העלאת הריבית לא תהיה הדבר הכי מעניין בהודעת הפדרל ריזרב הערב

התחזיות בשווקים מעריכות כבר תקופה שהריבית תעלה היום בחצי אחוז, ונראה שזו עובדה כמעט מוגמרת • הפוקוס צפוי לעבור לתחזיות המעודכנות של הבנק המרכזי האמריקאי לריבית, לאינפלציה ולצמיחה בארה"ב בשנה הבאה • ומה חושבים הכלכלנים המקומיים?

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

השווקים נרגעו די במהרה מנתוני האינפלציה שפורסמו אתמול בארה"ב, והעליות החדות שנרשמו בפתיחת המסחר בוול סטריט התפוגגו והסתכמו בסופו של יום בתוספת של 1% למדד הנאסד"ק. כעת, הפוקוס עובר להחלטת הריבית של הפד הערב - וחשוב מכך: לתחזיות המעודכנות שלו לריבית, לאינפלציה ולצמיחה בארה"ב בשנה הבאה.

הישראלית הסולידית שכיכבה במפולת מניות הטכנולוגיה ב-2022 | בדיקת גלובס
נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה והתחזיות להחלטת הריבית של הפד | ניתוח
מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת? | פרשנות

לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75% (ושש העלאות ברצף מאז מרץ בסך הכול), היום ב-21:00 שעון ישראל צפוי הפד סוף סוף להוריד מעט את הרגל מהגז ולהסתפק בהעלאה של חצי אחוז לרמה של 4.25%-4.5%, מה שיביא את הריבית הפדרלית לשיא של 15 שנה. התחזיות בשוק מתמחרות כעת סיכוי של כ-85% להעלאת ריבית של 0.5%.

נתוני האינפלציה בארה"ב הפתיעו לטובה בפעם השנייה ברציפות. מדד המחירים לצרכן בנובמבר הצביע על קצב שנתי של 7.1% - מתחת לתחזיות המוקדמות שעמדו על 7.3%. גם אינפלציית הליבה, בניכוי מזון ואנרגיה, הפתיעה לחיוב ועמדה על קצב שנתי של 6% - ירידה מ-6.3% בחודש שעבר. יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מעריך שחרף הנתונים הטובים הפד ידבוק בהעלאת ריבית של חצי אחוז, ואולי בהחלטה הבאה נראה שינוי מגמה כלפי מטה. "הפד יכול להאט את הקצב ל-0.25% אם מגמת ההתקררות תימשך גם בחודש הבא", אמר.

ואכן, נראה שלא צפויה היום דרמה גדולה וכי העלאת הריבית תסתכם בחצי אחוז. השאלה הגדולה היא מה יקרה בפעימות הבאות, בינואר ובפברואר, ולאן תגיע הריבית בשיאה. בתום ישיבת המדיניות הקודמת של ועדת השוק הפתוח, העלה הפד משמעותית את תחזיותיו לריבית בשנים הקרובות - לרמה של 4.4% בסוף 2022 (3.4% בתחזית הקודמת מחודש יולי), 4.6% בסוף 2023 (3.8% בתחזית הקודמת), 3.9% בסוף 2024 (3.4% בתחזית הקודמת). עוד העריך כי ליבת האינפלציה (Core PCE) תעמוד בסיכום שנת 2023 על 3%-3.4%.

לפי ההערכות, הריבית תגיע לשיאה בסביבות מרץ עם רף של 5% - כך לפי כמעט 50% מהסוחרים בחוזים העתידיים על הריבית, על פי קבוצת CME, שמפעילה את הבורסה הגדולה בעולם למסחר באופציות ובחוזים. ההסתברות לירידת הריבית מתחילה רק בספטמבר הבא. מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מעריך שהשוק אופטימי וכי בשיאה, הריבית תגיע לרמה שבין 5%-5.5%. להערכתו, היא תתחיל לרדת רק בסוף 2023 או אפילו ב־2024. 

הפד יפרסם הערב את התחזיות המעודכנות שלו לגבי הצמיחה, הריבית והאינפלציה לשנה הבאה. "זו תהיה קריאת הכיוון האחרונה לקראת תחילת 2023, והיא תראה אם הפד חושש ממיתון ועד כמה הוא צופה שהאינפלציה תרד", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. הוא מוסיף כי חברי הפד ישרטטו את תוואי הריבית שהם רואים לשנה-שנתיים הבאות, וזה יראה אם הם צופים שהריבית תישאר על רמתה הגבוהה בסוף התהליך, או כבר חושב על הפחתה שלה לקראת סוף 2023 או בתחילת 2024.

