המשפט בפרשת "ההונאה הפיננסית של המאה" נפתח בגרמניה

שלושה מנהלים לשעבר, בהם המנכ"ל, בחברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שהתגלתה כתרמית וקרסה, יעמדו לדין בגין מרמה, מעילה, הטעיית הציבור ושורת עבירות חשבונאיות • מדובר במשפט ממושך שצפוי להימשך עד שנת 2024 לפחות

מנכ''ל וויירקארד לשעבר, מרקוס בראון / צילום: Associated Press, Fabrizio Bensch
מנכ''ל וויירקארד לשעבר, מרקוס בראון / צילום: Associated Press, Fabrizio Bensch

בבית משפט במינכן יחל היום (ה') המשפט בפרשת וויירקארד - אחת מפרשיות ההונאה הגדולות ביותר בהיסטוריה המודרנית של גרמניה. החברה הגרמנית, שהייתה שווה כ-24 מיליארד אירו בשיאה בבורסה של פרנקפורט, התגלתה ביוני 2020 כתרמית שבה עסקים במיליארדים זויפו וערבויות שהוכרזו בספרים לא היו קיימות, וקרסה בתוך ימים אחדים עד למצב של פשיטת רגל, כשהיא לוקחת אתה את כספי המשקיעים.

הסמנכ"ל נעלם, המזומנים הוברחו בשקית סופרמרקט: הצצה לפיאסקו הגרמני הגדול 
כך נולד "הסקנדל הכלכלי הגדול בתולדותיה של גרמניה" 
בעלי חברת קריפטו עוכבו לחקירה בחשד להונאת משקיעים בסכום של 15 מיליון שקל 
מייסד בורסת הקריפטו שקרסה: "לא הוניתי אף אחד" 

שלושה מנהלים לשעבר בחברה, ביניהם המנכ"ל לשעבר מרקוס בראון שנמצא במעצר מאז יוני 2020, יעמדו לדין בהליך פלילי שבו הם מואשמים במרמה, במעילה, בהטעיית הציבור והשוק ובשורת עבירות חשבונאיות.

סמנכ"ל הכספים של החברה, יאן מרסלק, שנחשב גם הוא לדמות מפתח בפרשה, עדיין לא אותר, והוא מבוקש על-ידי משטרת גרמניה מאז שהפרשה התפוצצה.

המשפט מרכז עניין תקשורתי ופיננסי רב גם בשל השלכותיו על הגורמים שהיו מעורבים בעקיפין בפרשה: חברת EY, שניפקה אישורים חשבונאיים לעסקים תקינים לוויירקארד (ועומדת בפני תביעה נפרדת בפרשה); רשות הפיקוח על הבורסה הגרמנית, שנכשלה בתפקידה; ואחרים. 

משפט ממושך 

המשפט צפוי להתחיל היום בהצגת כתבי האישום נגד שלושת הנאשמים, 89 עמודים לפי הדיווחים, בהם מפורטות העבירות וכיצד החברה פנתה ל"אפיקים בלתי חוקיים" וזייפה עסקים במיליארדים באסיה, תוך שהיא מזייפת מסמכים רשמיים, הצהרות בנקים, הזמנות עבודה ומסמכים נוספים. היא השתמשה במסמכים אלה כדי "לנפח" את שוויה ולגייס כסף מהציבור וממשקיעים פרטיים, ו"העלימה" חלק מהכסף הזה בחשבונות ייעודיים, לפי החדשות.

מדובר במשפט ממושך, שצפוי להימשך עד שנת 2024 לפחות. הוא מתנהל בבית משפט שנועד במקור למשפטים בסיכון גבוה, כמו אלה של טרוריסטים, וממוקם חמישה מטרים מתחת לאדמה. פאנל השופטים כולל שלושה שופטים "מומחים" בתחום המשפט הכלכלי והפיננסי. הוא כולל גם "שופטי מילואים" שצריכים להיות באולם ולשמוע את כל הדיונים, למקרה שאחד השופטים יצטרך לפרוש או לא יוכל לבצע את תפקידו.

בראון מכחיש את ההאשמות נגדו ומטיל את האשמה על מרסלק, שלפי הדיווחים נמלט לבלארוס או לפיליפינים, או שהוא מתחבא ברוסיה. השניים היו הצמד שהוביל את וויירקארד מחברה צנועה בתחום התשלומים המקוונים בגרמניה בשנות ה-2000 לענקית גלובלית עם עסקים לכאורה באסיה ובמזרח התיכון. מרסלק ככל הנראה התכונן לקריסה, והחביא מיליונים רבים בחשבונות בנק במקלטי מס, לפי דיווחים קודמים. בראון צפוי לטעון כי אם הייתה הונאה, הרי שהוא היה קורבן שלה, ולא שותף.