החידה שכל השוק מחכה לה: מה יקרה לקצב האינפלציה בארה"ב?

רצף דרמטי של אירועי מאקרו יתחיל היום ב-15:30 עם פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב • נתון האינפלציה ישפיע על החלטת הריבית של הפד מחר בערב, שיפרסם גם את התחזיות המעודכנות לשנה הבאה • והאמריקאים לא לבד: רצף של העלאות ריבית צפוי ברחבי העולם בתוך 24 שעות

האם התקררות קצב האינפלציה הפכה למגמה או שהנתונים של חודש שעבר היו חד-פעמיים? / אילוסטרציה: Unsplash, bruno kelzer
האם התקררות קצב האינפלציה הפכה למגמה או שהנתונים של חודש שעבר היו חד-פעמיים? / אילוסטרציה: Unsplash, bruno kelzer

רצף של אירועי מאקרו, ובעיקר העלאות ריבית לפנינו. היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט יפורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר, ויספקו תשובה לשאלה שכל השוק מחכה לה - האם התקררות קצב האינפלציה הפכה למגמה או שהנתונים המפתיעים מהחודש שעבר, שהצביעו על ירידה מהירה מהצפי, היו חד־פעמיים.

בחודש שעבר נתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו לטובה עם קצב שנתי נמוך מהתחזיות המוקדמות של 7.7%. זה נתן את האות לראלי בשוק המניות שנמשך מספר שבועות אך נעצר רק בימים האחרונים. מה צפוי כעת? התחזיות מצביעות על ירידה נוספת לכיוון של 7.3%.

הטרנד גווע, ויונתן קולבר מחזיר רבע מיליארד דולר למשקיעים 
מחירי הדירות יירדו, הצריכה ברשתות המזון תיפגע: התחזיות של מידרוג ל-2023
"קטסטרופה": מאות חברות בבורסה נותרו בלי סחירות ובלי נזילות | בדיקת גלובס

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי מעבר לנתונים הכללים, הפוקוס יהיה על אינפלציית הליבה (האינפלציה בניכוי מחירי המזון והאנרגיה) ומחירי השירותים. "אינפלציית הליבה צפויה לרדת מ-6.3% לקצב שנתי של 6%. מה שעוד מעניין זו החלוקה בין אינפלציית הסחורות לשירותים.

"בינתיים רואים שאינפלציית ההיצע, מחירי הסחורות, מתמתנת. מנגד, בצד השירותים, עדיין לא רואים מגמה כזו. ההערכה שלי היא שאינפלציית ההיצע תמשיך להתמתן, אך בצד של השירותים היא תמשיך להיות 'דביקה' יותר".

"אין הרבה ספקות שהאינפלציה בארה"ב כבר שינתה כיוון והיא הולכת ומתמתנת", אומר אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות. "אבל לאחר ההפתעה בחודש שעבר, בו הירידה באינפלציה היתה חדה מהצפוי, השאלה שבאמת תעניין את המשקיעים היא האם היה מדובר על אירוע חד-פעמי או שהגיע הזמן לעדכן כלפי מטה את תחזיות האינפלציה והריבית", הוא מוסיף.

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
 יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

גרינפלד משדר אופטימיות ביחס לאפשרות שקצב האינפלציה ימשיך לרדת. "לפחות מהנתונים בשטח, נדמה שההסתברות לכך שהאינפלציה תמשיך לרדת מהר יותר מהצפוי אינה נמוכה בכלל. כך למשל מדד מנהיים שבוחן את המחיר הממוצע של רכבים מיד שנייה בארה"ב הראה שבנובמבר מחירי הרכבים המשיכו לרדת והשלימו ירידה של 15% מתחילת השנה. השילוב של חידוש המלאים של רכבים חדשים וזינוק בעלות האשראי לרכב הביא לעצירה מוחלטת בשוק היד השנייה והמחירים ממשיכים לרדת. יתרה מכך, המחירים עדיין גבוהים בכמעט 60% מרמתם ב-2019 ושיבושי האספקה שהקורונה הביאה איתה כך שיש עוד הרבה מקום להמשך הירידות", אומר גרינפלד.

עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות בנוגע לקצב האינפלציה. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, כותב בסקירתו השבוע כי "אנו סבורים שהסיכויים להפתעה דומה לזו שהייתה בחודש שעבר נמוכים. כך גם על פי נתוני מדד המחירים ליצרן לנובמבר שאף שקצב עליית המחירים התמתן ל-7.4% (ב-12 החודשים האחרונים), עלה יותר מהצפי המוקדם".

קצב הריבית כנראה יירד, התחזיות יעודכנו

מחר בערב יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית שלו, שתלויה במידה רבה במה שנראה במדד שיתפרסם היום. לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%, הפעם סוף סוף צפוי הפד להוריד מעט את הרגל מהגז ולהסתפק בהעלאה של חצי אחוז לרמה של 4.25%-4.5%. זאת, בתנאי שנתוני האינפלציה יום קודם לכן לא יהיו חריגים.

 
  

בשוק מעריכים בהסתברות של מעל ל-70% שהקצב אכן יתמתן בהשוואה לפעמים הקודמות. השאלה הגדולה היא מה יקרה בפעימות הבאות, בינואר ובפברואר, ולאן תגיע הריבית בשיאה. לפי ההערכות, הריבית תגיע לשיאה בסביבות אפריל עם רף של 5%. ההסתברות לירידת הריבית מתחילה רק בספטמבר הבא. שפריר מעריך כי השוק אופטימי, הריבית תגיע בשיאה לרמה שבין 5%-5.5%, והיא תתחיל לרדת רק בסוף 2023 או אפילו ב־2024.

