כך מתכוננים בליכוד להכשיר את מינוי דרעי לשר

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד מונה ליו"ר הוועדה הזמנית שתכין את החוק שיאפשר לאריה דרעי לכהן כשר, והיא תחל את עבודתה בשבוע הבא כדי להיכנס למרתון חקיקה לקראת השבעת הממשלה • זהות יו"ר הכנסת הבא עדיין לא ידועה, אך הוא ימונה ביום שני מטעם הליכוד

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

בזמן שבכנסת מכינים את התשתית לדיון וחקיקת חוק אריה דרעי (תיקון חוק יסוד הממשלה) שיאפשר לו לכהן כשר, המשא-ומתן הקואליציוני בינו לליכוד נתקע בישורת האחרונה. לפי דיווחים מחדרי המשא-ומתן אריה דרעי מתעקש (כפי שכבר דיווחנו) על קבלת עצמאות תקציבית מוחלטת במשרדי הפנים והבריאות כמו גם תוספות תקציביות לשני המשרדים לפני שיחתום על נספח התפקידים. אלא ששר האוצר המיועד סמוטריץ' מסרב בתוקף בגיבוי או לדרישת אגף תקציבים לשחרר את סמכויותיהם בעיקר לעניין משרד הבריאות.

המשא-ומתן הקואליציוני: משרד החינוך מעביר סמכויות לארבעה משרדים נוספים 

בש"ס טוענים עוד כי הליכוד מעכבים את פרסום המסמך החתום מחשש לחשיפת "השלל" הרב שקיבל דרעי לידיו: החל מהמשרדים, וכלה בהעברת סמכויות ממשרדים אחרים למשרדים שיופקדו בידי שרי ש"ס. כפי שחשפנו השבוע מהעברת החברה למתנ"סים מהחינוך, דרך העברת זרוע העבודה למשרד הרווחה יחד עם החינוך הטכנולוגי וכלה ביצירת רשות שתרכז את עבודת המשרד לענייני פריפריה שבחלקו עבר לידי עוצמה יהודית.

במהלך הלילה חלה התקדמות משמעותית עם סיעת יהדות התורה בעיקר למראית עין. מסמך ההבנות שפורסם הכולל את סמכויות ותפקידי הסיעה הוא בכלל מכתב עליו חתום גפני ונועד לייצר את התשתית הנדרשת לנתניהו כדי לבקש מהנשיא את הארכת המנדט. 28 ימי המנדט של נתניהו צפויים להגיע לסיומם במוצאי השבת הקרובה, אך בממשלה העתידית מתכוונים לחוקק בשבוע הבא את חוק דרעי ורק לאחר מכן להשביע ממשלה. לצורך כך יידרש נתניהו לקבל מהנשיא את 14 היום הנוספים.

בליכוד זועמים על מריחת זמן; שלמה קרעי מונה ליו"ר הוועדה הזמנית להכנת חוק דרעי

בליכוד זועמים על כך שראשי המפלגות השותפות מורחות את הזמן בניסיון להגיע לסיכומים מפורטים במקום להתקדם לעבר הקמת ממשלה. בנוסף השרים המיועדים רואים בביקורת רבה את ההסכמה של נתניהו להעניק לש"ס חלקים ואגפים מהמשרדים שבהם הם אמורים לכהן. בתוך כך ביהדות התורה מחד עם חוקי הגיוס, פסקת התגברות והשוואת תקציבים בחינוך החרדי ודרעי עם הדרישה לחוקק את החוק שיאפשר לו לכהן מעכבים כל אחד בתורו את השבעת הממשלה. ככלות הכל, נתניהו כמו בעבר יגיע לרגע האחרון עם השבעת הממשלה ובניגוד מוחלט לתחזיות שלו עצמו באשר לקלות המגעים עם השותפות שלו לקדנציה הקרובה.

היום (ד') החליט נתניהו למנות לתפקיד יו"ר הוועדה הזמנית שתכין את חוק דרעי את ח"כ שלמה קרעי וליו"ר הוועדה הזמנית שתכין את חוקי סמכויות שר הבט"פ את ח"כ אופיר כץ, שניהם מהליכוד. הוועדות יחלו את עבודתם בשבוע הבא ביום שני במטרה להיכנס למרתון חקיקה שיסתיים בשבוע שלאחר מכן לקראת השבעת הממשלה. בנוסף ביום שני הבא ייבחר גם יו"ר הכנסת מטעם הליכוד - זהותו טרם נקבעה. יו"ר הכנסת הנבחר ינהל את האופרציה במליאת הכנסת במטרה לסיים את הליכי החקיקה בזמן שהוקצב להם. רק אז תושבע ממשלת נתניהו.