אריה דרעי | בלעדי

היועמ"שית החליטה: יש לבטל מינוי דרעי לשר הפנים

לגלובס נודע כי בהרב-מיארה מתנגדת למינוי אריה דרעי לשר בשל הרשעתו האחרונה בפלילים • לעומת זאת היועמ"שית מתנגדת לעתירה שהוגשה נגד תיקון יסוד הממשלה • במהלך הדיונים בנושא התגלעו חילוקי דעות בין היועמ"שית למשנים שלה

אריה דרעי והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: יוסי זמיר ויואב דודקביץ , ידיעות אחרונות
אריה דרעי והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: יוסי זמיר ויואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

לקראת הדיון בבג"ץ ביום חמישי הקרוב נגד מינויו של אריה דרעי לשר, לגלובס נודע כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה החליטה להתנגד למינוי - לאור הרשעתו האחרונה של דרעי בפלילים בשתי פרשיות מס אשר מצטרפות להרשעות קודמות שלו. לעמדת היועמ"שית, המינוי אינו מצוי בתחום הסבירות.

מסלול ההתנגשות הצפוי של נתניהו והיועמ"שית 
בהרצליה, בחיפה ובראשון לציון: היזמים הפנימו את הכיוון אליו צועד שוק הנדל"ן | בדיקת גלובס

לאור זאת, סבורה בהרב-מיארה כי יש לקבל את העתירה נגד דרעי בהקשר זה, ולחייב את ראש הממשלה לפטרו על פי הלכת דרעי-פנחסי שנקבעה בבג"ץ לפני שנים רבות, לאחר שהוגש כתב האישום הקודם נגד דרעי בגין עבירת שוחד. בהלכה זו נקבע כי שאלת הכשירות לחוד ושאלת הסבירות לחוד, וכי גם אם השר כשיר לכהן בתפקידו על פי החוק, עדיין ראש הממשלה מחויב לבחון את שאלת סבירות מינויו על פי כללי המשפט המנהלי.

יצוין כי בהרב-מיארה מצויה בשלבי סיום של גיבוש עמדתה בעניין העתירה לבג"ץ שהוגשה נגד תיקון חוק יסוד הממשלה שאיפשר לאריה דרעי לכהן כשר הפנים, חרף הרשעתו בפלילים. 

בהרב-מיארה קיימה בנושא דיונים ארוכים היום (ב') וביום חמישי האחרון, ובמהלכם נשמעו דעות שונות והתגלעו חילוקי דעות בין המשנים ליועמ"שית.

אף שבהרב-מיארה טרם הכריעה סופית והיא תגיש את עמדתה לבג"ץ רק ביום שלישי, עמדתה כעת היא כי אומנם קיימים קשיים משפטיים רבים ומשמעותיים סביב תיקון חוק יסוד הממשלה שנועד להכשיר את דרעי, אך אין עוגן משפטי המצדיק את פסילת חוק היסוד על פי פסיקות בג"ץ בעניין שימוש לרעה של הכנסת בסמכותה כרשות המכוננת.

עם זאת, היועמ"שית סבורה כי מדובר בתיקון בעייתי במיוחד, מתוך מניעים פרסונליים לסייע לאדם שהורשע בפלילים לשוב לשולחן הממשלה, וזאת תוך תחולה מיידית לאחר שכבר התקיימו הבחירות. לעמדת היועמ"שית, בניגוד לדברי ההסבר של תיקון חוק היסוד, אין מדובר בתיקון מבהיר אלא בהורדת רף המאבק בשחיתות, בניגוד למגמה הרוחבית ארוכת השנים להעלות את רף הכשירות. עם זאת, כאמור, לעמדת היועמ"שית בשורה התחתונה אין מקום לפסול את תיקון חוק היסוד ואף לא לקבוע כי התיקון יחול רק מכאן ולהבא ולא יחול על דרעי.

ממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה.