האם ל-90% מהאוכלוסייה בישראל יש דירה בבעלותם?

לכמה מאיתנו יש דירות? להרבה פחות מכפי שחושב חבר הכנסת החדש מהליכוד • המשרוקית של גלובס

ח"כ אלי דלל, הליכוד (מנדי ביתאן,  כאן מורשת, 16.11.22) / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ אלי דלל, הליכוד (מנדי ביתאן, כאן מורשת, 16.11.22) / צילום: דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

אלי דלל, מקום 29 ברשימת הליכוד, הפך ביום שלישי שעבר לחבר כנסת חדש במדינת ישראל לאחר שהושבע יחד עם רבים אחרים. יום לאחר השבעתו הוא התראיין לתוכנית "מנדי ביתאן" בכאן מורשת ונשאל על ידי המגיש, מנדי גרוזמן, מהם הנושאים שירצה להתמקד בהם במהלך כהונתו. התברר כי לדלל יש "תוכנית מגובשת בנושא של פתרונות דיור לזוגות צעירים", אך הוא דווקא "לא מדבר על הורדת מחירים". מדוע לא להוריד את המחירים? הח"כ החדש הסביר: "...בוא ניקח את האזרחים הפשוטים - כל אחד מאיתנו יש לו דירה אחת או שתיים… הוא לא רוצה שההשקעה שלו תלך לאיבוד". כשגרוזמן הופתע מהנתון הזה וציין כי לו למשל דווקא אין דירה, דלל דייק את דבריו: "ל־10% מהאוכלוסייה אין דירה, אבל ל־90% יש".

השוק מתקרר? הנתונים האלו מראים שרוכשי הדירות לא מאמינים שהמחירים יירדו בקרוב 
מחסן, בית בושת או גן: פסק הדין שפותח את השאלה מה נחשב לדירת מגורים 

לפני כחצי שנה בחנו כאן אמירה של ח"כ יבגני סובה, לפיה בישראל שיעור בעלי הדירות הוא גבוה משמעותית מהנתון המקביל באירופה ובארה"ב, והראנו כי היא אינה נכונה (באירופה הממוצע גבוה יותר, ובארה"ב הנתון נמוך מעט מבישראל). באותה בדיקה גם הצגנו את נתוני הלמ"ס לשנים 2018־2019, שלפיהם 67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם או בבעלות קרובי משפחה. כלומר, לא מדובר ב־90% מהאוכלוסייה כפי שטען דלל. יחד עם זאת, אפשר לטעון כי נתון משקי הבית אינו משקף במדויק את מצב הפרטים באוכלוסייה (משק בית כולל בדרך־כלל יותר מאדם בוגר אחד). בנוסף, הנתון של הלמ"ס מתייחס למי שגרים בדירה בבעלותם, ולא כולל את מי שיש לו דירה אך גר בשכירות בדירה אחרת.

פנינו ללמ"ס וקיבלנו מהם נתונים לשנת 2022 שטרם פורסמו, שבהם מחולקת הבעלות על דירה לפי קבוצות גיל. ממצאים כאלה מספקים תמונה מדויקת יותר של מספר בעלי הדירות בישראל. מהנתונים עולה כי בישראל יש 2.75 מיליון בעלי דירות. אם נבדוק את האחוז שמהווה הנתון הזה מתוך כלל האוכלוסייה בישראל שגילה 20 ומעלה, נגלה כי מדובר ב־43.7%. אם נצמצם את הבדיקה לבני 30 ומעלה, נגיע לנתון של 52.4%.

 
  

מצאנו גם פילוח נוסף שמספק מידע מעניין על בעלי דירות בישראל, במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שחילק את נתוני הבעלות על דירות לפי עשירונים. מהממצאים הללו ניתן לראות כי רק בעשירון העשירי ל־90% ממשקי הבית יש דירה אחת או יותר. בעשירונים 5 ו־6 ל־73%־74% יש דירה בבעלותם, ובעשירון 1 ו־2 הנתונים נעים בין 59% ל־43%.

