בניגוד למגמה, הכירו את התחזית האופטימית לכלכלה

כלכלני לאומי פרסמו סקירה רחבה, שבמסגרתה העריכו כי ישראל תצמח בשנה הבאה ב-3.4%, מעל תחזיות בנק ישראל • התורמים העיקריים: תחום האנרגיה והתעשיות הביטחוניות • בנוגע לשוק המניות בארה"ב, הצפי קצת פחות אופטימי, אך הביצועים הגרועים בשוקי האג"ח ב-2022 לא צפויים לחזור

ישראל תצמח מעל המצופה, וההאטה בארה''ב תהיה מתונה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ישראל תצמח מעל המצופה, וההאטה בארה''ב תהיה מתונה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ערב תחילתה של שנת 2023 מתחבטים כלכלני העולם בשאלה האם כלכלת ארה"ב תיקלע למיתון, ואם כן אז כמה חמור הוא יהיה. לדעת ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, תמונת המצב הנוכחית מזכירה את שנת 1991.

כך דילגה העלאת הריבית של הבנקים על העסקים הגדולים | בדיקת גלובס
הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי
"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור

"ההאטה הכלכלית בארה"ב צפויה להיות מתונה יחסית. יתכן דמיון מסוים לשנת 1991", כותבים בלאומי. גם אז, נרשמה הכפלה של מחיר הנפט בעקבות פלישת עיראק לכווית וקצב האינפלציה הואץ ל־6.3% בשלהי 1990, כאשר ריבית הפד נעה בטווח של 8%-10%. במילים אחרות, בלאומי אומנם צופים מיתון קטן ב־2023, כפי שהיה ב־1991 לאחר מלחמת המפרץ הראשונה, אולם לא משהו חריף מכך. לדעת בפמן, מדובר במיתון רדוד ודיפרנציאלי, ובעיקר מיתון ברווחיות המצרפית של חברות המגזר העסקי, כמו שנרשם למשל בשנת 2015.

אינדיקציה לכך התקבלה כבר ברבעון השלישי של 2022 עם ירידה בקצב הצמיחה של רווחי החברות העסקיות בארה"ב לשיעור חד ספרתי בלבד. מנגד, מדגישים בלאומי כי קיימת עליית מדרגה בשיעור ההתרחבות הריאלי של השקעות הסקטור העסקי במכונות וציוד, וזאת יחסית לשיעור הגידול שלפני פרוץ הקורונה.

במילים אחרות, הייצור התעשייתי בארה"ב ממשיך לעלות, החברות ממשיכות להשקיע בהרחבת כושר ייצור ונתוני הייצוא ממשיכים להיות טובים. הבעיה העיקרית של מגזר התעשייה שם היא לדעת בפמן מחסור בעובדים עם כישורים מתאימים.

גם בישראל צפויה האטה בצמיחה, מ־6% ב־2022 ל־3.4% ב־2023, על רקע ההאטה הגלובלית, אולם לדעת כלכלני לאומי ללא לגלישה למיתון. זאת, לנוכח גרומי הצמיחה הייחודיים של ישראל ובראשם הגז הטבעי שנמכר למצרים (ומשם גם לאירופה) ולירדן, הפעילות החזקה של התעשיות הביטחוניות והצמיחה הדמוגרפית. התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל היא לצמיחה של 3% בלבד בשנה הבאה

בלאומי מאמינים כי המלחמה באוקראינה הניבה צבר הזמנות משמעותי לתעשיות הביטחוניות בישראל, שיתחיל לבוא לידי ביטוי ב־2023. כמו־כן, תעשיות אלו ייהנו אולי מזמינות גבוהה יותר של מהנדסים ומפתחים בעקבות הפיטורים הנרחבים בתעשיית ההייטק המקומית.

הגז הטבעי יתרום כאמור לצמיחת הכלכלה המקומית בזכות המכירות החזקות למצרים, ומשם לאירופה דרך מתקני ההנזלה.

האינפלציה תתמתן, הריבית תישאר גבוהה

בנוגע לאינפלציה בארה"ב, מאמין בפמן כי היא תרד לאזור ה־5% בחודשים פברואר־מרץ, לעומת 7.7% באוקטובר. עם זאת, מדובר עדיין בקצב שהוא רחוק מאוד עדיין מיעד האינפלציה של הבנק הפדרלי המרכזי, ולכן, הריבית בארה"ב צפויה להגיע לרמה של 5% בחודשים הקרובים ותישאר שם לפחות חצי שנה, להערכת בפמן.

בישראל תישאר האינפלציה בישראל ברמה של 5% ויותר בחודשים הקרובים, אולם עשויה לרדת לרמות של 2.5%-3% בהמשך השנה. "בנק ישראל צפוי להשלים את מהלך הנורמליזציה המוניטרית במהלך התקופה שנותרה עד לסוף 2022 ובממוצע שיעור הריבית בשנת 2023 צפוי להיות כ־3.75-4.25%", מדגיש בפמן.

"במידה והאינפלציה לא תתייצב במהלך 2023 בסביבה התואמת את יעד יציבות המחירים, אז בנק ישראל צפוי יהיה להעלות עוד את הריבית מעבר לאמור לעיל", אמר.

