נמאס לכם מטלמרקטינג? השירות שכדאי להירשם אליו כדי שלא יתקשרו אליכם יותר

הרשות להגנת הצרכן פותחת את ההרשמה למאגר "אל תתקשרו אליי", שנועד למנוע ממשווקים בטלפון להתקשר ללקוחות שנרשמו אליו • החל מ-1 בינואר 2023, משווקים יידרשו לבדוק אם המספר אליו הם מחייגים מופיע במאגר, ומפירי החוק ייקנסו ביותר מ-46 אלף שקל

שיחת שיווק / צילום: Shutterstock, wisely
שיחת שיווק / צילום: Shutterstock, wisely

הרשות להגנת הצרכן הודיעה הבוקר (ב') על פתיחת הרשמה למאגר מיוחד בשם "אל תתקשרו אליי", אשר יאסור על שיחות שיווק לצרכנים שנרשמו אליו. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏בתיקון לחוק הגנת הצרכן הוחלט בין השאר כי הרשות תקים ותנהל את המאגר, וכי עיצום כספי בסך 46,080 שקל יוטל על עוסקים שיפרו את החוק, שייכנס לתוקף בתאריך 1.1.2023.

למאגר לחצו כאן

חובת המאגר לא תחול על תחום הביטוח, מוסדות פיננסיים ובנקים.

התורים למכוניות לא מתקצרים: "מבטלים משלוחים בהתרעה של יום" | ניתוח 
על רקע ההתייקרות, בשטראוס מנופפים גם במחיר שישלמו בעלי המניות | ניתוח 
המהלך של שופרסל: מקפיאה מחירי 300 מוצרים לחצי שנה 

המאגר הוא שירות ללא תשלום של הרשות להגנת הצרכן ומיועד ללקוחות ישראלים שיוכלו להזין בו מספרי טלפון ניידים ונייחים ישראלים. לפי הודעת הרשות, נתוני המאגר מאובטחים, והוא אינו דורש או אוסף מידע נוסף על הצרכנים מלבד מספר הטלפון שהוזן. ההרשמה מתבצעת פעם אחת בלבד, ולאחר מכן מספר הטלפון של הלקוח נותר במאגר ללא מגבלת זמן.

למאגר ניתן להירשם דרך אתר ייעודי שפתחה הרשות להגנת הצרכן או באתר הרשות עצמו. נפתחו גם מוקדים טלפונים לרישום באמצעות מענה ממוחשב או אנושי.

ברשות להגנת הצרכן מציינים כי לקוחות שכבר נרשמו יכולים להסיר את מספר הטלפון שלהם מהמאגר בכל שלב. כמו כן, ניתן לרשום כל מספר טלפון שברצון הלקוחות לצרף למאגר - כמו הוריהם או קרובי משפחה אחרים.

לפי תיקון 61 לחוק הגנת הצרכן, נקבעו בין היתר מגבלות על שיחות שיווק טלפוניות, ומשווקים אשר מבצעים שיחות כאלה באמצעות הטלפון או בצורה אלקטרונית מחויבים לברר האם המספר אליו מתבצעת השיחה רשום במאגר הצרכנים שאינם מעוניינים בשיחות שיווק.

הקמת המאגר ילווה בקמפיין העלאת מודעות הציבור והנעה לפעולה של כניסה למערכת והרשמה. ברשות להגנת הצרכן מוסיפים כי הקמפיין יכלול פנייה בשפות שונות ולמגזרים השונים. בנוסף, יושם דגש גבוה על הרשמת אזרחים ותיקים למאגר.

"הכוח עובר לצרכנים" 

שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל' אורנה ברביבאי, מסרה בתגובה כי "הקמת מאגר 'אל תתקשר אליי' מעביר את הכוח לידי הצרכנים, כך שיוכלו לבחור האם לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר בכלי אפקטיבי שנועד להגן בעיקר על האוכלוסייה המבוגרת החשופה לפגיעה יותר מאחרים. פעלנו בשיתוף-פעולה של הרשות להגנת הצרכן, המשרד לשוויון חברתי בהובלת עמיתתי השרה מירב כהן ומשרד הכלכלה והתעשייה. אין לי ספק כי שיתוף-הפעולה יצמצם משמעותית את הפגיעה בצרכנים. אני מזמינה כל אזרח החפץ בכך להרשם למאגר".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הוסיפה: "המטרה של מאגר 'אל תתקשר אליי' היא בראש ובראשונה להגן על צרכנים מוחלשים שחברות טלמרקטינג רואות בהם טרף קל. הקמת המאגר באה בהתאם למגמה העולמית ועל רקע אלפי מקרים קשים שטיפלנו, בהם צרכנים מבוגרים, עולים חדשים ואנשים עם מוגבלויות, שנוצלו בצורה מחפירה.

"אני מאמינה שלצרכנים צריכה להיות שמורה הזכות לבחור: האם הם מעוניינים לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר בשירות חשוב לצרכנים מוחלשים אבל גם לכלל הציבור שלא פעם מוטרד על-ידי שיחות שיווקיות שאינו מעוניין לקבלן. מדובר במודל שיושם כבר בעולם בהצלחה, והגיע הזמן שגם הצרכנים הישראלים יזכו להגנה זו".

ומטעם ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"לית אסדרה ומינהל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, נמסר: "הקמת המאגר היא בשורה גדולה לציבור הצרכנים בכלל, שעייף משיחות השיווק, ולאוכלוסייה הפגיעה בפרט, שסבלה מנוכלים שעקצו אותם במאות ואלפי שקלים. מדובר בפרויקט שהרשות עבדה עליו במשך זמן ממושך, החל משלב התכנון ועד לביצוע מלא של המאגר. השתמשנו במיטב אנשי המקצוע על-מנת לאפשר לצרכנים בישראל הגנה משיחות שיווק בדגש על פשטות תהליך הרישום. חשוב לציין כי על עוסק שיפר את החוק יוטל עיצום כספי ביחס לכל הפרה שתימצא. אני מזמינה את מי שרוצה להימנע משיחות שיווק להירשם למאגר".