שביתות, עיכובים וגיוס חירום צבאי: בריטניה מתכוננת לחג מולד משובש

האיגודים המקצועיים נאבקים על תוספות יוקר כפיצוי על השכר שנשחק באינפלציה הגבוהה, בעוד ראש הממשלה השמרני סונאק מבטיח לחוקק "חוקים נוקשים" נגד שביתות • היום החלה שביתת-ענק בתחום התחבורה ומחר צפויות להתווסף אחיות ונהגי אמבולנסים • הצבא נקרא לסייע בשירותי החירום

עובדי הרכבות בבריטניה שובתים, והאזרחים לא יכולים לנסוע הביתה לחגים / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE
עובדי הרכבות בבריטניה שובתים, והאזרחים לא יכולים לנסוע הביתה לחגים / צילום: Reuters, TOBY MELVILLE

ברבות ממדינות אירופה הימים שלפני חג המולד נספרים בזה אחר זה, כאשר כמעט בכל יום מקבלים הילדים מתנה קטנה המסתתרת מאחורי התאריך בלוח השנה. בחג המולד הנוכחי, עם זאת, תושבי בריטניה נאלצים לראות כיצד לוח השנה שלהם מתמלא ברשימת שביתות מתוכננות ואפשריות, כאשר שירותים כמו רכבות ותחבורה, דואר, בקרת גבולות, מערכת הבריאות ואפילו שירותי החירום של האמבולנסים יושבתו ומאיימים לשבש את החיים, כחלק ממשא ומתן על שכר מול המעסיקים.

העימותים הם חלק מגל של מחאות ומאבקי שכר של איגודי עובדים - במגזר הפרטי והציבורי - שמתרחש כעת באירופה כולה, על רקע השחיקה החדה בשכר הנוצרת בשל האינפלציה הגבוהה. ארגוני עובדים גדולים באוסטריה ובגרמניה, למשל, חתמו על הסכמי שכר הכוללים העלאות של 7% עד 9% במשך שנתיים, פחות משיעור עליית המדד, אבל יותר ממה שסוכם בעבר. ממשלות אחרות כבר בדרך להעלות פנסיות, תשלומי רווחה, וגם עובדי המגזרים הציבוריים - מגרמניה ועד לבריטניה - דורשים תוספת יוקר כדי להתמודד עם המחירים המזנקים.

הצניחה החדה ביותר מזה קרוב ל-50 שנה בממוצע המשכורות

בממלכה המאוחדת המצב חמור במיוחד. האינפלציה עמדה על 11.1% בחודש שעבר, היא צפויה לעלות עוד יותר, וארגון הגג של האיגודים המקצועיים מצא כי המשכורת הממוצעת במשק הבריטי צנחה בשנה האחרונה ב-76 ליש"ט בחודש, במונחי כח קנייה, בגלל השחיקה בערך הכסף. זו הצניחה החדה ביותר מזה קרוב ל-50 שנה, לפי חישובי הארגון. מגמת הירידה נרשמה עוד קודם לכן, והארגון מצא כי אחיות, למשל, הפסידו כ-2,400 ליש"ט לשנה במונחים ריאליים בשל השחיקה בשכר שלהן מאז 2010. מחירי המזון בממלכה המאוחדת זינקו, מחירי האנרגיה גם, עלות החזרת המשכנתא טיפסה ומצבם הפיננסי של משקי בית הורע.

זו הסיבה שהארגונים המקצועיים נחושים שלא לוותר, יחד עם העובדה כי מצב השוק העבודה הבריטי ממשיך להיות הדוק, ושיעור האבטלה נמוך. בימים הקרובים לבדם צפויים שיבושים מצד עובדי הדואר המלכותי הבריטי, נהגי רכבות ואוטובוסים, בקרי הגבולות, מורים לנהיגה, עובדי מערכת הבריאות הלאומית בדגש על אחיות, מורים וכן קבוצות עובדים אחרות.

מי שכבר החלו בשביתה היום הם כ-40 אלף עובדים בתחום הרכבות. השביתה תמשך כ-48 שעות ושיבושים מתוכננים נוספים מאיימים להפריע לתנועת הרכבות במהלך כל חג המולד, תקופה שבה רבים נוסעים למשפחותיהם באמצעות התחבורה הציבורית. רק חמישית משירותי התחבורה יוצעו לציבור במהלך היומיים הקרובים. השביתה הבאה מתוכננת להתקיים ב-16-17 בדצמבר, ואחרות מתוכננות לאחר מכן, כולל בינואר. במקביל שובתים היום עובדי חברת אנרגיה בריטית, עובדי מגזר הציבורי בתחום התשלומים ומורים לנהיגה.

מחר יחמירו את השביתה עובדי הדואר, המשבשים את השירותים בדיוק בעונה שבה השירות נחוץ ביותר. הציבור בבריטניה לפי הדיווחים, חוזר לחנויות הפיזיות לקניות חג המולד, במקום להזמין באופן מקוון ולסמוך על שירותי המשלוחים.

בחמישי: שביתת אחיות שמאיימת לשתק את מערכת הבריאות הלאומית

ביום חמישי תחל שביתת אחיות שמאיימת לשתק את מערכת הבריאות הלאומית הבריטית (NHS). האחיות דורשות עלייה של 17.6% בשכר שלהן, פיצוי מלא על האינפלציה עד כה. זוהי נחשבת לנקודת פתיחה. הממשלה, מנגד, מזהירה כי העלאות שכר יכולות לגרום לאינפלציה "לצאת משליטה". פגישה בין הצדדים שהתקיימה השבוע הסתיימה ללא תוצאות, והציבור נקרא להיערך להשבתה מחרתיים. בין היתר, כ-600 חיילים צפויים להיקרא על ידי הממשלה כדי לשמש כנהגי אמבולנסים. 150 חיילים אחרים יסייעו במאמצים לוגיסטיים. איגוד עובדי מערכת הבריאות אומר כי הממשלה מסרבת לדון עמו על העלאות שכר באופן קונקרטי. השביתה הבאה מתוכננת להתקיים ב-20 בדצמבר. בסקוטלנד, לעומת זאת, הגיע השלטון המקומי להסכם הכולל העלאה של 7.5% בשכר בשנה, ולא יתקיימו שביתות.

ראש הממשלה רישי סונאק אמר לפי הדיווחים כי הוא "מקווה שהציבור יימצא את השובתים כאשמים", ולא יפנה אצבע מאשימה כלפיו. הוא הבטיח לציבור "לחוקק חוקים חדשים וחמורים נגד שביתות". כמה כלי תקשורת מימין כבר האשימו את האיגודים המקצועיים ב"סגר על חג המולד". האיגודים המקצועיים, מנגד, מסבירים כי השחיקה הריאלית בשכר במשק הפכה לבלתי אפשרית, וכי משקי בית אינם יכולים "לסגור את החודש", כולל עובדים קריטיים כמו אחיות ורופאים. כלי תקשורת משמאל קראו לקבל בהבנה את השביתות שנועדו "להעלות חזרה את רמת החיים" לרמה הוגנת.