סמנכ"לית באימפרבה: "העובדים זהירים ופחות נכנסים להרפתקאות"

עינת להם־ליבנת, סמנכ"לית משאבי אנוש ישראל ו־EMEA בחברת הסייבר אימפרבה, מאמינה שההייטק לא נמצא במשבר ("חברות מנהלות תהליכי אופטימיזציה, והטובות ימשיכו לצמוח"), חושפת את השאלה הכי חשובה בעיניה בראיון עבודה ("לפעמים אנשים מבינים שרואים אותם בצורה שונה ממי שהם באמת"), ומעריכה כיצד ייראה שוק העבודה ב-2023 ("נראה יותר הידוק חגורה")

עינת להם־ליבנת, סמנכ''לית משאבי אנוש ישראל ו־EMEA באימפרבה
עינת להם־ליבנת, סמנכ''לית משאבי אנוש ישראל ו־EMEA באימפרבה

אישי: בת 47, נשואה ואם לשניים השכלה: תואר ראשון בסוציולוגיה, אנתרופולוגיה ובלשנות. תואר שני בלימודי עבודה מספר עובדים: 500 בישראל, ו־1,500 בעולם תחום פעילות החברה: אבטחת מידע

כבר לא יציאה של אוויר מהבועה: הפיטורים של 2023 מסמנים כיוון חדש בהייטק | ניתוח גלובס
מחברה קטנה לתאגיד רב־לאומי: הדרך של יו"ר מאריקו | מגזין הניהול של הרווארד

מסלול הקריירה שלי. "התחלתי במחלקת משאבי אנוש בסטארט־אפ שנרכש על ידי אלקטל־לוסנט ועבר מלהיות חברה של 70 עובדים לחברה גלובלית של 70 אלף עובדים. שם התקדמתי במשך עשור, עד שלקחתי הפסקה של שלוש שנים כשנסעתי לארה"ב עם המשפחה לרילוקיישן של בעלי באינטל. כשחזרנו, השתלבתי בסרגון נטוורקס, חברה בה ניהלתי את תחום משאבי האנוש הגלובלי מחוץ לישראל. בתום שמונה שנים פנו אליי בהד האנטינד מאימפרבה והציעו לי להצטרף אליהם, ומוניתי לסמנכ"לית משאבי אנוש ישראל ו־EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה)".

הפסקה באמצע הקריירה. "צריך אומץ כדי להחליט לעצור את הקריירה כשאת בתפקיד משמעותי. ממצב של עבודה טוטאלית, עזבתי את הכול ועברתי עם המשפחה למקום שאני לא מכירה כחלק מהרילוקיישן של בן זוגי. ברור שחששתי, אבל ידעתי שזו תהיה חוויה וקבענו שמדובר בפסק זמן. למדתי שם קורסים במשאבי אנוש וניהול גלובלי, נחשפתי לכל עולם משאבי האנוש בארה"ב, יצרתי נטוורקינג, ובמקביל עשיתי קורסים לנפש ולעצמי. היה לי ברור שלא יהיה פשוט למצוא עבודה כשאחזור, אבל השהייה שם הפכה ליתרון כשהגעתי לחברה גלובלית".

ניהול גלובלי. "דרוש סט יכולות מסוים כדי לעשות את זה. כשהצוות לידך, קל יותר לייצר חיבור ולבנות תרבות ארגונית, אבל חשוב לדעת לעשות את זה גם כשמנהלים צוות מרחוק. בכל מקום יש עולמות תוכן ומה שמחבר ביניהם אלו המטרות. צריך גם להשלים עם זה שיש דברים שאי-אפשר לקבל דרך טלפון או אימייל, ולכן אין ברירה אלא גם לטוס ולהיפגש - מה שמסייע לייצר אמון. מאוד חשוב לי להגיע לשטח".

