בעקבות חוק האפליה: עשרות חברות במשק מתחייבות לשוויון

במגזר העסקי יוצאים נגד התיקון לחוק איסור האפליה • כ-20 מבכירי המשק חתומים על מכתב שנשלח לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו • בין היתר נכתב כי "התיקון לחוק איסור האפליה ומה שהוא מסמל, הוא מהלך שעלול לפגוע בהתקדמות שלנו כחברה וכמדינה"

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד

במגזר העסקי מרימים דגל מול סערת תיקון חוק איסור אפליה המאפשר לעסק פרטי להימנע מהענקת שירות או מוצר בשל "אמונה דתית". חברות, משרדים וקבוצות רבות פרסמו הודעות המביעות התנגדות עזה לדרישת מפלגת הציונות הדתית וציינו כי לא יסכימו לעבוד עם כל מי שייתן יד לפגיעה בשוויון. 

בנק דיסקונט הודיע: "לא נעניק אשראי לבתי עסק שמפלים לקוחות"
גם עורכי הדין מצטרפים למחאה: לא נייצג לקוחות שיפלו מטעמי גזע, דת, לאום ומין 

פלייטיקה, שטראוס, קמהדע, אאוטבריין, IBI בית השקעות, איירון סורס וחברות רבות נוספות מודיעות בימים האחרונים כי לא ישתפו פעולה עם חברות וספקים שלא דוגלים בשוויון מלא. במכתב שנשלח לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, עליו חתומים 20 מבכירי המשק, מובעת דאגה מפני נקודת האל-חזור.

"קוראים לכל בעל עסק להצטרף"

במכתב - עליו חתומים בין היתר אור עופר, מייסד ומנכ"ל Similarweb, ותומר לוי, מייסד ומנכ"ל Logz.io - נכתב כי הם אינם יכולים להמשיך לעמוד מנגד. "אנחנו סבורים כי אנו מדברים בשמם של עשרות אלפי עובדים ועובדות… אנו רואים בדאגה את הפרסומים אודות פגיעה באוכלוסיות בחברה הישראלית, ומודיעים כי נמשיך לפעול למען שוויון וסובלנות… לשיח המעודד אפליה, גזענות או להט"בופוביה אין מקום בקרבנו.

"התיקון לחוק איסור האפליה ומה שהוא מסמל, הוא מהלך שעלול לפגוע בהתקדמות שלנו כחברה וכמדינה, להחזיר אותנו להסדרים מיושנים וארכאיים שאין להם מקום במדינה דמוקרטית כשלנו. זו מחויבותנו ואחריותנו כגופים עסקיים משמעותיים במשק הישראלי לצאת בקריאה חד-משמעית - אין מקום לאפליה על רקע דת, גזע, מין או נטייה מינית. אנחנו קוראים לכל בעל ובעלת עסק להצטרף".

פירמות ייעוץ, משרדי עורכי דין ושטראוס

מנכ"ל חברת התוכנה הישראלית נייס, ברק עילם, התייחס לנושא בדף הפייסבוק שלו. "אנחנו מרגישים מבוכה מתוכניותיה של הממשלה שמאלצות אותנו להגיד את המובן מאליו - חברת נייס לא תעשה עסקים עם כל גורם שתומך בכל אופן של גזענות ואפליה".

שי באב"ד, מנכ"ל שטראוס, כתב לעובדי החברה: "חשוב לי להבהיר כי לכולנו בשטראוס יש אחריות לייצר סביבה מגוונת, מכילה ושוויונית בתוך החברה ומחוצה לה. שטראוס הציבה לעצמה ייעוד להזין ולטפח מחר טוב יותר, ואנחנו מחויבים ומחויבות לשוויון הזדמנויות מלא כלפי כל אחד ואחת".

פירמת הייעוץ PwC Israel הצטרפה גם היא לגל. מהחברה נמסר: "לכולנו ב-PwC Israel מוטמעת האחריות לייצר אווירה תומכת בסביבה מגוונת, שיוויונית ומכילה".

עמית משיח, מנכ"ל קבוצת מקאן תל אביב, הצהיר גם הוא כי בקבוצה "מאמינים בערכים של שוויון וזכויות שוות לכל בני האדם ועוקבים בדאגה גדולה אחר הקולות העולים מן הכנסת. מקאן תסיים התקשרות ותימנע בעתיד מעבודה עם כל לקוח או ספק אשר ינקטו מדיניות של אפליה בין בני אדם".