בנוסף לכך, יפרסם הפד את התחזיות המעודכנות שלו לגבי הצמיחה, הריבית והאינפלציה לשנה הבאה. "זו תהייה קריאת הכיוון האחרונה לקראת תחילת 2023 ותראה אם הפד חושש ממיתון ועד כמה הוא צופה שהאינפלציה תרד", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. הוא מוסיף כי חברי הפד ישרטטו את תוואי הריבית שהם רואים לשנה-שנתיים הבאות, וזה יראה אם הם צופים שהריבית תישאר על רמתה הגבוהה בסוף התהליך, או כבר חושב על הפחתה שלה לקראת סוף 2023 או בתחילת 2024.

גרינפלד מפסגות מעריך שחרף העובדה שקצב הריבית צפוי להאט, ישמור הבנק הפדרלי על הקו לפיו הריבית תמשיך לעלות ותגיע לרמה של 5% ויותר בשנה הבאה. "מחר חברי הפד יצטרכו להחליט האם הם אכן מעלים את הריבית ב-0.5% 'בלבד' לרמה של 4.5%, כפי שהצהירו שהם מתכוונים לעשות, נדמה שנתוני האינפלציה יתמכו בהחלטה זו. מכיוון שהיו"ר ג'רום פאוול וחבריו כבר אותתו על ההאטה בקצב העלאות הריבית לא מדובר על הפתעה ותשומת הלב של המשקיעים תהיה על כוונות הפד לתוואי הריבית ב-2023", הוא אומר.

לדבריו, "כרגע, חברי הפד ממשיכים לדבוק במסר שלפיו הריבית תמשיך לעלות במהלך השנה הבאה לרמה של לפחות 5% וחשוב מכך, תיוותר ברמה זו למשך זמן ארוך. מכיוון ששוק העבודה בארה"ב עדיין נראה חזק יחסית, בהחלטה של יום רביעי לא צפוי שינוי מהותי במסר הזה גם אם האינפלציה תפתיע שוב כלפי מטה. המשקיעים, כמו חברי הפד עצמם, יצטרכו כנראה לחכות עוד מספר שבועות על מנת להבין אם תוואי הריבית הצפוי אכן עומד במבחן המציאות או לא".

24 שעות של העלאות ריבית מסביב לעולם

ארה"ב היא לא המדינה היחידה שצפויה השבוע להעלות את הריבית בפעם האחרונה לשנה זו. בתוך 24 שעות צפויות מספר מדינות לעשות כן ולאותת על המגמה העולמית. "בגוש האירו, בבריטניה, בשוויץ ובארה"ב צפויים לעלות בחצי נקודת אחוז. במקסיקו צפויה עלייה חדה יותר בטאיוואן עלייה מתונה יותר, רק ברוסיה הריבית צפויה להישאר ללא שינוי", כותב קליין מהראל פיננסים.

השאלה הגדולה לפי קליין היא מה יקרה בבריטניה ביום חמישי. "השווקים מצפים שהבנק המרכזי בבריטניה יעלה את הריבית בחצי נקודת אחוז, אך ההבדלים הבולטים בין חברי הוועדה המוניטרית של הבנק יכולים להטות את ההחלטה וליצור הפתעה. יש קולות בבנק הקוראים לעלייה מתונה יותר לאור התגברות הסימנים שהכלכלה נכנסת למיתון, הירידה במחירי הדירות והתחזית לאינפלציה שתרד. מנגד, יש התומכים בעלייה גבוהה יותר לאור האינפלציה הגבוהה לצד שוק העבודה ההדוק ושיעור האבטלה הנמוך", כתב. כשעה אחר כך יודיע גוש האירו על החלטת הריבית שלו, כשרוב הסיכויים הן כאמור לעלייה של חצי אחוז. בנוסף לכך, ימסור הבנק המרכזי בגוש האירו את התחזיות המעודכנות שלו לשנה הקרובה.

מדד המחירים לצרכן בישראל: האינפלציה בדרך לשיא שנתי

בתוך שלל אירועי המאקרו, יתפרסם ביום חמישי גם מדד המחירים לצרכן בישראל. השוק מתמחר עלייה חודשית של 0.15% במדד נובמבר לקצב שנתי של 5.3%-5.4%. הסיבה העיקרית לעלייה היא ככל הנראה התייקרות מחירי השכירות. הפעם מודי שפריר מהפועלים אופטימי יותר. "ההערכה שלי היא שהמדד יהיה על אפס. הסיבה לכך היא שבאופן מסורתי המדד בנובמבר שלילי. זה בא לידי ביטוי במחירי הטיסות, הפירות והירקות והייסוף של השקל. מצד שני, מחירי השכירות, הרכבים וביטוח הרכבים ימשכו למעלה", הוא אומר.

ואיך ישפיעו הנתונים הללו על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל? כרגע השוק מתמחר שתי העלאות ריבית נוספות בינואר ובפברואר - 0.25% בכל אחת. כך, הריבית תגיע ל־3.75%. שפריר מעריך כי הריבית עשויה להגיע אף ל־4%, ואיתו עוד מספר חזאים נוספים. "כמו בארה"ב, גם בישראל השוק מתמחר שהריבית תתחיל לרדת לקראת הרבעון האחרון של השנה הבאה", הוא אומר ומוסיף כי "אני באופן אישי חושב שבארץ הריבית תרד רק אחרי ארה"ב".