המשנה ליועמ"שית הורה להקפיא את התוכניות להגבלת כהונת בכירים בעיריות

המשנה ליועמ"שית גיל לימון מבקש להקפיא את כל התוכניות על בסיס המלצות משרדי הפנים והאוצר לרשויות המקומיות, ביניהן הגבלת כהונה לבכירים, עד שיתקיים דיון בהשתתפות נציגי המשרדים על "השפעת ההמלצות על עצמאותם של שומרי הסף ברשות המקומית" • לתפישת האוצר, איגודי העובדים דורשים תוספות שכר - אבל לא מוכנים להכניס רפורמות לייעול המערכת

ד''ר גיל לימון / צילום: גדעון שרון
ד''ר גיל לימון / צילום: גדעון שרון

בשבוע שעבר נכתב בגלובס על המלצות משרדי האוצר והפנים להגבלת כהונת בכירים ברשויות המקומיות ולהחלת שינויים בשכרם. מאז נרשמה התפתחות מעניינת עם התערבות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, שביקש להקפיא את התוכניות עד לאחר דיון שיכנס בנושא בהשתתפות נציגי המשרדים. על רקע חששות שהעלו איגודי הגזברים, מהנדסי הערים והיועמ"שים ברשויות המקומיות, הדיון יתמקד ב"השפעת ההמלצות על עצמאותם של שומרי הסף ברשות המקומית".

איך נשיאת העליון מרוויחה יותר מרה"מ ולמה בכירי המדינה בדרך להעלאת שכר? 
המלצות הוועדה הבינמשרדית שמכעיסות בכירים ברשויות המקומיות 

"לצד היתרונות הגלומים בקידומן של ההמלצות, נראה שעשויה להיות ליישומן השפעה משמעותית על מעמדם של שומרי הסף ברשויות המקומיות. מאפייניו הייחודיים של השלטון המקומי ומבנהו, וחשיבות השמירה על מעמדם העצמאי של שומרי הסף ברשויות המקומיות, מחייבים בחינה זהירה של המלצות אלו", כך כתב המשנה ליועמ"שית בפנייה ששיגר למנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, ולממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר-נתן.

לפי ההמלצה הנפיצה ביותר שגובשה בוועדה הבין-משרדית של האוצר והפנים, יש להגביל לשש שנים את כהונתם של העובדים הסטטוטוריים בעיריות ובמועצות, למעט המנכ"ל, ללא אפשרות הארכה. בדיוני הוועדה עלה כי 38% מהגזברים נמצאים בתפקידיהם יותר מעשר שנים, כמו גם 32% מהיועצים המשפטיים ו־26% מהמהנדסים. זאת, בניגוד למשרות בשלטון המרכזי אשר קצובות באורכן.

השליטה בתלושי השכר של בעלי התפקידים "יכולה לייצר פתח ללחצים"

המלצה נוספת שעוררה את זעמם של איגודי העובדים נוגעת למעבר לשכר דיפרנציאלי, בדומה יותר למגזר הפרטי. לפי ההצעה, יתוגמלו בעלי המשרות בהתאם לביצועיהם, בניגוד לדרגות שכר קשיחות שנהוגות כיום. הגזברים, המהנדסים והיועמ"שים ברשויות המקומיות טענו כי מתן אפשרות לראשי העיריות ומנהליהן לשלוט בתלוש השכר של בעלי התפקידים הסטטוטוריים "יכולה לייצר פתח ללחצים שסופם עלול להיות חוות דעת מוזמנות ועמדות שלאו דווקא השיקול המקצועי הוא שביסודן".

ממכתבו של לימון עולה כי גם בתוך הוועדה הבין-משרדית עצמה לא הייתה תמימות דעים באשר לסוגיה הרגישה. בהתכתבויות בין מנכ"ל משרד הפנים לבין הממונה על השכר, ביקש הראשון לבחון מחדש את החלת הרפורמה על הגזברים, היועמ"שים ומהנדסי הערים. לעומתו, הממונה בר-נתן "סבר כי אין מקום לשנות מההמלצות, אלא לבחון את הדברים במסגרת יישומן", לפי המכתב. חלק מהמחלוקת נגעה לשאלה האם מהנדסי הערים והגזברים עונים להגדרה כ"שומרי סף". לתפישת האוצר, איגודי העובדים דורשים תוספות לשכר העובדים - אבל לא מוכנים להכניס רפורמות לייעול המערכת.

יו"ר איגוד הגזברים במועצות המקומיות, אריה ברדוגו, מסר כי הוא "מודה למשנה ליועצת המשפטית לממשלה על עצירת ההליך של הועדה הבין משרדית בנושא מעמד הבכירים ברשויות המקומיות. אני קורא לממונה על השכר באוצר לזמן את האיגודים המקצועיים של הגזברים, היועמ"שים והמהנדסים לדון במסקנות הדו"ח, כדי לשמור על מעמד שומרי סף ברשויות המקומיות בדגש על תקופת בחירות. בנוסף כדי שרשות מקומית תצעד קדימה ותתפקד בצורה טובה, צריך זיכרון אירגוני שיאפשר זאת ושיאזן את התחלפות התפקידים הנבחרים ומשרות האמון בכל רשות לאחר בחירות".

אריה ברדוגו, יו''ר איגוד הגזברים במועצות המקומיות / צילום: ארן דולב
 אריה ברדוגו, יו''ר איגוד הגזברים במועצות המקומיות / צילום: ארן דולב

"משרד הפנים ימשיך להוביל מדיניות לחיזוק השלטון המקומי"

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המלצות הוועדה, שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הפנים והממונה על השכר באוצר, הן בשורה משמעותית וחשובה בכמה נושאים המשפיעים על הרשויות המקומיות. בין השאר: העלאת שכר בכירים ב-168 רשויות מקומיות, מתן כלים בידי המנהלים לקידום דיפרנציאלי, תשלום מענקים בהתאם לעמידה ביעדים, ומתן כלים למוביליות של בעלי תפקידים בשלטון המקומי.

לצד אישור המלצות הוועדה בנושאים אלו ביקש מנכ"ל משרד הפנים להעמיק בבחינת סוגיות הקשורות למעמד שומרי הסף ברשויות המקומיות ובהן קציבת כהונה ותגמול שכר בהתאם לתוצאות. משרד הפנים ימשיך להוביל מדיניות לחיזוק השלטון המקומי בשיתוף עם משרד האוצר ויתר משרדי הממשלה".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.