בית הדין לענייני עבודה: ההסתדרות לא תוכל להשבית את הנמלים הוותיקים בשל פריקת מטען כללי בנמלים הפרטיים

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ההסתדרות לא רשאית לנקוט בצעדים ארגוניים בשל פריקת מטען כללי בנמלים הפרטיים • לפי פסק הדין, שנכתב על ידי סגן הנשיאה השופט אילן איטח, "הכרזות ינואר ואפריל המכוונות לנמלים הוותיקים מנוגדות להתחייבויות ההסתדרות בהסכמי הרפורמה למיצוי תביעות ולשקט תעשייתי"

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

בית הדין הארצי לעבודה הכריע כי להסתדרות אין אפשרות לנקוט בצעדים ארגוניים בשל פריקת מטען כללי בנמלים הפרטיים. שורש הסכסוך הוא בפניית ההסתדרות למדינה כנגד הקצאת רציפים קיימים בנמלים החדשים לפריקת אוניות מטען כללי, בעת שגדשו את הנמלים עשרות אוניות ממתינות. זאת, משום שלטענת ההסתדרות הרפורמה בנמלי הים הגבילה את הנמלים החדשים לפריקת אוניות מכולה בלבד. בסופו של דבר, המדינה הקצתה את הרציפים האלו למשך שנתיים לפריקת מטען כללי. התנגדות ההסתדרות הייתה נעוצה בכך שהרציפים היו אמורים להימסר לנמלים הפרטיים בשלב מאוחר יותר, שמאפשר לנמלים הוותיקים להיערך לתחרות.

8.2% זאת רק ההתחלה: כך תידחה עיקר התייקרות החשמל לשנים הבאות 
גרמניה השלימה את השלב הראשון בהתנתקות מרוסיה ב"מהירות שיא" 

המדינה דחתה את טענות ההסתדרות וטענה בין היתר כי הרפורמה לא הוגבלה לעיסוק רק באוניות המכולה ואף אם הייתה הבטחה כזו היא אינה ברת תוקף, וכי רשת הביטחון שניתנה לעובדים במסגרת הרפורמה הקיפה את כלל הסקטורים.

בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסק דינו, שנכתב על ידי סגן הנשיאה השופט אילן איטח, כי "מלבד העדויות שנשמעו לפנינו (של בעלי התפקידים במדינה בזמנים הרלוונטים - א"ז) הובאו ראיות נוספות המצביעות על מודעות ההסתדרות, הרבה לפני חתימת הסכמי הרפורמה, לאפשרות שחברות הנמל החדשות יעסקו בניטול מטען כללי".

כן נקבע כי "בפועל, היקף העיסוק של הנמלים החדשים עד כה בניטול מטען כללי הוא מינורי (ובמקרה של נמל הדרום כמעט זניח), וזאת גם לאחר ההקצאה הזמנית למשך עד שנתיים לכל היותר של רציפי העתודה. גם ההסתדרות מסכימה כי בשלב זה, בשל הנסיבות שהביאו ליצירת הפקק הימי, לא פחת היקף המטענים שנכנסו לנמלים הוותיקים, ומכל מקום לא הוצגו לנו נתונים המלמדים כי שינוי הנסיבות הביא כבר כעת או יביא בטווח הזמן הקרוב לפגיעה מהותית בציבור עובדי הנמלים הוותיקים".

לגבי האפשרות לעיצומים בנמלים הממשלתיים, קבע בית הדין כי "משלא נקבע בהסכמי הרפורמה שהם מסדירים רק חלק מההשלכות של הרפורמה, ומשסעיפי המיצוי והשקט לא החריגו את נושא המטען הכללי או את נושא הקצאת הרציפים, לרבות הקדמת ההקצאה, הכרזות ינואר ואפריל המכוונות לנמלים הוותיקים מנוגדות להתחייבויות ההסתדרות בהסכמי הרפורמה למיצוי תביעות ולשקט תעשייתי. לפיכך, ההסתדרות אינה רשאית לנקוט מכוחן צעדים ארגוניים בנמלים הוותיקים. בנוסף, גם אם יש יסוד לטענת ההסתדרות שלפיה התרחש שינוי נסיבות המצדיק ניהול משא ומתן - וכאמור איננו מביעים עמדה בכך, אין בכך כדי להקים לה עילת שביתה להבדיל מעילה לנקיטת הליך משפטי".