אי ודאות בשוק. "בעיניי זה לא משבר. חברות מנהלות תהליכי אופטימיזציה, והטובות ימשיכו לצמוח. הן שמות דגש על מה שמייצר הכנסות, מתכננות הרבה יותר קדימה, ולא נוהגות בפזרנות. גם היום, לצד הפיטורים, הן לא מאבדות שפיות. שמענו על סיפורי אילון מאסק, אבל לפחות בסייבר זה לא קורה. הטאלנטים יישרדו כל תקופה של ירידות ועליות".

פיטורים בהייטק. "הרגש מאוד חשוב בתהליך הזה. לאחרונה נפרדנו מכ־20 עובדים, והיה חשוב לעשות את זה כמו שצריך. את האופטימיזציה וההתייעלות בארגון מתחילים לפני שנפרדים מעובדים, שהם הנכס הכי יקר שלנו. מצד שני, יש לנו מחויבות לבעלי המניות. ההתייעלות מתחילה למשל בחיסכון בטיסות, בקיצוץ ייעוץ בפרויקטים שאפשר לדחות - מייצרים סדרי עדיפויות ובודקים מה פחות דחוף כרגע. כשמחליטים לצאת לדרך ולהיפרד מאנשים, הרציונל חייב להיות ברור, וההיגיון העסקי חייב להיות שקוף לכולם, גם לעובדים שנשארים אחרי.

"מול המשרות שביטלנו, גם היום אנחנו ממשיכים לגייס לתפקידים שקריטיים לארגון, אם לא ניידנו אליהם עובדים".

שימור ביום שאחרי. "השקיפות והתקשורת הפנימית מאוד חשובות. כולם מבינים שיש מצב לא פשוט במשק, ורואים שעוד חברות נוקטות בצעדים כאלה. מצד שני, יש מקומות שבהם ממשיכים להשקיע, וברגע שהעובדים מחוברים לרעיון, הם ממשיכים איתנו הלאה".

עזיבת עובדים. "בשנה שעברה היו יותר קפיצות לסטארט־אפים, היום מחפשים ביטחון תעסוקתי".

דרכי גיוס עובדים. "הקרב על הטאלנטים נמשך. פחות דרך חברות השמה. דרכן זה בעיקר לתפקידים בכירים. יש בחברה מי שאחראית על סורסינג, וערוצים אחרים הם 'חבר מביא חבר', 'עובדי בומרנג' וניוד פנימי. אנחנו מעודדים ריבוי קריירות בקרב העובדים ועושים הד האנטינג פנימי".

השאלה החשובה בראיון עבודה. "אני תמיד שואלת את המועמדים איך הם נתפסים בעיני האחרים. התשובה מגלה שלפעמים אנשים מבינים שרואים אותם בצורה שונה ממי שהם באמת, וזה עוזר להכיר אותם טוב יותר. זו שאלה קשה שמצריכה מחשבה ומייצרת אותנטיות. אני מפתחת שיחה על זה וכך מי שמולי נכנס לעומק האישיות שלו".

השאלה שנשאלים בראיון עבודה. "שאלת השאלות היא הגמישות וההיברידיות. היינו חלוצים בפיתוח המודל הזה מול המנהלים יחד עם פלטפורמות לעבודה משותפת.

"כמובן שגם חשוב להגיע מדי פעם למשרדים, ולכן שיפצנו אותם באחרונה כדי לאפשר סביבת עבודה נעימה. יש אצלנו חללים ו'שכונות עבודה' שבהן כשקבוצה אחת עובדת מהבית, קבוצה אחרת עובדת בה".

שוק העבודה ב־2023. "אני מניחה שגם בהמשך נראה פחות ניסוי ותהיה של חברות ויותר הידוק חגורה. עם זאת, חשוב להעניק יותר משמעות מעבר לעבודה היומיומית. אני מקווה שחברות למדו משהו מהקורונה ושהן ימשיכו עם הגמישות וההיברידיות".

טעות ניהולית שלמדתי ממנה. "דילמת האימהות־עבודה היא גדולה. במהלך הקריירה הצבתי לעצמי מטרות גדולות, אבל לא החלטתי מספיק טוב מה גבולות ההשקעה, ולכן היו מקומות שהמשפחה שלי נפגעה. אני ממליצה לשים גבולות".