המניה נפלה בכ-50% השנה, תשואת האג"ח נוסקת ובעלי המניות בדסק"ש מתקוטטים

ספי צביאלי, המחזיק 7% ממניות חברת ההחזקות, שלח נייר עמדה בו הוא קורא להחלפת הנהלת דסק"ש בראשות צחי נחמיאס ומיכאל זלקינד, "להנהלה מקצועית ונטולת אינטרסים" • דסק"ש דוחה את טענותיו, ולדבריה צביאלי נוהג בניגוד עניינים ושלא בתום לב

מיכאל זלקינד, מבעלי אלקו, ספי צביאלי, בעל מניות בדסק''ש, צחי נחמיאס, בעלי מגה אור / איור: גיל ג'יבלי
מיכאל זלקינד, מבעלי אלקו, ספי צביאלי, בעל מניות בדסק''ש, צחי נחמיאס, בעלי מגה אור / איור: גיל ג'יבלי

לא שקט בחברת דיסקונט השקעות . כשנתיים חלפו מאז זכתה קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור  של צחי נחמיאס במכרז לרכישת מניות השליטה בדסק"ש (82%), מידי כונסי הנכסים של אי.די.בי, לאחר שגברה על הצעתו המתחרה של בעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין.

אג"ח של חנן מור, ישראל קנדה ואפילו דסק"ש מפלרטטות עם אזור הסכנה | ניתוח
צחי נחמיאס והאחים זלקינד מוציאים לדרך את האסטרטגיה של דסק"ש | ניתוח
הלוואות בריבית של 12%: מציאות חדשה בענף המימון החוץ בנקאי | בדיקת גלובס

בתמורה למניות שילמו חברי הקבוצה, הכוללת גם את חברת ההחזקות אלקו  של האחים זלקינד ואת טייקון הקמעונות והתעופה רמי לוי , סכום של כ־1.1 מיליארד שקל, בעסקה שהושלמה אשתקד. אלא שנכון להיום, בעקבות צניחת מניית דסק"ש, הם מופסדים קרוב ל־40% על השקעתם בחברה הממונפת, כשלאחרונה אף פרצו חילוקי דעות ביניהם.

 
  

יזם הנדל"ן והמלונאות ספי (יוסף) צביאלי, המחזיק ב־7% ממניות דסק"ש, מנהל לאחרונה מאבק כנגד מי שרכשו לצידו את מניות השליטה בחברה. בין המהלכים שנקט לאחרונה: התנגדות לעסקת נדל"ן שחתמה החברה הבת של דסק"ש, נכסים ובניין , עם קבוצת עמוס לוזון, וניסיון לטרפד את הארכת כהונתם של הדירקטורים בדסק"ש.

מתנגד לכהונה נוספת לחלק מהדירקטורים

לקראת אסיפה כללית שנתית של החברה הצפויה להתקיים בסוף החודש, שלח צביאלי, באמצעות עורכי דינו ממשרד נאור־גרשט, נייר עמדה שבו נכתב בין היתר כי יש לו "ביקורת רבה ביותר על הנהלת דסק"ש, הפעולות שבוצעו על ידה והנזק שנגרם בשל כך לחברה, לחברות הקבוצה ולבעלי המניות. מתוקף כך מרשנו סבור כי יש לפעול להחלפת הנהלתה להנהלה מקצועית ונטולת אינטרסים, שתפעל אך ורק לטובת דסק"ש ובעלי מניותיה".

דסק"ש מצידה מכחישה את טענותיו של צביאלי וטוענת כי הוא נוהג בניגוד עניינים ושלא בתום לב.

עוד נכתב כי צביאלי מתנגד למינויים מחדש לתקופת כהונה נוספת של יו"ר החברה צחי נחמיאס והדירקטורים מיכאל (מייקי) זלקינד, אופיר אטיאס, לילי אילון וטלי ירון אלדר, שלדבריו "לא רק שהביאו את החברה לסדרת כישלונות עסקיים, אלא שלאחרונה אף מבצעים עסקאות תמוהות ללא הליך ראוי, ותוך גרימת נזק של ממש לאינטרסים של החברה. כל זאת לרבות הסתרת הצעות מהציבור וויתור על נכסים מהותיים".

עוד הוא טוען כי כפועל יוצא של הפרת חוק הריכוזיות וניגוד העניינים שבו מצויים בעלי המניות הגדולים בדסק"ש, נחמיאס וזלקינד, "מבוצעות פעולות בדסק"ש ובחברות הבנות הנובעות מההפרות שלעיל, אשר לא רק שאינן לטובתן של חברות אלה, אלא יש בהן כדי לגרום נזק של ממש.

"לעמדת מרשנו יש להפסיק לאלתר את הכאוס הניהולי המתקיים בקבוצת דסק"ש, ואת החשיפה הפוטנציאלית בשל הפרת הוראות חוק הריכוזיות וההוצאות הקשורות בכך. וכן למנות דירקטורים מקצועיים, נטולי פניות ואינטרסים, שינהלו את הקבוצה בהתאם להוראות הדין וישיאו את ערכה", נחתם נייר העמדה של צביאלי.

עסקת גב ים מכבידה על החוב הסחיר

ברקע המאבק אליו יצא צביאלי, עומד כנראה הפסד כבד על ההשקעה שהוא רושם לצד יתר חברי קבוצת המשקיעים שרכשו את מניות החברה - כאמור מגה אור של נחמיאס ואלקו (כ־30% כל אחת), רמי לוי (11%) וחן למדן (5%).

 
  

דסק"ש, השולטת בחברת התקשורת סלקום  ובזרוע הנדל"ן המניב נכסים ובניין (ובאמצעותה בחברת גב־ים ), רחוקה מלהיחשב מוצלחת. מתחילת השנה צנחה מנייתה ב־48% והחברה נסחרת כיום בשווי של 845 מיליון שקל בלבד.

