שבוע דרמטי בשווקים: ריבית ואינפלציה בארה"ב, ומה צפוי במדד בישראל?

זה יתחיל עם מדד המחירים לצרכן בארה"ב ומיד לאחר מכן ימסור הבנק המרכזי את החלטת הריבית הבאה שלו • בשוק מצפים שאחרי ארבע העלאות אגרסיביות, הפעם הפד יאט את הקצב • לבסוף, יפורסמו נתוני האינפלציה בישראל לנובמבר והחלטת הריבית בגוש האירו

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון. האם פאוול יאט את קצב העלאות הריבית? / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון. האם פאוול יאט את קצב העלאות הריבית? / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

מספר אירועי מאקרו משמעותיים צפויים להתרחש בימים הקרובים. זה יתחיל בארה"ב, כאשר ביום שלישי יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן שיספקו תשובה לשאלה שכל השוק מחכה לה - האם התקררות קצב האינפלציה הפכה למגמה או שהנתונים המפתיעים מהחודש שעבר, שהצביעו על ירידה מהירה מהצפי, היו חד־פעמיים.

בג'יי. פי מורגן בחנו את תחזית "סוף העולם". והמסקנות מפתיעות
הכלכלן הבכיר: "כשהריביות עולות הסדקים במערכת הפיננסית מתחילים להיחשף"
החוקר שמזהיר: ״עד שלא תצליח לבנות זהות משותפת, ישראל בסכנה" 

יום לאחר מכן יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית שלו, שתלויה במידה רבה במה שנראה במדד שיתפרסם יום קודם לכן. לקראת סוף השבוע הפוקוס יעבור לישראל, כשבחמישי יפורסם מדד המחירים לחודש נובמבר שיגלה מה מצבה של האינפלציה המקומית. לקינוח, הבנק המרכזי של גוש האירו יפרסם את החלטת הריבית שלו.

זה מה שצופה השוק בכל אחד מהאירועים:

אינפלציה בארה"ב: פוקוס על מחירי השירותים

בחודש שעבר נתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו לטובה עם קצב שנתי נמוך מהתחזיות המוקדמות של 7.7%. זה נתן את האות לראלי בשוק המניות שנמשך מספר שבועות אך נעצר רק בימים האחרונים. מה צפוי כעת? התחזיות מצביעות על ירידה נוספת לכיוון של 7.3%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי מעבר לנתונים הכללים, הפוקוס יהיה על אינפלציית הליבה (האינפלציה בניכוי מחירי המזון והאנרגיה) ומחירי השירותים. "אינפלציית הליבה צפויה לרדת מ־6.3% לקצב שנתי של 6%. מה שעוד מעניין זו החלוקה בין אינפלציית הסחורות לשירותים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור
 מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים / צילום: אילן בשור

"בינתיים רואים שאינפלציית ההיצע, מחירי הסחורות, מתמתנת. מנגד, בצד השירותים, עדיין לא רואים מגמה כזו. ההערכה שלי היא שאינפלציית ההיצע תמשיך להתמתן, אך בצד של השירותים היא תמשיך להיות 'דביקה' יותר".

 
  

הריבית בארה"ב: הקצב ככל הנראה יתמתן

לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%, הפעם סוף סוף צפוי הפד להוריד מעט את הרגל מהגז ולהסתפק בהעלאה של חצי אחוז לרמה של 4.25%-4.5%. זאת, בתנאי שנתוני האינפלציה יום קודם לכן לא יהיו חריגים.

בשוק מעריכים בהסתברות של כ־80% שהקצב אכן יתמתן בהשוואה לפעמים הקודמות. השאלה הגדולה היא מה יקרה בפעימות הבאות, בינואר ובפברואר, ולאן תגיע הריבית בשיאה. לפי ההערכות, הריבית תגיע לשיאה בסביבות אפריל עם רף של 5%. ההסתברות לירידת הריבית מתחילה רק בספטמבר הבא.

שפריר מעריך כי השוק אופטימי, הריבית תגיע בשיאה לרמה שבין 5%-5.5%, והיא תתחיל לרדת רק בסוף 2023 או אפילו ב־2024.

מדד המחירים לצרכן: אופטימיות יחסית

השוק מתמחר עלייה חודשית של 0.15% במדד נובמבר לקצב שנתי של 5.3%-5.4%. הסיבה העיקרית לעלייה היא ככל הנראה התייקרות מחירי השכירות. הפעם שפריר אופטימי יותר: "ההערכה שלי היא שהמדד יהיה על אפס. הסיבה לכך היא שבאופן מסורתי המדד בנובמבר שלילי. זה בא לידי ביטוי במחירי הטיסות, הפירות והירקות והייסוף של השקל. מצד שני, מחירי השכירות, הרכבים וביטוח הרכבים ימשכו למעלה", הוא אומר.

ואיך ישפיעו הנתונים הללו על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל? כרגע השוק מתמחר שתי העלאות ריבית נוספות בינואר ובפברואר - 0.25% בכל אחת. כך, הריבית תגיע ל־3.75%. שפריר מעריך כי הריבית עשויה להגיע אף ל־4%, ואיתו עוד מספר חזאים נוספים. "כמו בארה"ב, גם בישראל השוק מתמחר שהריבית תתחיל לרדת לקראת הרבעון האחרון של השנה הבאה", הוא אומר ומוסיף כי "אני באופן אישי חושב שבארץ הריבית תרד רק אחרי ארה"ב".

בסוף כל אלה, גם בגוש האירו יפרסמו את החלטת הריבית הבאה, שצפויה להיות ככל הנראה בשיעור של כחצי אחוז, מתונה יותר מהפעם הקודמת.