הסיבה שוול סטריט והפד האמריקאי כשלו בתחזיות האינפלציה שלהם

הפדרל ריזרב ציפה שעליית האינפלציה של 2021 תהיה זמנית, אבל השנה היא טיפסה בספטמבר לשיא של 40 שנה • הזינוק הזה מצטרף לנפילות בוול סטריט, שצפויה לרשום ב–2022 את השנה הגרועה ביותר מאז 2008, ומכניס הרבה ענווה לציפיות המשקיעים לקראת 2023

וול סטריט. ''השוק המשיך להאמין שכל העלאת ריבית היא כנראה אחת האחרונות, למרות שהפד חזר ואמר לשווקים שזה לא כך'' / צילום: Shutterstock
וול סטריט. ''השוק המשיך להאמין שכל העלאת ריבית היא כנראה אחת האחרונות, למרות שהפד חזר ואמר לשווקים שזה לא כך'' / צילום: Shutterstock

כמעט כולם בוול סטריט ובוושינגטון שגו בחיזוי 2022. הפדרל ריזרב ציפה שעליית האינפלציה ב-2021 תהיה זמנית, וזה לא מה שהיה. אינפלציית הליבה טיפסה לשיא של 40 שנה בסתיו, כמעט פי שלושה מהתחזית של הפד לשנה כולה.

לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות
החשש ממיתון מפיל את מניות הבנקים: דיסקונט חטף הכי חזק, ומי היחידי ששמר השנה על תשואה חיובית | ניתוח

אנליסטים מובילים בוול סטריט צפו שלשווקים תהיה שנה ככה-ככה, לא מה שהיה. כעת, כשנותרו רק כמה ימי מסחר לסיום השנה, מדד S&P 500 נמצא בירידה של 19%, והוא צפוי להציג את ההפסד השנתי הגדול ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008. איגרות החוב צפויות להציג את השנה הגרועה ביותר אי פעם.

גודל השגיאה מצד משקיעים, אנליסטים וכלכלנים הותיר רבים בתהייה איך תיראה השנה הבאה. הדיונים הגדולים על 2023 כבר החלו: הפד רמז שבכוונתו להמשיך להעלות ריביות, ובכל זאת סוחרים מתמחרים קיצוצי ריבית. מנהלי חברות מרימים דגלים אדומים על מיתון אפשרי, אבל כלכלנים בחלק מהבנקים, כולל גולדמן זאקס וקרדיט סוויס, אומרים שכלכלת ארה"ב תימנע מהאטה ב-2023.

"ניגשים ל־2023 במידה מסוימת של ענווה"

חלק מהמשקיעים ומהאנליסטים אומרים, כי אם יש לקח שניתן ללמוד מ-12 החודשים האחרונים, הוא זה: התכוננו להפתעות נוספות.

"כולנו ניגשים לשנה הקרובה במידה מסוימת של ענווה", אומר כריסטופר סמארט, אסטרטג גלובלי ראשי ויו"ר Barings Investment Institute.

כמו הרבה אסטרטגים אחרים, סמארט ציפה שהאינפלציה תתמתן ב-2022. אבל הוא לא צפה שרוסיה תפלוש לאוקראינה, ותגרום למחירי הנפט ומניות האנרגיה לזנק לזמן קצר. הוא גם לא צפה כמה זמן תיצמד סין למדיניות אפס קורונה, שהאריכה בעיות של שרשראות אספקה לחברות ברחבי העולם.

"תמיד ניתן לומר בדיעבד, ידענו שהיו הסיכונים האלה. אבל כולם חשבו שהם לא סבירים לקראת השנה החדשה", אמר סמארט.

אז מה לא סביר בשנה הבאה לדעת וול סטריט? נכון לעכשיו נראה שמדובר בעלייה נוספת באינפלציה. בערך 90% מהמשקיעים מצפים שהאינפלציה העולמית תרד ב-12 החודשים הקרובים, כך לפי סקר דצמבר של מנהלי קרנות שערך בנק אמריקה. זו כמות האנשים הגדולה ביותר שחושבים כך בהיסטוריה של הסקר.

