מאט את הקצב: בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.5%

הריבית עלתה בפעם השישית ברציפות, לרמה של 3.25% • הפעם בחרו בבנק ישראל בהעלאה מתונה יותר מאשר בפעמיים הקודמות • עם זאת, זו עדיין הריבית הגבוהה ביותר במשק מאז ספטמבר 2011 • ברקע ההחלטה עומדים ההאטה בצמיחה והעצבנות בשוק העבודה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה היום (ב') את הריבית בפעם השישית ברציפות, והפעם הוא עשה זאת ב-0.5%, שיעור נמוך משתי העלאות הריבית הקודמות של 0.75% כל אחת. הריבית במשק עומדת כעת על 3.25%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2011.

דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה? | ניתוח
הריבית האפסית נעלמה, ואיתה גם חגיגת ההלוואות | פרשנות
הפד יאט את קצב העלאות הריבית? תלוי איזה מהנגידים תשאלו 

ההחלטה להעלות את הריבית הייתה צפויה, אם כי הדעות היו חלוקות אם בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, יבחר בהעלאת ריבית חדה נוספת של 0.75% או בהעלאה מתונה יותר, כפי שאכן קרה לבסוף. ירון בחר בהעלאה של 0.5% "בלבד", למרות שעדיין לא מורגשת השפעה ממשית של העלאות הריבית הקודמות על האינפלציה, כלומר בנק ישראל לא הצליח לרסן את האינפלציה עד עתה. זאת לאחר שמדד המחירים לצרכן באוקטובר, שפורסם בשבוע שעבר, עלה ב־0.6% (הרף העליון של התחזיות), כך שקצב האינפלציה השנתי עומד על 5.1%.

האטה בצמיחת התוצר הישראלי

מאחורי ההחלטה עומדים כמה סימנים המראים על האטה במשק, שנובעת באופן טבעי מהחלטות הריבית האגרסיביות שקיבלו בנקים מרכזיים בעולם בחודשים האחרונים, כולל בנק ישראל. נזכיר כי רק בחודש אפריל הריבית בישראל עוד עמדה על 0.1%, וכעת היא חצתה כבר את רף ה-3%.

ברבעון השלישי של השנה המשק הישראלי צמח ב-2.1% לאחר צמיחה מהירה של 7.3% ברבעון השני. בלידר שוקי הון מציינים כי בניכוי סעיף המסים על יבוא, הצמיחה הגיעה ל-2.3%. "בעוד הצריכה הפרטית השוטפת עלתה ב-3.2% לנפש, הצריכה של מוצרי בני-קיימה למחצה ירדה ב-10.2%, והצריכה של מוצרי בני-קיימה ירדה ב-28.2% לנפש. זאת בעקבות ירידה של 50% בצריכת כלי רכב, לאחר גידול של 30% ברבעון הקודם", מסביר יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר. "למעשה, למעט צריכת כלי תחבורה, הצריכה הפרטית עלתה ב-0.6% בלבד ברבעון השלישי, לאחר גידול של 8.5% ברבעון הקודם".

נתון נוסף שככל הנראה נכנס לשיקוליו של בנק ישראל נוגע לשוק העבודה. על פי נתוני הלמ"ס שיעור האבטלה עלה בחודש אוקטובר לרמה של 4.3%, לעומת 3.8% בחודש ספטמבר, ובארבעת החודשים האחרונים (יולי-אוקטובר) מצוי שיעור האבטלה במגמת עלייה. זאת בניגוד למגמת הירידה שאפיינה אותו בחודשים הקודמים, כולל רמת שפל של 3.3% בחודש יוני.

היחלשות הביקוש לעובדים הורגשה בעיקר בענף ההייטק, שם נמדדה בתקופה זו צניחה של 31% בשיעור המשרות הפנויות, אך גם ענקיות בענף המזון, כמו שופרסל ואסם, נערכות לקיצוצים.

בעקבות זאת הזהיר יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, כי "בסוף נראה כאן גלי פיטורים של עובדים, אם לא יהיה את הצד המאזן", והאשים את בנק ישראל בכך שהוא "עלול להביא את המשק למשבר אם ימשיך להעלות את הריבית באגרסיביות".

המשכנתאות והריביות על האשראי זינקו

שיקול נוסף הוא הנטל שהורגש על כתפיהם של משקי הבית, שכל העלאת ריבית מכבידה עוד יותר על ההלוואות והמשכנתאות שהם לקחו. דוחות חברת כרטיסי האשראי מקס הראו כי הריבית על האשראי שנתנה החברה ללקוחות פרטיים קפצה בתוך רבעון אחד מריבית של 7.8% ברבעון השני ל-9% ברבעון השלישי, ובחודש ספטמבר לבדו עמדה הריבית הממוצעת על ההלוואות על 9.7%. גם התוצאות הכספיות של חברת מימון ישיר, שגילו כי נטל הריבית, כבר הכפיל את שיעור האשראי המסוכן של החברה, מעידים על החשש כי רבים לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות שלהם.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, העלה כמה שיקולים נוספים שעמדו ברקע החלטתו של הנגיד להוריד את הרגל מהגז ולהסתפק בחצי אחוז בלבד. בין הגורמים מונה שפריר את הנימה הפחות ניצית שנוקטים הבנקים המרכזיים כמו ה-ECB באירופה, והחשש כי הכלכלות הגדולות בעולם ושותפות הסחר של ישראל ייכנסו למיתון ב-2023. "אנו נותרים בהערכתנו כי ריבית בנק ישראל תגיע במינימום ב'סייקל' הנוכחי ל-3.50%. להערכתנו, ברבעון הראשון של 2023 היא תעמוד על 3.5%-3.75%".

אז מה צפוי הלאה?

עם פרסום החלטת הריבית הקודמת, בתחילת אוקטובר, עדכנה חטיבת המחקר של בנק ישראל את תחזית האינפלציה והריבית כלפי מעלה, והורידה את תחזית הצמיחה לשנה הבאה. על פי התחזית הקודמת מחודש יולי, שיעור האינפלציה בשנה הבאה אמור היה לעמוד על 2.4%, ואילו כעת - צופים בחטיבת המחקר כי היא תעמוד על 2.5%.

"במבט קדימה, אנו מעריכים כי האינפלציה השנתית (בפועל, ב-12 החודשים האחרונים) צפויה להמשיך לעלות בחודשים הקרובים ולהגיע לכ-5.5%, התפתחות שתומכת בהימשכות תוואי העלאת ריבית בנק ישראל, בקצב דומה לזה של הישיבות האחרונות", הסבירו ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון.

"לא מן הנמנע כי במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023 תעלה הריבית לרמה של סביב 4%, זאת במקרה שיתממש הצפי לאינפלציה של 5% ויותר (ב-12 החודשים האחרונים) במהלך החודשים הקרובים. נראה כי בנק ישראל, כמו בנקים מרכזיים אחרים, ייתן דגש לאינפלציה בפועל וייתן משקל קטן יחסית לציפיות האינפלציה", הוסיפו בלאומי.

עם זאת, במבט קצת רחוק יותר, הם דווקא משדרים אופטימיות. "להערכתנו, ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה להסתכם בכ-3.5% ולחזור לתוך טווח יעד יציבות המחירים (1%-3%) לקראת סוף שנת 2023", מסכמים כלכלני לאומי.