זעזוע נוסף בצמרת שטראוס: שלושה דירקטורים סיימו את תפקידם ביום אחד

מאיר שני, רונית חיימוביץ' ושוקי שמר הודיעו על סיום כהונתם בדירקטוריון ענקית המזון • השבוע הודיע מנכ"ל הקבוצה החדש שי באב"ד על מינויו של רענן קובלסקי למנכ"ל שטראוס ישראל ועל שינוי מבני בחברה לצד צמצום תפקידי ניהול • בשטראוס דוחים טענות שמדובר בהדחה

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

הזעזועים בצמרת ענקית המזון שטראוס  נמשכו היום, כאשר שלושה דירקטורים, שניים מהם ותיקים מאוד, הודיעו בו זמנית על סיום כהונתם בדירקטוריון. מאיר שני, רונית חיימוביץ' ופרופ' יהושע (שוקי) שמר, החליטו לסיים את תפקידם, כאשר בדיווח לבורסה צוין כי השלושה הגישו את מכתב התפטרותם מהתפקיד, שנכנסת לתוקף עוד באותו היום (4 בינואר). בשטראוס דחו את הטענות שמדובר בהדחה.

מנכ"ל שטראוס ישראל אייל דרור פורש מתפקידו
על רקע ההתייקרות, בשטראוס מנופפים גם במחיר שישלמו בעלי המניות 
דירקטוריון שטראוס אישר תוכנית התייעלות: פיטורי כ-150 עובדים ושינוי מבנה ארגוני 

שניים מתוך שלושת המתפטרים הם דירקטורים ותיקים. שני הצטרף לפני 25 שנה לדירקטוריון החברה, בשנת 1997, לאחר שכיהן כמנכ"ל עלית. בשטראוס ציינו כי היה שותף בהתפתחות החברה, ובין היתר לקח חלק בתהליכי המיזוג בין שטראוס לעלית, בכניסה לקטגוריות ומדינות חדשות, בהקמת שותפויות עם חברות בינלאומיות ומקומיות ובמגוון רחב של מהלכים עסקיים וארגוניים.

חיימוביץ' מסיימת את תפקידה לאחר 19 שנה. זאת, במקביל לכהונתה כמנכ"לית שטראוס השקעות ודירקטורית בשטראוס אחזקות. גם היא, כמו שני, ליוותה את הקבוצה בתהליך המיזוג בין שטראוס לעלית.

פרופ' שמר הצטרף לדירקטוריון לפני ארבע שנים, במקביל לתפקידו כיו"ר דירקטוריון אסותא וראש המועצה המנהלית של בנק ישראל. שמר אמר כי סיים מרצונו את התפקיד.

עפרה שטראוס, יו"ר הקבוצה, ביקשה לשבח פומבית את הדירקטורים שסיימו את תפקידם. לדבריה "למאיר שני, רונית חיימוביץ' ושוקי שמר, יש תפקיד משמעותי בעיצוב דרכה של שטראוס". עוד ציינה כי "המסע שעברנו ביחד, המקצועיות והחותם הייחודי שהותירו, הופכים אותם לחלק בלתי נפרד מקבוצת שטראוס".

בדירקטוריון קבוצת שטראוס מכהנים כעת תשעה דירקטורים: עופרה שטראוס (יו"ר), דורית סלינגר, דליה לב, ציפי עוזר ערמון, דוד מושביץ, עדי שטראוס (שהוא גם אחיה של עופרה, ומבעלי החברה), גיל מדין, דליה נרקיס וגליה מאור.

רצף עזיבות בכירים

למרות הניסיון לשדר שהדירקטורים עזבו מרצונם, נראה כי אין לראות את המהלך במנותק מרצף עזיבות בכירים בחברה שהחל מאז הקיץ האחרון. בראש העוזבים, היה מנכ"ל החברה, גיורא בר דעה שהודיע באוגוסט על עזיבתו. לאחר מספר חודשים הודיע גם מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, כי הוא מסיים את תפקידו.

יש לזכור כי זעזועי משנה בצמרת שטראוס מגיעים בחודשים שלאחר פרשת הסלמונלה במפעל השוקולד בצפון הארץ. הפרשה טלטלה את החברה, והובילה להשבתה של המפעל לתקופה של כארבעה חודשים. עלות הנזק הוערכה לקראת פרסום הדוחות לרבעון השלישי בפגיעה של 290 עד 310 מיליון שקל ברווח הנקי בסיכום כל שנת 2022.

עם פרסום הדוחות השנתיים לקראת מרץ, צפויה החברה לסכם את הפרשה הצורבת. לפי שעה המפעל חזר כבר בשנה שעברה לפעולה, ושטראוס בחודש האחרון מפעילה קמפיין מחודש ואגרסיבי לתזכר את תודעת הציבור על מוצרי השוקולד שלה.

המהלכים של באב"ד

במקביל, שטראוס קידמה מינוי של מנכ"ל חדש שיחליף את בר דעה - מנכ"ל האוצר לשעבר, שי באב"ד, שמונה לתפקיד באוקטובר. הוא נכנס לכהונתו באופן פורמלי החל מתחילת דצמבר. בחודש שחלף מאז הספיק באב"ד להודיע על העלאת מחירים בשיעור של 2.9%, ולהכריז על תוכנית התייעלות הכוללת פיטורי כ־150 עובדים. לפי הערכות, מהלך זה יחסוך לקבוצה עד 80 מיליון שקל בשנה.

בין השינויים שעליהם הודיע באב"ד, בתחילת השבוע, היה מינויו של רענן קובלסקי למנכ"ל שטראוס ישראל, לאחר 25 שנים בחברה. באותה הזדמנות הוא הודיע על המשך השינוי המבני שעוברת הקבוצה, הכולל ריכוז מפעלים ושרשרת האספקה תחת חטיבה אחת וצמצום תפקידי ניהול.

המשקיעים במניות שטראוס הם כנראה המאוכזבים הגדולים מהפרשות. בזמן שיצרניות המזון זכו לעדנה בשנה האחרונה, לנוכח נסיקת קצב האינפלציה, הטלטלות האחרונות הובילו לתשואה שלילית של 3.6% במניית שטראוס בסיכום השנה.

מי שהתמיד והחזיק במניה בשלוש השנים האחרונות עדיין נותר עם תשואה שלילית של 6.3% ואולי עם תקווה ש־2023 תחייך אליו יותר.