כלכלנים: האינפלציה בארה"ב בדרך למטה, בישראל זה סיפור אחר

מתחילת השנה הציגה הבורסה לניירות ערך תשואה עודפת בצורה משמעותית על הבורסה האמריקאית, אך לאחרונה חל מהפך • כלכלנים מקומיים מסבירים כי הסיבה העיקרית למצב זה נעוצה באינפלציה, שבארה"ב מראה סימני התקררות בזמן שבישראל שוררת אי ודאות

ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב הציגה מתחילת השנה ביצועים עודפים על הבורסה האמריקאית, שנחתכה בחדות ברקע המשבר הכלכלי. עד לפני כחודש, התשואה המצטברת של ת"א-35  אף הייתה חיובית, בזמן שה־S&P 500  והנאסד"ק  איבדו 20% ויותר. אלא שבחודשיים האחרונים חל מהפך, ותל אביב נותרה מאחור. מדוע זה קרה והאם זו תחילתה של מגמה?

התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים
איך השפיעו התנודות בשווקים בנובמבר על קופות הגמל?
הדאו ג'ונס זינק ב-20% מנקודת השפל בספטמבר, אבל זו לא סיבה לחגיגה

"כשמסתכלים על המדדים מתחילת השנה אפשר לחלק את התקופה לשניים. מינואר עד לתחילת אוקטובר, ראינו ביצועי יתר מאוד משמעותיים לטובת הבורסה בתל אביב. מדד ת"א-125  ירד ב־8.4% 'בלבד' לעומת ירידה של 23% ב־S&P 500 וירידה של יותר מ־21% במדד יורוסטוקס 50 ", אומר דן אליס, מנהל חטיבת המחקר בבנק הבינלאומי. ואז התחיל חודש אוקטובר, ות"א 125 עמד במקום עם תשואה אפסית מאותו חודש ועד היום. לעומת זאת, בחו"ל המדדים נכנסו למיני־ראלי שהגורמים שלו משכו את השוק למעלה גם השבוע. מתחילת אוקטובר חלה עלייה של 12% במדד ה־S&P 500 ועלייה של 21% ביורוסטוקס 50. כך שאפשר בהחלט לומר שזה מהפך", הוא אומר.

 
  

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, מסבירה כי הסיבה לכך נעוצה בעיקר בנתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו לטובה. "זה נתן את האות למגמה החיובית בוול סטריט. זה נראה שהאינפלציה בארה"ב עברה את השיא ונמצאת במגמת ירידה. בישראל לעומת זאת עוד לא הגענו לשיא, או שאנחנו קרובים אליו. המדדים מלמדים על כך שאנו עדיין בהאצה אינפלציונית מסוימת".

"מניות מסוימות השפיעו יותר מאחרות"

לדברי אלגריסי, ככל שהאינפלציה מתמתנת, השווקים מגיבים לחיוב מאחר שזה מסמן את סופו של תהליך העלאת הריבית. "צריך לזכור שהשוק הישראלי מציג ביצועים עודפים על פני השווקים בחו"ל. הסיבה לכך היא ששם יש מרכיב גבוה יותר של טכנולוגיה, תחום שספג ירידות חדות בשל רגישותו הגבוהה לריבית. חודש אחד זה פרק זמן קצר מדי כדי להגיע לתובנות. נתוני המאקרו בישראל טובים ביחס לעולם, וזה ימשיך לתמוך בכלכלה המקומית. אני מעריכה שכשנראה את האינפלציה בישראל במגמת ירידה או התמתנות, זה ישפיע ישירות גם על הבורסה בתל אביב". עם זאת, מציינת אלגריסי, יש לשים לב שחברות מסוימות השפיעו החודש על ביצועי המדדים בת"א.

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי
 רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

"אלביט  וקבוצת דלק  למשל, תופסות משקל משמעותי במדד ת"א 35 והן ירדו בחדות החודש. זה נכון שכמעט כל המניות הציגו ירידות, גם הבנקים, אך אלביט מערכות ירדה בחדות בשל תוצאות כספיות חלשות. בשורה התחתונה, אנחנו ממשיכים להמליץ על השקעה הן בשוק המניות הישראלי והן בשוק האמריקאי", היא מסבירה.

אליס מהבנק הבינלאומי מסכים כי נתוני האינפלציה המפתיעים מהווים את נקודת המפנה, וכי המשקיעים בשוק האמריקאי מעריכים כי העלאות הריבית מתקרבות לסופן. "ישראל הייתה מין אי בודד של יציבות, האינפלציה הייתה הרבה יותר נמוכה וגם עכשיו היא נמוכה ביחס לארה"ב ואירופה. אצלנו יש משקל גדול יותר לסקטורים של ערך - ראינו ביצועי יתר משמעותיים של הבנקים שיש להם משקל גבוה במדדים המובילים וגם הריבית עלתה בצורה מאוחרת ומתונה יותר. מפה ראינו את ביצועי היתר של ת"א מוקדם יותר השנה", הוא אומר, וצופה כי האינפלציה בישראל תמשיך לעלות בזמן הקרוב, ומוסיף כי קיימת אי ודאות לגבי ההמשך.

דן אליס, מנהל חטיבת המחקר  בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי
 דן אליס, מנהל חטיבת המחקר בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי

איפה עדיף להשקיע? לדברי אליס, "קדימה, אנחנו נותנים עדיפות לשוק האמריקאי בגלל הגיוון והסחירות. גם באופן היסטורי, בנטרול השנה האחרונה, הוא מציג ביצועים עודפים. אנחנו מעריכים שהאינפלציה תרד שם מוקדם יותר וגם הריבית בעקבותיה. אנחנו עדיין מתרכזים בסקטורים דפנסיביים קלאסיים, מחפשים את החברות האמידות והאיתנות יותר ולא הרפתקאות. באופן מסורתי אנחנו מקצים שני שלישים מהחשיפה לחו"ל בדגש על ארה"ב, ועד שליש לישראל. אך היום בהחלט ייתכן שכדאי לשים פחות ז'יטונים על השוק הישראלי".

"ביצועי החסר בישראל הם זמניים"

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, סבור גם הוא שחלק ממה שרואים כעת הוא תיקון של הסטטיסטיקה והשפעת האינפלציה. "בישראל היו בתחילת השנה ציפיות הרבה יותר נמוכות להעלאות ריבית ביחס לעולם, וככל שמתקדמים רואים שבנק ישראל יצטרך להעלות את הריבית בדומה לארה"ב ובוודאי שיותר מאשר באירופה. זה די מכביד על השוק המקומי", הוא אומר. למרות זאת, רזניק אופטימי ובטוח שהכלכלה הישראלית חזקה. "הייתי מסתכל על ביצועי החסר של הבורסה פה כדבר זמני או כאירוע שמקזז ביצועים קודמים טובים יותר. כשמסתכלים קדימה, הכלכלה הישראלית טובה, גם השנה נצמח מעל ממוצע ה־OECD וגם בשנה הבאה. מדברים על צמיחה של 3% ביחס לצפי למיתון באירופה או צמיחה אפסית בארה"ב".

אין לראות בכתבה זו המלצה או תחליף לשיקול דעתו של הקורא