ניתוח טכני: S&P 500 קרוב יותר לתחתית, והתחנה הבאה היא ברמת 3,300 נקודות

השנה הנוכחית לא האירה פניה למשקיעים בשוקי ההון, אבל אחרי יותר מעשור של עליות בלתי פוסקות, לא היה מנוס מתיקון משמעותי • להערכתי השוק כבר עבר יותר ממחצית הדרך מטה, אך יש עוד כברת דרך עד שימצא תחתית

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הייתם פעם אצל מגדת עתידות? מרבית האנשים לא יודו בכך, והם בטח לא מאמינים שאפשר לחזות את העתיד. אבל זה לא מונע מרבים לשאול "מה יהיה בבורסה?". כי מה לעשות, אנחנו - כל בני האדם כנראה - צרכנים אובססיביים של ודאות. כל דבר צריך לקרות מסיבה כלשהי, כל שינוי מפתיע מחייב הסבר. כך שאני לא מופתע שהתבקשתי לכתוב ניתוח מקיף על שוק המניות האמריקאי לקראת 2023, הגם שאני לא מאמין גדול בחיזוי עתידות, אלא בקבלת החלטות על סמך הנתונים הנוכחיים. אז נתחיל במשימה, עם מבט אחורה לשנה החולפת.

גם אחרי אחת השנים הגרועות לתחום השבבים, נראה שצריך עוד חדשות רעות 
הבנק של ניר צוק עולה שלב ומבטיח ריבית תחרותית. לא בטוח שזה יספיק 
הסכסוך הגדול של השנה והמנכ"ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה 

השנה הנוכחית לא האירה פניה למשקיעים, עם שלושה רבעונים ראשונים של ירידות שערים בשווקים, אשר מי שלא חווה מפולת מימיו לא הבין מאיפה נחתו עליו. אבל אחרי יותר מעשור של עליות בלתי פוסקות ללא שום תיקון משמעותי, הגיע הזמן. כל המהלך שהחל ב־2009 הסתיים בתחילת השנה הנוכחית, והתיקון הזה יכול להיות קטסטרופה עבור מי שלא מבין היכן הוא נמצא. מנגד, הוא גם יכול להיות בסיס לרווחים על גבול הדמיוניים עבור מי שמשכיל לחכות לנקודת הכניסה המתאימה.

כך או אחרת, מהסיבות שאמנה מיד - הירידות לא הסתיימו. לעניות דעתי השוק עבר יותר ממחצית הדרך מטה, ואנו קרובים יותר לתחתית מאשר לשיא, אבל יש עדיין כברת דרך לעבור.

אין המשכיות: כל רצף עולה, מיד נשבר

לטיעונים מהניתוחים הקודמים, אוסיף הפעם שמן למדורה: הגרף השנתי המצורף מציג למעשה את המגמות הארוכות ביותר, ולמשל התקופה המשתרעת בין 2000-2009 היא תיקון לגל עליות ארוך מאוד, וב־2009 יצאה לדרכה מגמת עלייה חדשה. אנו רואים כאן מחזור מגמתי, סייקל חדש לחלוטין, והוא זה שעובר כיום תיקון.

לתיקונים טכניים יש התנהגות טיפוסית - הם נוטים ברוב המקרים לחסל חלק לא מבוטל ממהלך העליות שקדם להם, בדרך כלל בין 33%-66%. זה מאפשר לנו הבנה ראשונית ובסיסית לגבי היעדים, כשפרמטר זה אינו עומד בפני עצמו אלא מחייב תוספת של רמות תמיכה והתנהגויות שוק נוספות. אבל אם נשאיר את יעדי התיקון כפי שהם, אזי מדד S&P 500 אמור להתכנס לאזור שנמוך מרמת 3,300 הנקודות.

בגרף הרבעוני אפשר לראות שבאזור 3,200 הנקודות ב-S&P 500 מחכה רמת תמיכה משמעותית. ובנוסף המדד יזלוג מתחת לרצועת בולינגר התחתונה. וכפי שאפשר לראות ממגמת העלייה רבת השנים, כל ירידה מתחת לרצועה התחתונה סימנה תחתית משמעותית.

אסביר בקצרה: רצועות בולינגר מורכבות משלוש רצועות, ובגרף הרלוונטי, הרצועה האמצעית היא ממוצע נע ל־10 יחידות זמן. הרצועה התחתונה היא סטיית תקן אחת מתחת לממוצע, וכמוה הרצועה העליונה. זה מאפשר שתי סטיות תקן בין שתי הרצועות. המטרה המרכזית של רצועות בולינגר היא לאפשר לזהות במידת סבירות גבוהה מתי השוק מתוח כלפי מעלה או כלפי מטה. ההנחה היא שקרבה לרמת תמיכה, יחד עם התכנסות ליעדי התיקון ונסיגה מתחת לרצועה התחתונה, יוכלו לסמן את התחתית האחרונה.

נתקדם לגרף החודשי, בו יש לשים לב שזו לא רק העובדה שהשוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים, שבתורם משופעים מטה, ושהמרווח ביניהם מתעצם, אלא גם העובדה שהתנהגות כזו לא נראתה מאז 2009. בתחתית הגרף ניתן לראות לפי הסדר הזה את מדד העוצמה היחסית ומדד החפיפה־סטייה, אשר למרות חודשיים של עליות, שניהם נותרו עמוק בטריטוריית מומנטום שלילי, ובערכים נמוכים. ונחשו מתי זה קרה לאחרונה? נכון, רק ב־2009. התנהגות זו, העוברת דרך הגרף השנתי ומגיעה עד לחודשי, מעלה את הסבירות שאכן מהלך העליות שהחל ב־2009 עובר תיקון, שלא הסתיים כאן.

גם הדבר החיובי הכמעט יחידי שתמצאו בשוק האמריקאי - הרצף העולה בגרף השבועי, הספיק להישבר. ולא רק זאת, אלא שהשוק האמריקאי לא מצליח לייצר המשכיות. זוכרים את ימי העליות ב־S&P 500 הברוטליים מהחודש האחרון? ומה קרה לאחר מכן? קול דממה דקה. היכולת לייצר המשכיות קריטית לביסוס רצף עולה או מגמת עלייה, אבל נדמה שהשוק האמריקאי חסר את היכולת הזו כרגע.

ב־2023 לשוק ייקח זמן להתעורר מההרדמה

אם לסכם ואף להביט קדימה: הדרך למטה עודנה סלולה. הפתעות יכולות להיות, אך אם אני בוחן את מכלול הנתונים, רוב הסיכויים אינם לתרחיש חיובי, בין שמדובר במסרים בגרף השנתי, הרבעוני, החודשי או השבועי. נכון שרוב מהלך הירידות כבר מאחורינו, אך יש עוד דרך לעבור עד לקביעת התחתית האחרונה. גם ימים מקריים של עליות לא יהיה בהם כדי לבשר על תחתית אחרונה.

אם כך, תחילת 2023 אמורה להיות שלילית, אך לא בטוח שהשנה גם תסתיים כך. המצב הזה יכול להוביל לדרכי פעולה מנוגדות: בניית רשימות מניות למעקב לקראת סיום מהלך הירידות, או איתור מיידי של מניות למכירה בחסר. ואפשר כמובן גם וגם. העיקר - לא לפחד כלל.