האמנית והיוצרת שמקדמת זמרות מהמגזר הדתי: "בכל הקשור לתקצוב הממשלתי, נפלנו בין הכיסאות"

שרון רוטר, בת 46 מצפריה, נשואה + 5 • זמרת ויוצרת • "לעומת עולם המוזיקה הישראלית שבו התחלתי את דרכי, בעולם המוזיקה הדתית אין מספיק פרגון ליצירה מקורית של נשים. מזמינים אותי להופיע, אבל בעיקר כדי לקדם אג'נדה או תוכן שהוא לא מקורי"

שרון רוטר / צילום: מיקי וסטפהל
שרון רוטר / צילום: מיקי וסטפהל

"אני פועלת מאוד קשה כדי לקדם את התרבות של נשים יוצרות מהמגזר הדתי במדינת ישראל אבל לצערי, מבחינת נושא התקצוב הממשלתי נראה שנפלנו בין הכיסאות", מספרת הזמרת והיוצרת שרון רוטר.

"מצד אחד, לציבור וליוצרים החרדים יש תקנת תקצוב של 6 מיליון שקל שמתוקצבות על-ידי משרד התרבות. אבל אני לא נחשבת לאישה חרדית, וכמוני יש עוד עשרות יוצרות דתיות שאינן שייכות לחברה החרדית, ולכן אנחנו לא יכולות לקבל אגורה מהתקציב הזה.

"מצד שני, משרד התרבות לא מעניק באופן חופשי תקציבים להופעות שהן בהפרדה ומתקיימות בפני נשים בלבד. גם מצד הרשויות יש כיום התנגדות מאוד גדולה להופעות בהפרדה לנשים בלבד, בטענה לאפליה כלפי גברים. כך שאנחנו, היוצרות הדתיות, מוצאות את עצמנו לפעמים ללא תקציבים וללא מקומות להופיע בהן, וצריכות לייצר בעצמנו במות להופעות. זו הסיבה שיזמנו את הפסטיבל 'צבעים של שירה' - מקום שבו כל אמנית שמעוניינת על-פי צו אמונתה להופיע לנשים בלבד תוכל לקבל במה מכובדת ומעצימה".

רוטר היא זמרת, יוצרת ואשת תקשורת שמובילה את המיזם 'נשים יוצרות' ומנהלת אמנותית של פסטיבל 'צבעים של שירה'. את דרכה בעולם המוזיקה החלה כבר בשנת 1995 - הסינגל שלה 'ארוץ אליך' כיכב ברשימת 'עשר השירים שהושמעו הכי הרבה פעמים בגלי צה"ל בשני העשורים האחרונים'. מלבד הופעות ו־3 אלבומים שהוציאה לאורך השנים, היא גם שימשה כמגישה בתוכניות שונות בערוץ 14 ובערוץ אורות.

"לעומת עולם המוזיקה הישראלית שבו התחלתי את דרכי מוזיקאית, בעולם המוזיקה הדתית אין מספיק פרגון ליצירה מקורית של נשים", משתפת רוטר. "מזמינים אותי להופיע, אבל בעיקר כדי לקדם אג'נדה או תוכן שהוא לא מקורי. בהרבה הופעות למגזר שהן לנשים בלבד מזמינים, מתוך חוסר תשומת-לב, גבר להופיע בפני אלף נשים וזה לפעמים מעביר מסר סמוי שאולי נשים כיוצרות הן לא מספיק".

לדבריה, "אני פועלת רבות לגיוס תקציבים כדי להצליח להופיע עם המוזיקה המקורית שלי. המגזר הדתי לא רגיל להוציא הרבה כסף על הופעות. גם התשלום מטעם ההפקות לאמנים הוא לרוב נמוך יותר עם תנאי תשלום דחויים יותר".

לסיום, שרון משתפת בשאיפות שלה לעתיד. "אחרי למעלה משני עשורים של יצירה אני בעיקר חולמת להופיע כמה שיותר עם יצירה מקורית שלי. לצד זאת, אני רוצה להקדיש את הזמן שלי עבור אמניות אחרות, לפתח את התחום של יצירה מקורית נשית ולהעניק הרבה במות שהן תוכלנה להופיע. כמו בפסטיבל הנוכחי של 'צבעים של שירה' - ברגע שיהיו מספיק אירועים ובמות שהן תוכלנה להופיע זה גם יעודד יותר יצירה מקורית".