ד''ר גיל בפמן / צילום: אורן דאי
 ד''ר גיל בפמן / צילום: אורן דאי

לשוק ההון יקח זמן להתאושש

וכיצד כל אלו ישפיעו על שוקי ההון בארץ ובעולם? בלאומי צופים כי שוק המניות לא יחזור לדהור בשנת 2023, בעוד ששוק אגרות חוב יחזור לספק מפלט סולידי לאחר הירידות החדות שנרשמו בו ב־2022.

בשוק המניות הייתה שנה רעה ב־2022, אבל לא שנה נוראית, מדגיש דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי. בשוק האג"ח הממשלתיות, לעומת זאת, נרשמו בשנה החולפת ירידות שערים חדות, כאלו שלא נראו כאן כבר הרבה שנים.

מדד ת"א־125 ירד מתחילת 2022 ב־8% בלבד, וזאת בהשוואה לנפילות של 15% ו־12%, שנרשמו במדדי האג"ח הממשלתיות השקליות וצמודות המדד (לטווח של 5 שנים ויותר), בהתאמה. בארה"ב נרשמו ירידה חדה יותר בשוקי המניות, כאשר מדד S&P 500 איבד מתחילת השנה כ־16%, אולם זאת בשל חשיפתו המהותית למגזר הטכנולוגיה.

מדד הנאסד"ק רשם מתחילת 2022 ירידה חדה עוד יותר של 27%, כאשר גם בת"א רושמים מדדי טק־עילית, קלינטק וצמיחה ירידות בישעורים דומים. בת"א גם נרשמו ב־2022 ירידות חדות של כ־30% במניות חברות ובניה והנדל"ן המניב בחו"ל, בשעה שמניות הנדל"ן המניב בישראל רשמו בתקופה זו ירידה של כ־20% "בלבד".

ומה יקרה בשנת 2023? לדעת רזניק, ההתפתחות של סביבת האינפלציה בעולם ובישראל, תהיה דומיננטית בקביעת הכיוון של השווקים. כך שהתפתחות סביבת האינפלציה, לצד עומק המיתון בארה"ב, הם שני הסיפורים המרכזיים עבור שוקי המניות והאג"ח בשנה הקרובה.

לדעת רזניק, מדובר בתנאים לא טובים עבור שוקי המניות בארץ ובעולם. לדבריו, שוקי המניות במחירים סבירים אולם אינם זולים, כאשר הביצועים שיציגו שוקי המניות יהיו תלויים גם בעומק ההאטה ב־2023.

גם בפמן מאמין כי שוק המניות בארה"ב לא נראה טוב לשנה הבאה בהסתכלות מאקרו כלכלית, אבל יהיו מגזרים שיסבלו פחות מאחרים.

מנגד, הביצועים הגרועים בשוקי האג"ח לא צפויים להערכת רזניק לחזור ב־2023. לפי רזניק, הנזק הגדול כבר נעשה ב־2022, ולכן שוקי האג"ח כבר יותר אטרקטיביים כעת וניתן יהיה להשיג תשואות סבירות בחלק הבינוני־ארוך של העקום.

שוק המט"ח: הדולר יתחזק מול השקל

באגף הכלכלה של לאומי מעריכים כי שער החליפין הממוצע של השקל מול הדולר צפוי להיות בטווח של 3.4-3.6 שקלים לדולר ב־12 החודשים הקרובים. לשם השוואה, היום נסחר הדולר בשוק המט"ח סביב שער של 3.4 שקלים.

בלאומי מאמינים, כי צפויה התחזקות של השקל במחצית השניה של 2023, באופן מתון וקל. תחזית זאת מבוססת על שלוש הנחות מרכזיות: ראשית, הדולר ישמור על יציבות בשוק המטבעות העולמי. שנית, בנק ישראל יחדש את רכישות המט"ח במקביל להעלאת הריבית. ולבסוף, פערי הריביות בין ארה"ב לישראל יתרחבו.

עוד מציינים בלאומי, כי למרות הפיחות מול הדולר ב־2022, השקל ממשיך להיות מטבע חזק ולראיה, הוא שמר על יציבות מול סל המטבעות. כמו־כן, נמשך הקשר בין שער החליפין שקל־דולר לבין הנאסד"ק (כאשר נאסד"ק עולה שער החליפין יורד, ולהיפך).

גורמים נוספים שצפויים להמשיך ולתמוך בחוסנו של השקל כוללים את העודף בחשבון השוטף (צפוי להיתמתן אולם להישאר חיובי) וההשקעות הישירות של גופים זרים בישראל, שנמשכו בקצב מהיר גם ב־2022.


תחזיות מרכזיות של לאומי ל־2023

ארה"ב מאקרו: בחודשים הקרובים הריבית תעלה לכ־5% והאינפלציה תתמתן לכ־5%

ישראל מאקרו: בחודשים הקרובים הריבית תעלה לכ־4%, האינפלציה תעלה לקצב של 5%-5.5%

שוקי ההון: ההתפתחות של סביבת האינפלציה בעולם ובישראל תהיה דומיננטית על כיוון השווקים

שוקי המניות: המחירים כעת סבירים אם כי לא זולים. ביצועי השווקים יהיו תלויים גם בעומק ההאטה הכלכלית

שוקי האג"ח: הביצועים הגרועים שנרשמו ב־2022 לא צפויים לחזור על עצמם ב־2023

שוק המט"ח: שער החליפין הממוצע של השקל־דולר צפוי להיות בטווח של 3.4-3.6 שקלים לדולר ב־12 החודשים הקרובים