נשיאת חברת הפינטק Payoneer, קרן לוי, הודיעה כי החברה מתחייבת להמשיך ולהעסיק חברות וחברי צוות ללא קשר למין, דת, העדפה מינית, לאום וגזע. "Payoneer מאז ומעולם הייתה חברה שבחרה לשרת אנשים ועסקים קטנים מכל מדינה, ובהיותה כזו, התמהיל האנושי שבה היה כזה שמאפשר, מקבל, מכיל, בוחר וגאה באפשרות לגייס אנשים, ללא קשר לדת, העדפה מינית, מגדר, לאום וגזע". 

נוסף לחברות, גם משרדי עורכי הדין הצטרפו להצהרות. "משרד עורכי הדין שבלת ושות', שותפיו, עובדיו ולקוחותיו, הם מכל המינים, הדתות, הגזעים, הלאומים, הגילאים, העדפות מיניות ובכלל מכל המגזרים. לרקע החקיקה המוצעת - אנו לא נתקשר עם עסקים ולקוחות שיפלו בין אנשים על רקע כלשהו". 

גם חברת פספורטכארד לביטוחי נסיעות לחו"ל הודיעה כי תמשיך להעניק סיוע רפואי ותמיכה ללא אפליה. 

משרדי עורכי דין נוספים הצטרפו, ובמכתב עליו חתומים עשרות עורכי דין, ביניהם ארדינסט בן נתן טולידאנו עם המבורגר עברון; קלעי, רוזן ושות' והורוביץ, אבן, אוזן ושות', נכתב כי הם מצאו לנכון להבהיר כי "גם אם תשונה החקיקה הרלוונטית משרדינו לא ייצגו לקוחות ולא יעשו עסקים עם גורמים וחברות, אשר יפלו בני אדם מטעמי גזע, דת, לאום, מין או נטייה מינית".

גם חברת טבע הצטרפה לקריאות עם הודעה שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה, בה נכתב כי "כחברה ששורשיה נטועים בישראל כבר למעלה מ- 120 שנה ונפרסת כיום על פני 60 שווקים ברחבי העולם, תוך שהיא מעסיקה עשרות אלפי עובדות ועובדים ומשפרת את חייהם של כ-200 מיליון איש - מכל גזע, דת, מין מגדר - אצלנו 'גיוון והכללה' זו לא סיסמה, אלא חלק מהותי מהטבע שלנו. התרופות שלנו היו ותישארנה זמינות ונגישות לכל אדם באשר הוא אדם, וכך גם הארגון שלנו".

בית ההשקעות אלטשולר שחם הדגיש גם הוא כי ימשיך "להיות בית פתוח לכל מיליוני לקוחותיו, ללא הבדל דת גזע ומין. אנו מתחייבים לא להתקשר ו/או להשקיע אל מול גוף שבחר להפלות לקוחות, עובדים, או לנקוט כל אפליה שהיא כלפי כל מגזר שהוא". 

קורנית דיגיטל הצטרפה גם היא למהלך ומסרה: "קורנית דיגיטל חורטת על דגלה את ערכי השוויון, הגיוון, ההכלה, ביטוי עצמי והצבעוניות ללא גבולות. החברה מורכבת מכל הגוונים של החברה הישראלית והגלובלית. השיח הפתוח והרב-גוני יוצר תחושת שייכות חזקה ומאפשר לקורנית לצמוח כחברה, בה הביטוי העצמי של כל אחד ואחת הוא חלק בלתי נפרד מהחזון. נמשיך לדגול בשוויוניות, בגיוון, בסובלנות ובקבלת האחר. עבורנו אין אפשרות אחרת, ואנחנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו על-מנת למנוע אפליה מכל סוג שהוא - גזע, דת, לאום, מין ונטייה מינית".

ותנועת "ישראל חופשית" החליטו לספק תו "עסק חופשי" למי שמעוניין להכריז כי בעסק שלו לא תהיה אפליה.

ולא רק חברות פרטיות מצטרפות לקריאה. בימים האחרונים, מועצת חוף השרון הודיעה כי לא תאפשר פעילות עסקית מכל סוג לעסקים שיפלו אוכלוסיות. "אנו פועלים לאורה של מגילת העצמאות המעניקה שוויון זכויות מלא לכלל אזרחי המדינה".