בשורה התחתונה: דבריו של דלל לא נכונים. לפי נתוני הלמ"ס, 67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם. בבדיקה לפי פרטים מעל גיל 20 הנתון יורד ל־43.7% מהאוכלוסייה. שיעור בעלות על דירות של 90% כמו זה שהציג דלל קיים רק בקרב העשירון העליון.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אלי דלל
מפלגה: הליכוד
מקום: מנדי ביתאן, כאן מורשת
תאריך: 16.11.22
ציטוט: "10 אחוז מהאוכלוסיה אין דירה. אבל 90 אחוז יש"
ציון: לא נכון

לא מעט חברי כנסת חדשים נוספו בבחירות האחרונות למפלגות השונות. אחד מהם הוא אלי דלל, מקום 29 ברשימת הליכוד. יום לאחר השבעתו כח"כ התראיין דלל בתכנית "מנדי ביתאן" בכאן מורשת ונשאל על ידי המגיש, מנדי גרוזמן, מה הנושאים שירצה להתמקד בהם במהלך כהונתו. דלל פתח את תשובתו עם נושא הדיור: "קודם כל יש לי תוכנית מגובשת בנושא של פתרונות דיור לזוגות צעירים" והוסיף התייחסות לשיטה: "אני לא מדבר על הורדת מחירים… לא כולם בעצם רוצים. בוא ניקח את הבנקים וערבויות - בטח לא רוצים. בוא ניקח את האזרחים הפשוטים - כל אחד מאיתנו יש לו דירה אחת או שתיים… הוא לא רוצה שההשקעה שלו תלך לאיבוד". גרוזמן הופתע מהנתון האחרון ונתן דוגמה על עצמו: "לא לכולם יש, לא לכל אחד יש, לי למשל עדיין אין דירה", אך דלל לא התבלבל ודייק את דבריו: " 10% מהאוכלוסייה אין דירה, אבל 90% יש".

בדצמבר 2021 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהודעה לעיתונות ממצאים על נכסים פיזיים של משקי בית, מתוך סקר משקי בית ארוך טווח לשנים 2018-2019. על פי ההודעה 67% ממשקי הבית גרים בדירה בבעלותם או בבעלות קרובי משפחה. פנינו אליהם כדי לברר האם יש נתונים מעודכנים יותר והאם יש נתונים שאינם למשקי בית אלא לפרטים, שכן לא משתמע מדבריו של דלל שהתכוון בהכרח למשקי בית. על השאלה הראשונה נעננו בשלילה אך בתשובה לשאלה השניה דווקא קיבלנו נתונים מנהליים על 2022, שטרם פורסמו באתר הלמ"ס.

הנתונים מחלקים את הפרטים באוכלוסיה לפי קבוצות גיל: 0-20, 21-30, 31-40, 41-50, 51-60, 61-70, 71+ ומציינים את מספר בעלי דירה אחת לפחות בכל קבוצת גיל ואת ושיעורם מכלל אותה קבוצה. בסך הכל ישנם 2.75 מיליון בעלי דירות בישראל, המהווים 29.1% מכלל האוכלוסייה, נתון נמוך משמעותית מזה שהציג דלל. אם מסתכלים בחתך גיל, קבוצת הגיל בה הבעלות על דירות היא הגבוהה ביותר היא 61-70, בה 63.7% מחזיקים בדירה אחת או יותר. אם תהיתם לגבי קבוצת הגיל הנמוכה ביותר, 0-20, שם שיעור בעלי הדירות באופן לא מפתיע הוא 0.1% והורדת קבוצת גיל אמנם מעלה את האחוזים ל-43.7%. אם נצמצם עוד יותר ונבדוק רק עבור גילאי 31 ומעלה נגיע ל- 52.4%.

ההבדל בין הנתון של הלמ"ס למשקי בית לעומת פרטים נובע מכך שמספיק שאדם אחד ממשק הבית הוא בעלים של דירה וכל משק הבית נספר כגר בדירה בבעלות, אך כשסופרים את אותו הנתון עבור פרטים, רק בעל הדירה יספר בעוד ששאר חברי משק הבית לא יכללו בנתון. על כן האחוזים גבוהים יותר בנתוני משקי הבית ונמוכים יותר עבור פרטים. בכל מקרה, הם לא מגיעים ל-90% עליהם דיבר דלל בביטחון רב.

נתון אחד יכול להוות חבל הצלה חלקי בלבד - שיעור משקי הבית בעלי דירה אחת או יותר לפי עשירוני הכנסה (2018) שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת באוקטובר 2021. בפרסום אמנם מצויין הנתון 90% בהקשר בעלות על דירות, אך רק עבור העשירון העליון. בשאר העשירונים שיעור המחזיקים בדירה אחת לפחות נמוך מכך ויורד עד 43% בעשירון התחתון.

עד מועד פרסום בדיקה זו לא התקבלה תגובה מטעמו של דלל.

לסיכום, 67% ממשקי הבית בישראל גרים בדירה בבעלותם, נתון הנמוך ב-23% מזה שהציג דלל בדבריו. הסתכלות על אותה הקטגוריה עבור פרטים מציגה תמונה גרועה יותר - 29.1% מהפרטים הם בעלי דירה אחת או יותר. רק בעשירון העליון הנתון מגיע ל-90%. לכן דבריו של דלל לא נכונים.