לדבריו, "כרגע, חברי הפד ממשיכים לדבוק במסר שלפיו הריבית תמשיך לעלות במהלך השנה הבאה לרמה של לפחות 5% וחשוב מכך, תיוותר ברמה זו למשך זמן ארוך. מכיוון ששוק העבודה בארה"ב עדיין נראה חזק יחסית, בהחלטה הערב לא צפוי שינוי מהותי במסר הזה למרות שהאינפלציה הפתיעה שוב כלפי מטה. המשקיעים, כמו חברי הפד עצמם, יצטרכו כנראה לחכות עוד מספר שבועות על מנת להבין אם תוואי הריבית הצפוי אכן עומד במבחן המציאות או לא".

הדילמה של חברי הבנק הפדרלי

עד כה, הייתה תמימות דעים בקרב חברי הוועדה המוניטרית של הפד. האינפלציה שברה שיא של 40 שנה, והבחירה בהעלאות ריבית חדות - בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה-80 - הייתה יחסית פשוטה. עכשיו, כששוק הדיור נכנס לקיפאון והחשש ממיתון בפתח, מתחילים לצוץ חילוקי דעות בנוגע למדיניות העתידית.

חלק מחברי הוועדה צופים שהאינפלציה תתקרר בהדרגה בשנה הבאה ורוצים לשים סוף למהלך העלאות הריבית בקרוב. אחרים חוששים שהאינפלציה עדיין עיקשת ולא תרד במהירות, מה שידרוש להמשיך במדיניות הנוכחית ולהחזיק את הריבית גבוהה זמן רב. כעת הדילמה של פאוול מורכבת משתי שאלות קשות - עד לאן להעלות את הריבית וכמה זמן להשאיר אותה גבוהה. יו"ר הפד הבהיר מצד אחד שהוא מעדיף לעשות יותר ולתמוך לאחר מכן בכלכלה מאשר להוריד את הרגל מהגז מוקדם מדי. עם זאת, הבהיר פאוול באירוע שנערך בחודש שעבר בוושינגטון כי "היינו די אגרסיביים. לא ננסה להרוס את הכלכלה ואז לנקות אחר כך".

בבנק הפועלים ובפסגות מעריכים: תחזיות יעודכנו 

אז מה צפוי בהמשך? שפריר מהפועלים מעריך שמגמת ההתמתנות במחירי הסחורות תימשך, אך אינפלציית השירותים צפויה להיות עיקשת יותר ותוביל לכ שהפד יעלה את הריבית לכ-5%, כאמור. "אינפלציית ההיצע בארה"ב ובישראל תמשיך להתמתן ואף לרדת בשנת 2023, על רקע ההקלה הניכרת בשרשראות האספקה הגלובליות. עם זאת, אנו נותרים בהערכתנו כי אינפלציית השירותים בארה"ב, וגם בישראל, תיוותר 'דביקה' יותר", אמר.

הכלכלן הראשי בפסגות, גיא בית-אור, מעריך כי תחזיות הריבית יעודכנו כך שתגיע בשיא לכיוון של 5%, לעומת 4.6% בפרסום התחזיות הקודמות של הפד. בנוגע להמשך, בית-אור פסימי וצופה כי "בעוד שהשווקים יריעו לנתון האינפלציה האחרון ומסיבות טובות, אנו מעריכים שלאט לאט הפוקוס בשוקי המניות יעבור מהאינפלציה והריבית אל הסביבה הכלכלית - וב-2023 מחכה לארה"ב והעולם מיתון כלכלי, שלפחות לראייתנו אינו מגולם במחירי המניות כלל. המשך ההאטה הכלכלית החריפה במהלך החודשים הקרובים ביחד עם התפוגגות נוספת של השפעות צד ההיצע באינפלציה, יובילו את הפד לעצור את תהליך העלאות הריבית ברבעון הראשון של 2023, ולהערכתנו, בפד כבר יתחילו להוריד ריבית במחצית השנייה של השנה, בקצב מהיר יותר ביחס למה שגלום כיום בחוזים העתידיים".