רגל בדלת: שרת התחבורה מינתה את משה בן זקן לתפקיד במשרד

בהסכמה עם הייעוץ המשפטי לממשלה ונציבות שירות המדינה ימונה משה בן זקן לממלא-מקום המשנה למנכ"ל משרד התחבורה • לפי ההערכות, בעוד כחצי שנה רגב תטען בוועדת המינויים כי בן זקן צבר בתפקידו די ניסיון המכשיר אותו לתפקיד המנכ"ל

שרת התחבורה מירי רגב, משה בן זקן מונה לממלא-מקום המשנה למנכ''ל המשרד / צילום: נתן וייל, לע''מ
שרת התחבורה מירי רגב, משה בן זקן מונה לממלא-מקום המשנה למנכ''ל המשרד / צילום: נתן וייל, לע''מ

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה הבוקר על מינוי משה בן זקן לתפקיד ממלא-מקום המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אך היא לא מוותרת על כוונתה למנותו בסופו של דבר למנכ"ל המשרד.

מהשבת ועד המנכ"ל של מירי רגב: הרבה פוליטיקה ומעט מאוד כלכלה | אסף זגריזק, פרשנות
חוק היועמ"שים נחשף: הממשלה תוכל לפעול בניגוד לעמדתם
הארנונה תוקפא, התייקרות החשמל תמותן: התוכנית של נתניהו וסמוטריץ' יצאה לדרך

לפי הודעת רגב, המינוי בוצע בהסכמה רחבה בין שרת התחבורה, הייעוץ המשפטי לממשלה ונציבות שירות המדינה, היא אמרה כי ״בדיון שהתקיים עם היועצת המשפטית לממשלה, המשנים והנציבות, עלה שהמינוי יוביל להתערבות בג״ץ בהחלטת הממשלה ופסילתו. דבר שהיה פוגע בשמו הטוב של משה בן זקן. לכן החלטתי למנותו לתפקיד ממלא-מקום המשנה למנכ״ל. זה הזמן להוביל את המשרד לתנופת עשייה אל מול האתגרים״.

רגב מינתה את בן זקן לתפקיד הממלא-מקום המשנה, שכן אין מנכ"ל מכהן שיכול למנותו, וכך גם הוא לא יצטרך לעבור דרך ועדת המינויים. ועל פי ההערכות, בעוד כחצי שנה בכוונת רגב להביאו שוב לוועדה, והפעם לתפקיד מנכ"ל המשרד, ותטען כי צבר בתפקידו כממלא-מקום המשנה די ניסיון המכשיר אותו לתפקיד.

משרת המשנה למנכ"ל משרד התחבורה פטורה ממכרז, והמנכ"ל רשאי למנות משנה בהתאם לתנאי סף שהוגדרו בנציבות. כן קובע הנוהל כי המשנה רשאי לתת הנחיות והוראות לדרג המקצועי אך "לא יהיה ממונה על יחידות ואגפי המשרד ועל עובדים המהווים חלק מההירארכיה הניהולית והמקצועית של המשרד, וכן לא יעסוק בעיסוק המצוי בתחום עבודתם של נושאי משרה המאופיינים כשומרי סף, לרבות היועץ המשפטי למשרד, חשב המשרד ומבקר הפנים. בנוסף, המשנה למנכ"ל לא יעסוק בענייני כוח אדם ובמינויים של עובדי מדינה, ולא יהיה חבר בוועדות מכרזים וועדות תמיכה משרדיות".

נאום המשילות - וההתפשרות

לאחר שנאלצה להתפשר בתהליך, לאחר שבנאום כניסתה לתפקיד טענה כי משילות פירושה קבלת החלטות חרף עמדת גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי, רגב המשיכה באמירות לוחמניות נגד שירות המדינה "בכוונתי לפעול כפי שאמרתי בישיבת הממשלה, להוביל לביטול הצורך באישור ועדת המינויים בנציבות, למינויי בכירים אשר עומדים בכל תנאי הסף. קבלנו את המנדט מהציבור להוביל את המדיניות שלנו ואין ראוי מכך שנאפשר לשרי הממשלה לקבוע מי יהיו המינויים המינויים המקצועיים שלהם בתפקידי האמון, כדי לאפשר לשרים להוציא לפועל את מדיניותם לטובת אזרחי ישראל״.

