בורסות עולם | סיקור שוטף

עליות בנעילה בוול סטריט; אמריקן איירליינס קפצה ב-9.7%

בורסות אירופה ננעלו בעליות של 0.9%-0.7% במדדי המניות המרכזיים • שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-6.5%, הקצב הנמוך ביותר זה יותר משנה • התשואה על אג"ח של הממשל האמריקאי ל-10 שנים רשמה ירידה של 12 נקודות בסיס לכ-3.43%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

יום המסחר בוול סטריט ננעל בעליות. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.7% והנאסד"ק טיפס בכ-0.6%.

עליות בולטות רשמו בין השאר טייוואן סמיקונדקטור , אנבידיה, בואינג , אמריקן איירליינס גרופ , דיסני, מטא  ו-AMD.

בד באת' אנד ביונד  המשיכה במומנטום החיובי וקפצה בעוד 50%. 

בקרב המניות הישראליות בלטו בעליות וויקס , לייבפרסון, למונייד , קורנית דיגיטל  ופאגאיה.

בשוק האג"ח רשמה התשואה על האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים ירידה של 12 נקודות בסיס לכ-3.43% והתשואה על האיגרת לשנתיים ירדה בכ-9 נקודות בסיס לכ-4.13%.

20:30

נמשכת המגמה החיובית בוול סטריט. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.5% והנאסד"ק מטפס בכ-0.2%.

מניות התעופה אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס  בולטות בעליות חדות. גם מניות האנרגיה בולטות בעליות, ביניהן הליברטון  ואוקסידנטל פטרוליום .

בקרב המניות הישראליות בולטון בעליות סיירן , פאגאיה  וסאפיינס ומנגד אורמד וסנטינל וואן  בולטות בצד האדום.

18:50

בורסות אירופה ננעלו בעליות של 0.9%-0.7% במדדי המניות המרכזיים. בוול סטריט נרשמות עליות קלות.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין בעקבות נתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב כי "ישנן מספר סיבות להאטה של האינפלציה בארצות הברית. הביקוש מואט, העליה בריבית גובה את מחירה מהכלכלה ומהציבור. הביקוש לדיור נחלש וכך גם פוחתות ההשקעות בנדל"ן. בנוסף, מצב שרשראות האספקה השתפר, יחד עם הפתיחה המחודשת של סין. שרשראות ההספקה חודשו ופתרו את בעיות ההיצע לביקושים הרבים שנוצרו עקב המגפה. ומעל לכל, עלויות האנרגיה יורדות- זהו המניע המרכזי לירידה באינפלציה".

שער מציין כי למרות ההאטה, אינפלציית הליבה בתחום השירותים נותרת גבוהה והדבר קשור בקשר ישיר לחוזקו של שוק העבודה. "רכיב השכר מאזן מחדש את שוק העבודה בין ביקוש להיצע ולכן הוא נותר קריטי למדיניות המוניטרית לטווח הקרוב ולתחזית האינפלציה".

"אנו צופים שהפד יפסיק להעלות את הריבית ברבעון הראשון של 2023, אך יימנע מלהוריד אותה בעתיד הקרוב, כדי להבטיח דינמיקה מתונה בצמיחת השכר. השווקים צופים הורדה בריבית על ידי הפד כבר ביוני-יולי, ממש אחרי הציפייה להעלאה האחרונה במרץ-אפריל. הדבר אינו מסתדר עם העובדה שהפד רוצה להנהיג מדיניות הדוקה יותר על מנת להימנע מטלטול של שוק העבודה. למרות השיפור באינפלציה, הפד לא מתכנן להוריד את הריבית בשנה החדשה, נדרשים עוד מאמצים נוספים לפני שהכלכלה תוכל לחזור למצבה הטבעי", הוא מסכם.

17:20

מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט חזרו לצד הירוק ורושמים כעת עליות קלות.

האסטרטג הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, יונתן כץ, אומר לגלובס כי להערכתו "נתון האינפלציה לחודש דצמבר מאכזב, מאחר שתאם את הציפיות של השווקים. היו חודשים של מדדים שהיו נמוכים מהציפיות, ואז השווקים הגיבו בחיוב על הפתעות שכאלה. מלבד זאת, יש בנתוני דצמבר לא מעט סעיפים שעלייתם תדאיג במקצת את חברי הבנק המרכזי (פדרל ריזרב)". בין סעיפים אלו, לדעת כץ, "המשך ההתייקרויות בסעיף הדיור, שעלה ב-0.8% לפי הנתון החדש - לדעתי מעל הציפיות בשווקים. בחודשים האחרונים הסעיף הזה עלה ב-0.6%-0.7%, ונגיד הפד ג'רום פאוול כבר קיווה שיירגע והעריך שתוך כמה חודשים נראה רגיעה. אך התקופה חלפה, ולא רק שנתון הדיור לא נרגע - אלא הוא תופס תאוצה מעלה. זה אמור להדאיג גם אותנו".

