סימנים של התקררות בכלכלה האמריקאית? קצב עליית השכר נמוך מהצפי

דוח התעסוקה לחודש דצמבר מציג מגמה מעורבת, כשבשוק מסתכלים על שלושה פרמטרים מרכזיים: קצב הגידול בשכר, שיעור האבטלה ומספר המשרות שנוספו למשק האמריקאי • קצב עליית השכר השנתי נמוך מעט מהצפי, המדדים בוול סטריט מגיבים בעליות במסחר המוקדם

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

דוח התעסוקה בארה״ב שפורסם היום בצהריים מציג מגמה מעורבת. הנתונים הללו חשובים מאוד למשקיעים בוול סטריט ולפד האמריקאי, ומשקפים במידה מסוימת את השפעת הריבית.

 לקראת פשיטת רגל? חברת הקריפטו ג'נסיס מפטרת 30% מהעובדים
ההחלטה הגורלית של דוד פתאל: להיות יו"ר או מנכ"ל בחברת המלונות שייסד 

בשורה התחתונה, בשלב זה נראה כי בשוק מרוצים מהתוצאות והמדדים עברו לעליות במסחר המוקדם.

בשוק מסתכלים על שלושה פרמטרים מרכזיים: קצב הגידול בשכר, שיעור האבטלה ומספר המשרות שנוספו למשק האמריקאי.

קצב עליית השכר השנתי נמוך מעט מהצפי ועומד על 4.6% בדצמבר, כשהצפי היה לרמה של 5%. זהו כנראה הנתון המעודד ביותר מבחינת השווקים כעת.

מנגד, שיעור אבטלה הגיע לרמה של 3.5% בהשוואה לצפי שעמד על 3.7%.

הצפי היה לתוספת של כ-200 אלף משרות חדשות, ובפועל נוספו בדצמבר 223 אלף - מה שמשקף שוק עבודה הדוק.

״למרות שהנתון על תוספת מקומות העבודה הפתיע כלפי מעלה, מכלול הנתונים תומך בהתמתנות נוספת של העלאות הריבית ולכן בשורה התחתונה עשוי לעודד את שוקי המניות ובמידת מה גם את שוק האג"ח״, אומר בתגובה לנתונים רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות.

לדבריו, ״שוק העבודה יגיב אחרון להאטה ובטח למיתון בכלכלת ארה"ב, ככל שיתרחש, אך מאחר וחלק מהנתונים שפורסמו כבר הצביעו על רגיעה - הם חיוביים מבחינת הפד והשווקים״.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק, מסביר כי הנתונים הללו מגיעים לאחר פרוטוקול הפד, שחשף השבוע כי להערכת חברי הפד "שוק העבודה עדיין הדוק מאוד״, כפי שבא לידי ביטוי בנתונים שכבר פורסמו השבוע:

״נתוני ה-Jolts הצביעו אמנם על ירידה נוספת בביקוש לעובדים, אך זה נותר ברמה היסטורית גבוהה מאד של 10.458 מיליון (ומעל לציפיות לירידה לאזור ה-10 מיליון), כך ש'מספר המובטלים לכל משרה פנויה' (נתון אותו מדגיש יו"ר הפד כאינדיקטור לשוק העבודה ההדוק) נותר בנובמבר ברמה היסטורית נמוכה של 0.6.

״במילים אחרות, נכון לסוף 2022 ישנן יותר משרות פנויות (ביקוש לעובדים) מאשר מובטלים (היצע עובדים)״.

פרמטר נוסף שמונה שפריר הוא ״שיעור ההתפטרות״, שעלה בנובמבר לרמה של 2.7%+ המעידה על צפי להמשך עליית לחצי השכר.

בנוסף, מסביר שפריר כי ״התביעות החדשות לתשלום דמי אבטלה ירדו בשבוע האחרון במפתיע לרמתן הנמוכה ביותר בשלושת החודשים האחרונים (204 אלף)״.

אינדיקציה נוספת שמדגישה את ההדיקות של שוק העבודה היא סקר ה- ADP, בעל קורלציה לנתוני התעסוקה שפורסמו היום. שפריר מדגיש כי הסקר הצביע על גיוס של 235 אלף מועסקים בדצמבר, הרבה מעל לצפי שעמד על פי 150 אלף.