הביטחון הגובר שהאינפלציה אולי כבר הגיעה לשיאה גרם למשקיעים רבים להמר על היפוך במגמות השוק ב-2023. מנהלי קרנות דיווחו שהיו להם בתיקים נתחים גדולים מהממוצע של אג"ח, לראשונה מאז 2009, כך על פי הסקר. במילים אחרות, משקיעים רבים בונים על כך שירידה באינפלציה תהפוך את ניירות הערך המפסידים של השנה - איגרות חוב - למנצחות הגדולות בשנה הבאה.

"אני חושב שאם אתה אדם מהמר, אתה חייב להסיק מהנתונים שהאינפלציה יורדת", אמרה ננסי טנגלר, מנהלת השקעות ראשית ב-Laffer Tengler Investments.

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר שמוקדם מדי להגיע למסקנה שהאינפלציה הגיעה לשיאה. אבל טנגלר ואחרים מטילים בכך ספק.

המחירים של כל דבר - מכרטיסי טיסה ועד מכוניות משומשות ומשלוחי חבילות - ירדו בחודשים האחרונים, אמרה טנגלר. זה עזר לצרכנים להיות אופטימיים יותר לגבי התחזיות לכלכלה. הנתונים מיום רביעי הראו שציפיות הצרכנים לאינפלציה בשנה הקרובה ירדו בדצמבר לרמה הנמוכה ביותר בשנה האחרונה, בעוד שרמת הביטחון שלהם עלתה לשיא של שמונה חודשים.

"האינפלציה תפתיע רבים בירידתה"

סוחרי אג"ח שמו לב לכך. אחד הסימנים לכך שרבים מאמינים שלפד לא נותר מרווח רב להעלות את הריביות, היא התשואה על איגרות חוב לשנתיים, שעמדה ביום שישי על 4.321%, עלייה משמעותית בחישוב שנתי אבל ירידה של יותר משליש אחוז לעומת השיא שהיה בנובמבר.

התשואות על איגרות חוב בטווח קצר יחסית נוטות לעקוב אחר ציפיות הסוחרים לגבי המדיניות המוניטרית - הן עולות כשסוחרים מצפים שהפד יעלה ריביות ויורדות כשהם מצפים שהפד יפסיק בהעלאות הריבית או יתחיל להורידן בחזרה.

"זה לא ירד בקו ישר, אבל אני כן חושבת שהאינפלציה תפתיע רבים בירידתה", אמרה טנגלר, שהחברה שלה משקיעה בחודשים האחרונים יותר כסף בנכסי סיכון, כמו מניות.

אחרים נותרו בלתי משוכנעים. השינויים החדים בשנה שעברה גרמו להם לפקפק במה שהפד אומר שיקרה. אם כבר, לדבריהם, משתלם להם להטיל ספק במה שהפך קונצנזוס כללי בקרב המשקיעים.

מנהלי קרנות שהשתתפו בסקר של בנק אמריקה אומרים שאינפלציה גבוהה הוא "סיכון זנב" (tail risk) חשוב ביותר מבחינת השווקים, ולאחריו נמצאים מיתון עולמי עמוק ומדיניות מוניטרית מחמירה מצד בנקים מרכזיים. בשפת השוק, סיכון זנב הוא אירוע שלילי ביותר, שהסיכויים להתרחשותו זעירים.

"השוק המשיך להאמין שכל העלאת ריבית היא כנראה אחת האחרונות, למרות שהפד חזר ואמר לשווקים שזה לא כך", אמר סקוט קולייר, מנכ"ל Advisors Asset Management. "אני חושב שאם אתה נלחם נגד הפד, אתה לוקח את הסיכון הזה על דעת עצמך".