כסף, ויזות ופוליטיקה: השחיתות בפרלמנט האירופי מאיימת על הסכם יבוא הגז מקטאר

פרשת שחיתות בלב הפרלמנט האירופי: קטאר קנתה לפי החשד השפעה פוליטית על מחוקקים מהאגף הסוציאל־דמוקרטי בפרלמנט • ההסכם על כניסה חופשית לתושבי קטאר לאיחוד האירופי הושעה עד להודעה חדשה • הפרשה התפוצצה בדיוק כאשר אירופה זקוקה לגז קטארי יותר מתמיד

אווה קאילי, סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי, בפגישה עם שר העבודה של קטאר, בחודש שעבר / צילום: Reuters, TWITTER/MINISTRY OF LABOUR - STA
אווה קאילי, סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי, בפגישה עם שר העבודה של קטאר, בחודש שעבר / צילום: Reuters, TWITTER/MINISTRY OF LABOUR - STA

הסכם הכניסה החופשית מוויזה לתושבי קטאר לאיחוד האירופי יושעה עד להודעה חדשה. זאת, בעקבות החקירה באחת מפרשיות השחיתות החמורות בתולדות הפרלמנט האירופי, שנחשפה בסוף השבוע: חשד לקניית השפעה פוליטית ותדמיתית מצד קטאר תמורת כסף למחוקקים אירופיים.

ביום שישי האחרון פשטה המשטרה הבלגית בכוחות גדולים על מספר דירות בבריסל וכן על משרדים בפרלמנט האירופי, כולל זה של סגנית־הנשיאה אווה קאילי (44). המשטרה עצרה את קאילי ושלושה חשודים בכירים אחרים, והחרימה "שקים של כסף" בהם היו לפי החשד לפחות כ־600 אלף אירו מהמדינה המפרצית, כמו גם טלפונים נייידים ומחשבים.

כבר בשבת הוגשו כתבי אישום נגד החשודים בטענה ל"שותפות בהתארגנות פלילית, במעשי שחיתות ובהלבנת הון". "מדינה מהמפרץ", נכתב בהם, "שילמה לפי החשד סכומי כסף גדולים או הציעה מתנות נכבדות לגורמי מפתח אסטרטגיים בפרלמנט האירופי כדי להשפיע על החלטותיו". לפי הדיווחים, המדינה היא קטאר. ארבעת החשודים עדיין נמצאים במעצר.

מופת דמוקרטי? נורמות מוסר ירודות

הפרשה, שנחשפה בזמן שמשחקי גביע העולם עדיין מתקיימים בקטאר, מטלטלטת את בריסל ואת האיחוד האירופי כולו. בשנים האחרונות התפרסמו עדויות מקיפות לשוחד נרחב ושיטתי שחולק על ידי קטאר כדי להביא את המונדיאל להתקיים בשטחה, ואף לדחות אותו לחודשי החורף.

כמה חברי הוועד המנהל של "פיפ"א" שקיבלו את ההחלטה ב־2010 כבר הורשעו בקבלת שוחד. אבל עד כה, רבים באירופה סירבו להאמין כי נורמות המוסר הירודות של "פיפ"א" יאומצו גם בפרלמנט האירופי - שאמור להיות מופת דמוקרטי עולמי, ושרואה את עצמו כמגן זכויות אדם באופן גלובלי.

במרכז תשומת הלב הציבורית בפרשה עומדת כעת קאילי, מגישת חדשות לשעבר ופוליטיקאית ממפלגת PASOK הסוציאליסטית היוונית בהווה, שנבחרה לפרלמנט האירופי ב־2014 ונחשבת לאחת הבכירות באגף הסוציאל־דמוקרטי בו (המפלגות האירופיות מהמדינות השונות חוברות לסיעות על פי הנטייה הפוליטית שלהן, א"א). קאילי אף נבחרה לכהן כאחת מ־14 סגני־נשיאת הפרלמנט האירופי בשנה שעברה.

בניגוד לעמדות של רבים מחבריה לסיעה, קאילי נחלצה בחודשים האחרונים שוב ושוב לטובת קטאר, כדי לשבח את המדינה באופן פומבי, ואף ביקרה במדינה כחלק מתפקידה בפרלמנט האירופי, לפגישה עם שר העבודה בחודש שעבר. למרות הביקורת על כך שקטאר אחראית למותם של אלפי עובדים זרים במהלך בניית האצטדיונים והתשתית למונדיאל הנוכחי, אמרה קאילי כי "קטאר היא חלוצה עולמית בתחום העבודה". היא יצאה נגד מבקרי המדינה ואמרה שהם "מאשימים בשחיתות את כל מי שאומר דבר מה חיובי על קטאר".

