המספרים מאחורי נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד

התחזיות למדד המחירים לצרכן בנובמבר צפו ירידה בקצב האינפלציה לרמה של 7.3%, והתוצאה בפועל טובה אף יותר • בעוד שמחירי הסחורות והמוצרים במגמת ירידה, האינפלציה בענפי השירותים עדיין נוקשה • כעת העיניים עוברות לבנק המרכזי בארה"ב, שימסור את החלטת הריבית ואת התחזיות המעודכנות שלו לשנה הבאה

נתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו לטובה בפעם השנייה ברציפות. מדד המחירים לצרכן בנובמבר הצביע על קצב שנתי של 7.1% - מתחת לתחזיות המוקדמות שעמדו על 7.3%. גם אינפלציית הליבה, בניכוי מזון ואנרגיה, הפתיעה לחיוב ועמדה על קצב שנתי של 6% - ירידה מ-6.3% בחודש שעבר.

"בשווקים יכולים להיות מרוצים מהנתונים שמצביעים אולי על תחילתה של מגמה", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון. לשיטתו, צריך לבחון את נתוני האינפלציה דרך שלושה היבטים: הראשון הוא מחירי הסחורות (המוצרים), שם המגמה היא ירידה משמעותית. "זה קורה מכל מיני סיבות, כגון ירידת מחירי התובלה ומחירי הסחורות התעשייתיות בעולם. כך למשל, מחירי הסחורות, למעט מזון ואנרגיה ירדו החודש בחצי אחוז, גם כן בפעם השנייה ברציפות", אומר כץ. בנוסף לכך, הירידה במחירי הנפט הובילה גם לירידה חודשית של 1.6% במחירי האנרגיה, שגרעה מהמדד 0.13%.

 
  

ההיבט השני, אומר כץ, הוא דמי השכירות בארה"ב. "על פניו הם ממשיכים לעלות. הרכיב המשמעותי ביותר המהווה כמעט רבע מהמדד, חוזים מתחדשים, עלה ב-0.7%. יו"ר הפד ג'רום פאוול צפה שזה יקרה בגלל שיטת המדידה בארה"ב שמציגה תמונת מצב של מה שקרה לפני חצי שנה. אבל אם מסתכלים על מודעות בעיתונים ובאתרי האינטרנט רואים בבירור מגמת התמתנות משמעותית.

האחרון הוא ענף השירותים, בניכוי תחום הדיור. "גם הפעם הם עלו, אך בקצב מתון יותר מבעבר - 0.25% בלבד. זאת, לאחר מספר חודשים של עלייה חדה. עדיין מדובר בקצב מהיר אבל פחות מאשר בחודשים הקודמים. רכיב משמעותי נוסף שמשפיע על מחירי השירותים הוא שירותי ביטוח הבריאות, שירדו ב-4.3%, וזאת לאחר ירידה של 4% בחודש שעבר. שיטת המדידה שם קצת בעייתית מאחר שבודקים את הרווחיות של החברות, שעלתה מאוד בתקופת הקורונה כי אנשים פחות ביקרו אצל רופאים פרטיים. כעת המצב הפוך ומשקי הבית חוזרים לבקר אצל רופאים, מה ששוחק את רווחיות חברות הביטוח ומוריד אפקטיבית את מחירי הביטוח", אומר כץ.

הפוקוס עובר להחלטת הריבית

כעת הפוקוס עובר להחלטת הריבית של הפד, וחשוב מכך: מחר יציג הבנק המרכזי האמריקאי גם את התחזיות המעודכנות שלו לריבית, לאינפלציה ולצמיחה בארה"ב בשנה הבאה. לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75% (ושש העלאות ברצף מאז מרץ בסך הכול), הפעם סוף סוף צפוי הפד להוריד מעט את הרגל מהגז ולהסתפק בהעלאה של חצי אחוז לרמה של 4.25%-4.5%, מה שיביא את הריבית הפדרלית לשיא של 15 שנה. התחזיות בשוק מתמחרות כעת סיכוי של כ-80% להעלאת ריבית של 0.5%.

