הקיצוצים באינטל: כך נערכת החברה לצמצום מאות עובדים

במקביל להודעת ענקית השבבים על פיטורי מאות עובדים, כ־50 מתוכם בארץ, מציעה החברה תוכניות פרישה מרצון והוצאה לחל"ת • אינטל: "בוחנים מגוון ערוצים כדי לחסוך בעלויות"

מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל
מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל

"מעולם לא חשבתי שזה מה שאכתוב ביום ההולדת ה־31 שלי, אבל לאחר שמצאתי חברה שתביע בי אמון למרות היותי תושב חדש בארה"ב, אני הופך לחלק מגל הקיצוצים באינטל", כך כתב ראמה פות'וקוצ'י, מנהל גיוס עובדים מניו מקסיקו שהועסק כקבלן משנה. בחודש אוקטובר נודע לו שהוא יצורף לגל הקיצוצים בחברה.

היישר מישראל: זו אחת ההנפקות הטובות ביותר של השנה 
האסטרטג הבכיר שבטוח: "תחזיות הפד יפספסו. הריבית תרד מהר יותר ממה שחושבים" | ראיון

עובדי קבלן כמו פו'תוקוצ'י הם הראשונים להיפגע מגל הפיטורים של אינטל שיצא לדרך בשבוע שעבר, כחלק מניקוי השולחן שהחברה מבצעת לקראת השנה החדשה. בין המפוטרים הטריים נכללים בישראל 40־50 מגייסי כוח אדם, אנשי תפעול, לוגיסטיקה וגם בוגרים טריים של מקצועות ההנדסה שלא הספיקו לצבור ניסיון ממשי.

בארה"ב פוטרו מאות, מתוכם 90 איש במטה בסנטה קלרה ועוד 111 איש במרכז החברה בפולסום שבצפון קליפורניה. כנראה מדובר בגל ראשון וקטן יחסית שאמור לסייע לחברה לסיים את השנה עם הוצאות קטנות ככל שניתן, מבלי לפגוע בקיבולת הייצור שלה. על פי אתר CRN, הפיטורים בחברה יחלו ב־31 בינואר.

 
  

נציין שלא כל המפוטרים הם עובדים או קבלנים הנמצאים בשולי העשייה. בפורטלנד, אחד ממרכזי הפיתוח הוותיקים של אינטל, פוטר מנהל פיתוח בכיר בשם שאנסי ג'יין, מומחה חדשנות בתחומי הבינה המלאכותית, הדפוס הדיגיטלי, החלל והבריאות, שעבד על אבות טיפוס של טכנולוגיות חדשות ונמצא בקשר עם ישראלים רבים באינטל ומחוצה לה.

תוכניות פרישה מוקדמות והוצאה לחל"ת מקוצר

מאפיין ייחודי לאינטל בנוף תעשיית ההייטק הוא האופי בו מתבצעים הפיטורים. בשבועות האחרונים החלו מספר חטיבות בחברה להציע לעובדיהם תכניות פרישה מוקדמת ונדיבות או יציאה לחל"ת. עובדים צעירים המועסקים בחברה שנים בודדות ונענים לתכנית, זכאים לחודשים ארוכים של משכורת ופיצויים שיכול להתפרס על פני חודשים ארוכים, אך לא יותר משנה. עובדים ותיקים יותר המועסקים בחברה במשך עשורים ומקבלים הצעה נדיבה לפרישה עשויים לקבל פנסיה נדיבה.

"אינטל לקחו את הפרישה מרצון צעד אחד קדימה, כי הכלי הזה לא משרת בדרך כלל חברות הייטק, אלא בעיקר ארגונים בהם יש לעובדים קביעות ואין להם ברירה אלא לשלוח עובדים הבית", אומרת לגלובס שרון ישראל, מנכ"לית משותפת סוכנות השיווק אקסטרה שיווק שעוסקת בין השאר במיתוג מעסיק בחברות הייטק. "לכן, זה כלי שמאפיין חברה שיש לה כיסים עמוקים, ולא נראה אותו מאומץ על ידי חברות סטארט־אפ".

מלבד פרישה מרצון, מציעים באינטל גם יציאה לחל"ת מקוצר למספר שבועות עד תחילת השנה החדשה בכדי להפחית את ההוצאות לדצמבר, וכן יציאה לחופשה ארוכה יותר תמורת תשלום סמלי, המחושב לפי אחוזים מהשכר החודשי. עובדי היצור בקרית גת, יש לציין, לא קיבלו הצעה לצאת לחל״ת בניגוד לעמיתיהם בעולם. אלפי עובדי יצור באורגון ובאירלנד קיבלו הצעה ליציאה לחל"ת למשך שלושה חודשים.

קיצוץ של מיליארדי דולרים בהוצאות

החברה הצהירה שהיא מעוניינת לקצץ 20 מיליארד דולר בהוצאות במשך שלוש השנים הבאות, אך החלק הארי שלו יתקיים בשנים 2024־2025. בשנה הבאה מתכננת אינטל לקצץ 3 מיליארד דולר, וב־2025 תקצץ סך הכל בין 8 ל־10 מיליארד דולר בהוצאות.

לאחר שפספסה את תחזית ההכנסות לרבעון השלישי, פרסמה אינטל תחזית להכנסותיה בכלל שנת 2022: אלה נחתכו ל־65־68 מיליארד דולר לעומת התחזית המקורית שעמדה על 76 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה צפוי להגיע בשנה כולה ל־2.3 דולר למניה, נמוך מצפי האנליסטים במקור, 3.4 דולר רווח למניה. מאז פרסום נתונים אלה ירד מחיר המניה של החברה בשליש, וסך הכל מאז תחילת השנה התרסקה מניית החברה בכמעט חצי.

מאינטל נמסר בתגובה: "כידוע אינטל העולמית פועלת ובוחנת מגוון רחב של ערוצים במטרה להביא לחיסכון בעלויות, כחלק מתכנית ההתייעלות הפיננסית והעסקית של החברה".