ביממה האחרונה התברר כי קאילי גם פעלה ככל הנראה מאחורי הקלעים בעד המדינה. לפי דיווחים באירופה, קאילי הצביעה בשבוע שעבר בעד פתיחת שערי האיחוד האירופי לתושבי קטאר ללא צורך בוויזה, בישיבה של ועדה של הפרלמנט האירופי בעניין. היא עשתה זאת למרות שכלל אינה חברה בוועדה, ושותפיה לסיעה הסוציאל־דמוקרטית מאשימים אותה בכך ש"התגנבה" להצבעה, ועשתה זאת במקום חבר אחר בסיעה.

בפרלמנט ניתן לעתים להצביע במקום חבר אחר, אך זה לא היה המקרה. תלונה הוגשה נגדה על ידי יושבת ראש הוועדה. הוועדה הכריעה ברוב ברור בעד האפשרות לכניסה ללא ויזה, כך שלא ברור אם ההצבעה שינתה את התמונה. בינתיים, ההצבעה בפרלמנט עצמו, שהיתה אמורה להפוך את ההחלטה למציאות ושתוכננה להתקיים השבוע, נדחתה למועד לא־ידוע בעקבות החקירה.

גובר הלחץ להסיר את חסינות קאילי

רוב העצורים האחרים בפרשייה הם איטלקים, ביניהם בן זוגה של קאילי, פרנצ'סקו ג'ורג'ו, שמשמש כיועץ למדיניות חוץ של הפרלמנט האירופי, ועומד בראש ארגון לא־ממשלתי הנקרא Fight Impunity. גם ארגון זה התבלט בתמיכה בקטאר בחודשים האחרונים.

עוד בין החשודים: חבר פרלמנט אירופי לשעבר בשם אנטוניו פנצרי, שככל הנראה היה הדמות הפוליטית הראשונה אליה פנו הקטארים. בני משפחתו של פנצרי, לפי החשד, קיבלו בין היתר חופשה בשווי 100 אלף אירו בקטאר. אשתו ובתו נעצרו בברגאמו במבצע שתואם עם המשטרה הבלגית. גם בכיר בארגון הגג העולמי של האיגודים המקצועיים (ITU) נעצר, וכן התקיימו חיפושים במשרדו חבר הפרלמנט הסוציאל־דמוקרט הבלגי מארק טאראבלה.

בשתי היממות שעברו מאז המעצר, קאילי סולקה ממפלגתה היוונית והושעתה מחברותה בפרלמנט האירופי. כעת גובר הלחץ להסיר את חסינותה. באופן תיאורטי, הרשויות יכולות להחזיק אותה במעצר כחודש עד לפתיחת המשפט נגדה. עם זאת, לפי הדיווחים ישנו חומר ראיות משמעותי בחקירה, שהחלה כבר ביולי האחרון.

קטאר הפכה למקום עלייה לרגל

באופן רשמי, שמה של "המדינה המפרצית" שעומדת מאחורי החשדות לשוחד לא פורסם. אך קטאר כבר הגיבה לדיווחים, ודחתה "כל האשמה בהתנהגות לא־חוקית". "מדובר בהאשמות שווא", נמסר לתקשורת.

מדינת המפרץ הפכה בחודשים האחרונים למקום עלייה לרגל לפוליטיקאים אירופיים המנסים להבטיח אספקת גז נוזלי (LNG) ליבשת, כעת כשהיא נאלצת להתנתק מהגז שהגיע בעבר בכמויות עתק מרוסיה. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק ביקר בקטאר, כך גם הקנצלר אולף שולץ, והאמירות הודיעה בחודש שעבר על "הסכם ראשוני" לאספקת מיליוני טונות LNG לגרמניה החל מעוד שנתיים. קטאר היא אחת היצואניות הגדולות של גז מונזל, והשלישית בדירוג עתודות גז טבעי.

הפרשה הנוכחית מעוררת ביקורת נוקבת על הפרלמנט האירופי, גוף שהואשם גם בעבר בהיותו מוסד "מנופח", שנודד מדי כמה חודשים בין שני מושביו בבריסל ובשטראסבורג, שבו 705 מחוקקים הפועלים ב־24 שפות רשמיות בתקציב של מיליארדי אירו.

יושב ראש ארגון "Transparency International" אמר בסופ"ש כי ישנה "תרבות של חסינות מהעמדה לדין" בפרלמנט, וכי דרוש באופן מיידי פיקוח חיצוני על הנעשה בו. "הפרשה הנוכחית מעלה שתי שאלות מיידיות", נכתב ב"שפיגל" הגרמני, "האם קאילי הפגינה חוסר הבנה יוצא דופן משום שחשבה שהפרשה לא תתפוצץ? או שהיא הרגישה בטוחה למדי משום שסוג כזה של שחיתות נפוץ בתחום העבודה שלה, והיא לא חשבה שהוא ביג דיל?".

נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה קראה לישיבת חירום של הסיעות הקיימות בו. "אנחנו נשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות ועם המשטרה כדי לסייע לצדק לצאת לאור", אמר דובר הנשיאה.