16:45

ירידות בוול סטריט בהובלת מדד הנאסד"ק שנסוג בכ-1%. באירופה רושמים מדדי המניות המרכזיים עליות קלות.

ירידות בולטות רושמות טסלה , AMD  ואנבידיה.

אורמד  צונחת ביותר מ-70% במחזור ענק לאחר שהחברה הודיעה היום (ה') על כישלון בהשגת היעד העיקרי בניסוי שלב III בטיפול בסוכרת באמצעות גלולת אינסולין בבליעה. 

16:33

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בוול סטריט, לאחר פרסום נתוני המאקרו. מדדי המניות המרכזיים נסחרים ביציבות.

מניית בד באת' אנד ביונד  ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בעוד 23%.

עליות בולטות רושמות גם דיסני , פייבר  ומאנדיי. אמריקן איירליינס גרופ  מזנקת ביותר מ-5% לאחר שהחברה העלתה את צפי ההכנסות שלה לרבעון האחרון.

בשוק האג"ח רושמת התשואה על האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים ירידה של 3 נקודות בסיס לכ-3.53% והתשואה על האיגרת לשנתיים יורדת בכ-6 נקודות בסיס לכ-4.16%.

15:30

מאקרו ארה"ב: מדד המחירים לצרכן רשם בדצמבר ירידה של 0.1% ונפל לקצב שנתי של 6.5%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, רשם בחודש שעבר עלייה של 0.3%, לקצב שנתי של 5.7%, לעומת 6% בחודש הקודם.

שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב היה צפוי לרדת לקצב הנמוך ביותר זה יותר משנה, 6.6%. מדד הליבה היה צפוי לעלות בדצמבר ב-0.3%, לקצב שנתי ב-5.7%, הנתון הגבוה ביותר מאז 1981. 

נזכיר כי ביוני הגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי לשיא עם קצב שנתי של 9.1%, ומאז הוא יורד בעקביות מדי חודש. בנובמבר עמדה האינפלציה בארה"ב על שיעור של 7.1%, לאחר שהתמתנה מהר ממה שצפו החזאים.

עוד פורסם היום כי התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו בשבוע שעבר על 205 אלף לעומת צפי ל-215 אלף.

14:20

אורמת  הישראלית ושותפתה, Medco Power Indonesia, הודיעו היום שהחברה הבת המשותפת MCG (חלק אורמת 49%), חתמה על הסכם מימון להקמת תחנת הכוח הגיאותרמית Ijen שבאינדונזיה. התחנה תוקם בשלבים כאשר השלב הראשון, בהיקף של 34 מגה-וואט, צפוי להתחיל לפעול במהלך 2025. אורמת חתמה במקביל על חוזה קבלן כספק הציוד של הפרויקט.

13:30

העליות באירופה נמשכות, כאשר מדד סטוקס 600 הכלל אירופי מתקדם בכ-0.5% לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2022. בוול סטריט החוזים העתידיים ללא שינוי.

בצרפת בולטת לשלילה מניית אולפן הגיימינג יוביסופט  (פאר קריי, ג'אסט דאנס, אסאסינ'ס קריד), שנופלת ב-21% לאחר שחתכה את תחזית ההכנסות שלה, הודיעה על דחיית יציאת המשחק החדש שלה Skull & Bones וביטלה שחרור של שלושה משחקים שלא הוכרזו.

לוג'יטק  נחתכת בחדות בציריך ומוחקת 14% מערכה לאחר שהחמיצה את ציפיות הרווח הרבעוני וקיצצה את תחזית המכירות שלה.

11:40

המסחר באירופה ממשיך להתקיים במגמה חיובית וגם בוול סטריט התייצבו החוזים העתידיים והם כעת לא מצביעים על תנודות מהותיות בפתיחת המסחר.

אורמד  הדואלית צוללת במסחר המוקדם ב-70%, בדומה לירידה שהיא רושמת בשעה זו בת"א, לאחר שדיווחה על כישלון בניסוי שלב 3 בטיפול בסוכרת שלב 2, שהתבצע באמצעות מתן אינסולין בבליעה. בניסוי, שבו השתתפו מעל 700 מטופלים, לא הושג היעד המרכזי והחברה תפסיק את הניסוי. 

עורכי הדין של בורסת הקריפטו הקורסת FTX הודיעו אמש שאיתרו כ-5 מיליארד דולר בנכסים נזילים, כולל מזומנים ונכסים דיגיטליים, מה שככל הנראה תומך בעליות הנרשמות בשוק הקריפטו. הביטקוין על 18.1 אלף דולר, האת'ריום על 1,400 דולר.

10:10

המסחר בבורוסת אירופה נפתח בעליות מתונות. מדד דאקס עולה ב-0.2%, פוטסי מתקדם ב-0.4% וקאק ב-0.5%. מדד יורו סטוקס 50 הכלל אירופי מטפס ב-0.3%.

בוול סטריט נרשמות ירידות של עד 0.1% במסחר על החוזים העתידיים על מדדי המניות, בשוק האג"ח הממשלתיות יורדת התשואה על האיגרת ל-10 שנים ל-3.51% ואילו תשואת האג"ח לשנתיים יציבה ברמה של 4.21%.

