דבר האנליסטים: בכמה בנק ישראל יעלה את הריבית ולאיזו רמה היא תגיע בשיאה

בנק ישראל צפוי להקפיץ את הריבית בפעם השישית ברציפות, והאנליסטים עדיין חלוקים בנוגע לשיעור שלה • לאומי: "האצת האינפלציה לצד הימשכות עליית מחירי הדירות תומכים בהעלאה של 0.75%" • הפועלים: "ההאטה בצמיחה וההרעה בנתוני התעסוקה יאפשרו העלאת ריבית של חצי אחוז"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: שלומי יוסף
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: שלומי יוסף

בשווקים מחכים להודעת בנק ישראל על גובה הריבית בעוד מספר שעות. נראה שהעלאה שישית ברצף היא עובדה מוגמרת, והאנליסטים חלוקים בשאלה אם יהיה מדובר הפעם בחצי אחוז או בהעלאה אגרסיבית של 0.75% בפעם השלישית ברציפות. כך או כך, היא ככל הנראה לא תישאר על 2.75%. נזכיר, כי רק בחודש אפריל הריבית בישראל עוד עמדה על 0.1%.

חשש מפיטורים המוניים, ולא רק בהייטק: דילמת הריבית של בנק ישראל מחריפה
דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה? | ניתוח
הריבית האפסית נעלמה, ואיתה גם חגיגת ההלוואות | פרשנות

אז האם נראה עוד 0.75% או 0.5, ומה יהיה שיעור הריבית של בנק ישראל בעוד שנה? התחזיות כאמור סותרות.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך שהפעם נראה העלאה של חצי אחוז. הסיבות לכך לדבריו הן ההאטה בצמיחה, כפי שבאה לידי ביטוי בנתונים לרבעון השלישי שפורסמו בשבוע שעבר והצביעו על קצב שנתי של 2.1% ועל ירידה בצריכה הפרטית, ההרעה בנתוני התעסוקה במשק (שיעור התעסוקה ירד באוקטובר ל-60.3% לעומת 61.2% בספטמבר), הציפייה להאטת קצב הריבית בארה"ב והנימה הקצב פחות ניצית שנקטו לאחרונה בנקים מרכזיים כמו ה-ECB האירופי.

עם זאת, בבנק הפועלים מעריכים כי הריבית תמשיך לעלות ותגיע ברבעון הראשון של השנה ל-3.5%-3.75%. גם בלידר שוקי הון מעריכים כי נראה העלאה של חצי אחוז.

 
  

בבנק לאומי לעומת זאת מעריכים כי נראה בפעם השלישית ברצף 0.75%, והריבית תגיע לרמה הגבוהה ביותר שלה מאז 2008. "אנו מעריכים כי מכלול הנתונים תומך בהעלאת ריבית של 0.75%, לרמה של 3.50%. האומדן הראשון של נתוני החשבונאות הלאומית של ישראל לרביע השלישי של השנה הצביע אומנם על האטה בצמיחה, אך רכיבי הצמיחה העיקריים, להוציא היצוא התעשייתי וצריכת מוצרים בני-קיימה, הציגו צמיחה בקצב סביר", כותבים הכלכלן הראשי של הבנק, ד"ר גיל בפמן, ואסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, דודי רזניק.

"שיעור האבטלה בעלייה מתונה, אך מכלול נתוני התעסוקה מצביע על יציבות יחסית - רמה גבוהה של משרות פנויות והאצה מסוימת בקצב עליית השכר. כמו כן, האצת האינפלציה, הצפויה להימשך בחודשים הקרובים, לצד הימשכות עליית מחירי הדירות, תומכים גם כן בהמשך תהליך העלאת הריבית. זאת, כאשר ברקע המשך העלאת ריבית בקצב מהיר בארה"ב ובמרבית הבנקים המרכזיים הגדולים", מסכמים בלאומי. 

מיטב: העלייה בשיעור האבטלה היא רק "סטייה סטטיסטית"

בבית ההשקעות מיטב תומכים בגישה של חצי אחוז ותולים זאת במספר סיבות. ראשית, "מאז החלטת הריבית הקודמת, התחזיות לצמיחה בכלכלה העולמית המשיכו לרדת די מהר. לפי דברי הנגיד שהשמיע לאחרונה, הוא העריך שהמשק הישראלי בדרך להאטה. סביר שזה יבוא לידי ביטוי בהחלטה", כותב הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי.

בנוגע לשיעור האבטלה שעלה, במיטב מסבירים כי המגמה שנרשמה לאחרונה כנראה משקפת סטייה סטטיסטית ועדיין לא הרעה בשוק העבודה. "בנתוני דורשי העבודה של שירות התעסוקה, שבדרך כלל מתואמים עם מספר המובטלים בסקר הלמ"ס, לא נרשמה שום עלייה בחודשים האחרונים, כולל באוקטובר", הם כותבים.

בנוסף לכך, זבז'ינסקי טוען שהאינפלציה בישראל אומנם גבוהה וממשיכה לעלות אך הסיבה לכך היא בעיקר בסעיפי הדיור, הנסיעות לחו"ל ואחזקת הרכב (לא כולל דלק). "התרומה של יתר הסעיפים במדד לאינפלציה הכללית אף ירדה בחודשים האחרונים. שלושת הסעיפים הללו בעלי משקל מצטבר של כ-37% במדד, אך תרמו קרוב ל-60% מהאינפלציה הכוללת בשנה האחרונה (3.0% מתוך 5.1%). אולם, לא נדרשת עליית ריבית חדה כדי לבלום עליית מחירים בסעיפים הללו", כתב בסקירה השבועית.

המחלוקת של האנליסטים הגיעה גם לבלומברג. שם, מעט יותר מחצי מהכלכלנים שנשאלו בסקר מעריכים שנראה שוב העלאה של 0.75% והיתר מעריכים שהיא תסתכם בחצי אחוז. כלכלני סיטי גרופ וברקליס נמצאים בצד הניצי של ה-0.75%, ובסיטי אף מעריכים כי הריבית תגיע בשיא שלה בשנה הבאה ל-4%.

יתר הגופים שסקרנו מעריכים כי בעוד שנה הריבית תגיע ל-3.5%-3.75%. חטיבת המחקר של בנק ישראל העריכה לפני כחודש וחצי שהריבית תעמוד בעוד כשנה על 3.5%.