בחודש יוני האחרון החלו בדסק"ש לקדם את מכירת גרעין השליטה בחברה הבת סלקום (ואף מימשו בינתיים חלק מהמניות), כדי לנסות ולהנזיל את החברה ולמקד את עסקיה בתחום הנדל"ן המניב - תחום התמחותו של נחמיאס. הצורך בנזילות גבר משום שהחברה האחות של דסק"ש (63%), נכסים ובניין, ביצעה השקעת ענק לצורך ביצור שליטתה בחברה הבת גב־ים. זאת על ידי רכישת מניותיו של איש העסקים אהרון פרנקל בגב־ים תמורת כ־3 מיליארד שקל, שמומנה בחלקה באשראי ובוצעה במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק.

אותה עסקה היא ככל הנראה בין הגורמים שמכבידים על החוב הסחיר של דסק"ש, שהיקפו מתקרב ל־2.5 מיליארד שקל. סדרה י"א של החברה נסחרת בתשואה לפדיון של 8.4%, העלולה לחסום את החברה מלבצע מהלכי גיוס חוב חדש ללא העמדת שיעבוד מולו, בתקופה הקרובה.

ההחזקות העיקריות של דסק"ש הן כאמור בסלקום (35.7%), נכסים ובניין (63%) המחזיקה בגב ים, חברת הקרקעות והחקלאות מהדרין (44.5%) וזרוע הטכנולוגיות אלרון (60%). בשנתיים הבאות על החברה לפרוע חובות של כ־1.3 מיליארד שקל, כאשר יתרות הנזילות שלה (סולו) עמדו נכון לסוף הרבעון השלישי על כ־1.1 מיליארד שקל.

בדסק"ש, המנוהלת על ידי נטלי משען־זכאי, ציינו בפני מוסדיים בחודש האחרון כי החברה הורידה את רמת המינוף שלה בשנתיים האחרונות וכי היא שואפת להמשיך ולעשות כך. צעדים אלה יתבצעו באמצעות מימושים בחברות המוחזקות, שאמורים להציף ערך ולייצר לה תזרים שיסייע בשירות החוב.

עסקת מכירת זכויות "תמוהה" מול קבוצת לוזון

בין הטענות שמפנה כעת צביאלי כלפי הדירקטורים בדסק"ש, הוא מתייחס למכירת הזכויות של נכסים ובניין בפרויקט פינוי־בינוי בנחלת יהודה, ראשון לציון, לידי עמוס לוזון תמורת 160-175 מיליון שקל, אותה הוא מגדיר "עסקה תמוהה וחסרת כל היגיון כלכלי".

בין היתר הוא טוען כי מדובר בעסקה מהותית ביותר שלא התקיים כל הליך תחרותי בעניינה, ואין ספק שלא מדובר בעסקה המיטבית ביותר שניתן לבצע בנסיבות העניין. כן היא מנוגדת ליעדיה של דסק"ש ולתוכנית האסטרטגית שלה. עוד הוא מגלה כי הציע לרכוש את הפרויקט בעצמו באמצעות "הצעה משופרת באופן דרמטי מזו של קבוצת לוזון", הגבוהה ממנה ב־45 מיליון עד 60 מיליון שקל. לדבריו, "דסק"ש ונכסים ובניין אף סירבו להביא את ההצעה לידיעת בעלי המניות, וזאת למרות שנתבקשו לעשות כן וחרף חובות הדיווח המוטלות עליהן מתוקף היותן חברות ציבוריות".

באשר להפרת חוק הריכוזיות האוסר על פירמידת שליטה בשלוש חברות שכבה, טוען צביאלי כי למרות שבמבנה הקיים של דסק"ש היא מתנהלת לכאורה ללא גרעין שליטה, הרי שנחמיאס שולט בה בפועל באמצעות חברת מגה אור, ודרכה בחברות נכסים ובניין וגב ים, וכך גם האחים זלקינד באמצעות אלקו.

"כיום, בדירקטוריון דסק"ש, נכסים ובניין ובחברות הבנות (לרבות בתפקיד היו"ר) ניתן למצוא את בעלי השליטה במגה אור ובאלקו. דהיינו, מדובר בנושאי המשרה הבכירים ביותר המנווטים את פעולות דסק"ש, נכסים ובניין והחברות הבנות, והלכה למעשה שולטים בהן", טען.

עוד לדבריו, "בעלי השליטה במגה אור ובאלקו נוהגים להצביע באופן זהה באסיפות בעלי המניות, וככל הנראה מתאמים מאחורי הקלעים את הצבעתם". כן טוען צביאלי כי "צחי נחמיאס הוא המוציא והמביא בחברה ובחברות הבנות, ועל פיו יישק דבר".

"בדירקטוריון יש רוב בלתי תלוי, ואין בעל שליטה"

מטעם דסק"ש, המיוצגת על ידי עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, נמסר בתגובה לבורסה כי "דירקטוריון החברה דוחה את טענות צביאלי בדבר הפרת החוק לקידום תחרות ולצמצום הריכוזיות, וכן את טענותיו בדבר ניגודי עניינים. החברה הינה חברה ללא בעל שליטה, והרכב דירקטוריון החברה כולל רוב בלתי תלוי. עוד יצוין כי החברה השיבה לפניות קודמות של צביאלי, ובין היתר ציינה כי הוא פועל בניגוד עניינים, שלא בתום לב ושלא לטובת החברה.

"כמו כן נדחו טענותיו בעניין פרויקט נחלת יהודה, והובהר כי מדובר בעסקה שנעשתה כדין ולטובת החברה", לשון התגובה.