מסירות רכב | בלעדי

אחת מכל 10 מכוניות שעלו השנה על הכביש - חשמלית. זה הדגם המוביל

רגע לפני העלאת המס, הפלח החשמלי יותר מהכפיל את נתח השוק שלו ל-10% מכלל המכירות, וגם מכוניות הפלאג-אין שברו שיאים

רכב חשמלי. נתח השוק יותר מהכפיל את עצמו לעומת השנה הקודמת / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי. נתח השוק יותר מהכפיל את עצמו לעומת השנה הקודמת / צילום: Shutterstock

אחד מכל עשרה כלי רכב חדשים שנמכרו השנה בישראל היה רכב חשמלי, כפי שעולה מנתוני המסירות השנתיים. מתחילת השנה ועד היום נמסרו בישראל 27,058 כלי רכב חשמליים, שמהווים כ-10% מהמכירות. המספרים, המקבילים גם לנתונים האירופיים, מראים גידול של יותר מפי שניים מנתח השוק של החשמליות בשנה שעברה, שעמד על כ-3.8%.

המיסוי על רכבים חשמליים יקפוץ ל־20% בתחילת השנה. האם הביקוש ייעצר?
●  מספר מותגי הרכב צפוי לזנק בחודשים הקרובים, אך המחירים לא בהכרח יירדו
יבואני הרכב מסמנים מטרה חדשה: משאיות קלות חשמליות 

בחודש דצמבר בלבד, שנחשב לחודש החלש ביותר בשנה, נמסרו עד כה כמעט 3,100 כלי רכב חשמליים, נתון שעשוי אף לגדול בימים האחרונים של החודש, בשל "בהלת הרכישות" לפני עליית המס המתוכננת לתחילת ינואר. נתח השוק של החשמליות בחודש דצמבר לבדו צפוי להיות גבוה מ-40% מכלל המסירות.

הדגם החשמלי הנמכר ביותר בשנה החולפת היה GEOMETRY C של היצרנית הסינית Geely, שתפס כמעט 25% מכלל המסירות בפלח. טסלה נמצאת במקום השני עם כ-17.1% מהמסירות בפלח, ולמקום השלישי טיפסה ה-ATTO3 של BYD, שנכנסה לשוק רק ברבעון השלישי של השנה והספיקה לכבוש 13.4% מהשוק. בענף מעריכים כי עדיין קיימים כיום עודפי ביקוש לרכב חשמלי בהיקף של למעלה מ-40 אלף כלי רכב, שמתעכבים בשל קשיי אספקה.

גם מסירות רכבי הפלאג-אין שברו השנה שיאים והסתכמו בכמעט 13,500 יחידות, נכון להיום. זהו נתח של כ-5% מכלל המכירות. שתי המובילות בפלח, בפער גדול, היו MG EHS של SAIC, שכבשה כ-36% מהפלח וקיה נירו עם כ-27.3% מהפלח.

אם מוסיפים לשני הפלחים הללו את הפלח ההיברידי, שמכירותיו עדיין חזקות מאוד, מגלים כי אחת מכל שלוש מכוניות שנמכרו בישראל בשנה החולפת, הייתה מכונית "ירוקה" עם הנעה חשמלית כזו או אחרת.