לסקר, הוא אם האינפלציה תישאר גבוהה. 18% הגדירו את ההחמרה הגיאופוליטית בתור הסיכון הגדול ביותר ושיעור דומה של נשאלים הביע חשש שהבנקים המרכזיים יוותרו ניציים ויביאו למיתון עולמי עמוק.

"הבנקים יפסיקו עם העלאות הריבית ככל שהנזק מהן יתבהר"

"הבנקים המרכזיים יחמירו יתר על המידה וידחפו כלכלות למיתון מתון, אך יפסיקו להעלות את הריביות לפני שהיא תספיק להוריד את האינפלציה ליעד, ככל שהנזק מהעלאות הריבית יתבהר", מעריך ווי לי, אסטרטג השקעות עולמי בבלקרוק, שצוטט בבלומברג. גם האסטרטג של סיטי אלכס סונדרס אומר לבלומברג שהם "מסווגים את הסביבה כסטגפלציונית".

הם לא הפסימיים היחידים. לאחרונה פורסמו תחזיות קודרות של שלושת בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב, בעיקר בתגובה לעליות החדות בוול סטריט לאחר נתוני האינפלציה המעודדים. בגולדמן זאקס מזהירים מתפיסה מוטעית שהמשבר בשווקים חלף וכי העליות "ככל הנראה מוגזמות", בג'יי.פי מורגן מאמינים שעם ריבית של 5% "יהיה קשה להימנע ממיתון", ובמורגן סטנלי מאמינים שוול סטריט תקבל בקרוב את קריאת ההשכמה ותתעורר מהציפיות האופטימיות מדי לגבי רווחי החברות.

ומה אומרים בכירי הפד? הנגיד ג'רום פאוול אמר בתחילת החודש שבמסגרת ניהול הסיכונים שהוא עורך, עדיף להנהיג מדיניות הדוקה ולאחר מכן לתמוך בכלכלה במקרה הצורך אם תיקלע למיתון, מאשר להתמודד עם הסכנה שסביבת האינפלציה תישאר גבוהה לאורך זמן. בקרב יתר פקידי הפד הדעות חלוקות. חבר מועצת הנגידים כריסטופר וולר אמר שנתוני המאקרו האחרונים מאפשרים לו "להרגיש יותר בנוח עם העלאת ריבית של 0.5% בלבד בהחלטה הבאה", אך לעומתו נשיא הפד של סנט לואיס, ג'יימס בולארד, חושב שהריבית "עדיין לא באזור שעשוי להיחשב מגביל מספיק". בולארד ציין שלהערכתו טווח הריבית המתאים הוא 5%-7%, גבוה גם מתחזיות הפד הבלתי רשמיות.