 
  

בשורה התחתונה, כץ מעריך שחרף הנתונים הטובים הפד ידבוק מחר בהעלאת ריבית של חצי אחוז, ואולי בפעם הבאה נראה שינוי מגמה כלפי מטה. "הפד יכול להאט את הקצב ל-0.25%, אולי בהחלטה הבאה, אם מגמת ההתקררות הזו תימשך גם בחודש הבא".

הדילמה של חברי הבנק הפדרלי

עד כה, הייתה תמימות דעים בקרב חברי הוועדה המוניטרית של הפד. האינפלציה שברה שיא של 40 שנה, והבחירה בהעלאות ריבית חדות - בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה-80 - הייתה יחסית פשוטה. עכשיו, כששוק הדיור נכנס לקיפאון והחשש ממיתון בפתח, מתחילים לצוץ חילוקי דעות בנוגע למדיניות העתידית.

חלק מחברי הוועדה צופים שהאינפלציה תתקרר בהדרגה בשנה הבאה ורוצים לשים סוף למהלך העלאות הריבית בקרוב. אחרים חוששים שהאינפלציה עדיין עיקשת ולא תרד במהירות, מה שידרוש להמשיך במדיניות הנוכחית ולהחזיק את הריבית גבוהה זמן רב. כעת הדילמה של פאוול מורכבת משתי שאלות קשות - עד לאן להעלות את הריבית וכמה זמן להשאיר אותה גבוהה. יו"ר הפד הבהיר מצד אחד שהוא מעדיף לעשות יותר ולתמוך לאחר מכן בכלכלה מאשר להוריד את הרגל מהגז מוקדם מדי. עם זאת, הבהיר פאוול באירוע שנערך בחודש שעבר בוושינגטון כי "היינו די אגרסיביים. לא ננסה להרוס את הכלכלה ואז לנקות אחר כך".

בבנק הפועלים ובפסגות מעריכים: תחזיות יעודכנו

אז מה צפוי בהמשך? מודי שפריר, אסטרטג שווקים פיננסים ראשי בבנק הפועלים, מעריך כי מגמת ההתמתנות במחירי הסחורות תימשך, אך אינפלציית השירותים צפויה להיות עיקשת יותר. "אנו נותרים בהערכתנו כי אינפלציית ההיצע בארה"ב ובישראל תמשיך להתמתן ואף לרדת בשנת 2023, על רקע ההקלה הניכרת בשרשראות האספקה הגלובליות. עם זאת, אנו נותרים בהערכתנו כי אינפלציית השירותים בארה"ב, וגם בישראל, תיוותר 'דביקה' יותר - ותוביל לכך שהפד יעלה את הריבית לכ-5%", מסר.

הכלכלן הראשי בפסגות, גיא בית-אור, מעריך כי תחזיות הריבית יעודכנו כך שתגיע בשיא לכיוון של 5%, לעומת 4.6% בפרסום התחזיות הקודמות של הפד. בנוגע להמשך, בית-אור פסימי וצופה כי "בעוד שהשווקים יריעו לנתון זה (נתוני האינפלציה הנוכחיים - ב.ל), ומסיבות טובות, אנו מעריכים שלאט לאט הפוקוס בשוקי המניות יעבור מהאינפלציה והריבית, אל הסביבה הכלכלית - וב-2023 מחכה לארה"ב והעולם מיתון כלכלי, שלפחות לראייתנו אינו מגולם במחירי המניות כלל. המשך ההאטה הכלכלית החריפה במהלך החודשים הקרובים ביחד עם התפוגגות נוספת של השפעות צד ההיצע באינפלציה, יובילו את הפד לעצור את תהליך העלאות הריבית ברבעון הראשון של 2023, ולהערכתנו, בפד כבר יתחילו להוריד ריבית במחצית השנייה של השנה, בקצב מהיר יותר ביחס למה שגלום כיום בחוזים העתידיים".