באסיה מדד ניקיי ננעל ללא שינוי וכך גם מדד שנגחאי הסיני. מדד ASX האוסטרלי טיפס ב-1.1%, הקוספי בסיאול עלה ב-0.2% ומדד הנג סנג התקדם בכ-0.3%. מדד הדגל הטאייווני ננעל בירידה של כ-0.1%. 

07:55

באסיה נרשמות תנודות קלות הבוקר. מדד ניקיי בטוקיו ללא שינוי, בהונג קונג מדד הנג סנג יורד ב-0.1%, וגם בבורסות סין וטייוןאן המסחר יציב. באוסטרליה מטפס מדד הדגל ב-1.1% ובדרום קוריאה עולה הקוספי ב-0.5%.

מה צפוי במדד המחירים לצרכן הישראלי לחודש דצמבר ביום ראשון?
המונופול של גוגל על הכוונת: מיקרוסופט מהמרת על הבינה המלאכותית במיליארדים 
הודו העולה, הודו השוקעת: התמ"ג קופץ, העיר הקטנה נעלמת | יואב קרני, פרשנות

בטוקיו בולטות מניות הבנקאות והפיננסים. בנק מיצובישי פייננשל בראש מדד ניקיי עם קפיצה של 4.8%, בנק מיזוהו פייננשל מזנק ב-5.5% במחזור חריג בגובהו וסומיטומו מיצואי פייננשל עולה ב-4.6%. גם סופטבנק וקונקורדיה פייננשל רושמים עליות. לעומת זאת, חברת החשמל טוקיו מאבדת 2.5% וגם מיצובישי מוטורס, אולימפוס וחברת התרופות איסאי מאבדות גובה. בהונג קונג פטרוצ'יינה מזנקת ב-5% על רקע עליית מחירי הנפט אמש וכך גם ענקית הנפט CNOOC. יצרנית הרכב החשמלי ג'ילי מטפסת ב-2% ואילו עליבאבא לעומתה מאבדת 2.5% וגם טנסנט, מייטואן ושיאומי נסוגות.

הבוקר פורסם כי מדד המחירים לצרכן בסין נותר ללא שינוי בדצמבר (הצפי היה לירידה של 0.1%) כך שהקצב שנתי של האינפלציה הוא 1.8%, בהתאם לתחזיות ולעומת 1.6% בנובמבר. מדד המחירים ליצרן ירד ב-0.7%, מעל הצפי לירידה של 0.1%.

בוול סטריט החוזים יציבים. אמש המגמה החיובית התחזקה לקראת צלצול הנעילה: נאסד"ק קפץ ב-1.8%, S&P 500 הוסיף לערכו 1.3% והדאו ג'ונס התקדם ב-0.8%. בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב ירדו התשואות. תשואת האג"ח ל-10 שנים נסוגה ב-8 נקודות וירדה לרמה של 3.53%, תשואת האיגרת לשנתיים השילה 4 נקודות והגיעה ל-4.21%. בשעה זו נרשמת יציבות או ירידות קלות מאוד בתשואות.

עיקר הדרמה היומית צפויה ב-15:30 שעון ישראל עם פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב. שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב צפוי לרדת לקצב הנמוך ביותר זה יותר משנה, 6.6%. נזכיר כי ביוני הגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי לשיא עם קצב שנתי של 9.1%, ומאז הוא יורד בעקביות מדי חודש. בנובמבר עמדה האינפלציה בארה"ב על שיעור של 7.1%, לאחר שהתמתנה מהר ממה שצפו החזאים. בשווקים שומרים על אופטימיות, וסבירות גבוהה (78%) על פי שוק החוזים על הריבית שהריבית תעלה בשיעור של 25 נקודות בסיס בלבד בהחלטה הקרובה של הפד בסוף החודש.

בשוק הסחורות החוזים על הנפט יציבים. אמש מחירי הנפט נסקו בכ-3.5%. נפט אמריקאי קפץ לרמה של 77.6 דולר לחבית וברנט ל-82.5 דולר לחבית. הזהב מתחזק ב-0.4% לרמה של 1,884 דולר לאונקיה.

במט"ח, הדולר נותר אתמול ללא שינוי מול אינדקס המטבעות אך רשם ירידות קלות מול האירו והדולר האוסטרלי. הבוקר הדולר ממשיך לאבד גובה ביחס לשקל, ומשיל 0.6% כך ששערו יורד ל-3.43 שקלים. השקל מתחזק גם מול האירו כך ששערו יורד ל-3.70 שקלים ומול הליש"ט (4.18 שקלים).

בשוק הקריפטו נרשמות עליות חדות בשעה זו, לאחר תקופה ארוכה של דשדוש. הביטקוין מזנק בקרוב ל-5% לרמה של 18.2 אלף דולר, האת'ריום נוסק בכ-6% ושערו 1,405 דולר.