ואולם, ועדת המינויים לא הסכימה כי טובת אזרחי המדינה תבוא לידי ביטוי עם מינויו של בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה. הוועדה קבעה כי "בשל גודלו של המשרד, תקציבו והאתגרים העומדים לפתחו, הוועדה סבורה כי ממנהלו הכללי נדרשות יכולות מוכחות וניסיון מקצועי וניהולי רב בהרבה משל המועמד". בנוסף, קבעה הוועדה כי בשל זיקתו הפוליטית הברורה יש לבחון את מועמדותו בהקפדה יתרה. לסיכום קבעה הוועדה כי אין לו די ניסיון מקצועי או ניהולי וכי אין הוא עומד ברף הכשירות הגבוה הנדרש בהתאם לפסיקה ממועמד בעל זיקה פוליטית, ושמינויו אף "עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות".

ועדת המינויים היא "זרועה הארוכה" של הממשלה

בחוות-דעת הייעוץ המשפטי שהוגשה לממשלה הוסבר כי לפי הפסיקה ועדת המינויים היא "זרועה הארוכה" של הממשלה בבחינת התאמת המועמדים שכן לממשלה אין מומחיות מיוחדת בנושא זה. בבג"ץ התנועה לאיכות השלטון (5657/09), נקבע כי החלטת הממשלה חייבת לעמוד במבחן הסבירות המינהלית, ולכן על הממשלה לייחס משקל נכבד להחלטת ועדת המינויים, שהזהירה בפגיעה בפעילות המשרד ממינוי זה. "בהעדר טעמים מיוחדים, היא אמורה לאמץ את תוצאות הבדיקה הפרטנית שבוצעה על ידי הוועדה, בבחינת "זרוע ארוכה" שלה", נכתב בפסיקה, "רק בהימצא טעם מיוחד תהיה הצדקה לסטיית הממשלה מחוות-דעתה של ועדת המינויים", קבע אז בג"ץ, ולכן עמדת הייעוץ המשפטי הייתה כי יש מניעה משפטית לאישור המינוי.

בזמן אמת רגב ניסתה לפתור את התסבוכת המשפטית והציעה לוועדת המינויים כי בן זקן ימונה לתקופה של חצי שנה כממלא-מקום אך בקשתה נדחתה. כעת היא מתכננת מהלך אחר שבסופו בן זקן יפגוש את לשכת המנכ"ל מבפנים: כחצי שנה לאחר מינויו של משה בן זקן לממלא-מקום המשנה למנכ"ל המשרד, היא תעלה אותו שוב לוועדת המינויים ותטען כי צבר די ניסיון בתפקיד זה.

בן זקן, יליד שנת 1985, פעיל ליכוד וממארגני הליכודיאדה, שימש בעברו כיועץ לראש העיר אשדוד ולאחר מכן לתקופה של שנה כיועץ לשר הביטחון. משנת 2017 עבד צמוד לרגב, תחילה כיועצה במשרד התרבות והספורט ולאחר מכן כראש לשכתה במשרד התחבורה. בתחילת השנה שעברה, לאחר שרגב עזבה את משרד התחבורה, בן זקן ובכירים אחרים מצוותה של רגב ניהלו את קמפיין הבחירות של ראול סרוגו לנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. המאמצים נשאו פרי וסרוגו נבחר. חודשיים מאוחר יותר, מונה בן זקן למנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה - גוף של התאחדות הקבלנים וההסתדרות כמשרת אמונו של הנשיא - אותו ראול סרוגו. לפי אתר גיידסטאר, המנכ"ל משתכר שכר שנתי של 473,464 שקל.

יום לאחר חזרתה למשרד התחבורה, התבטאה רגב נגד פרויקט המטרו: "אני חושבת שעלינו להידרש לעומק בשני היבטים - כדאיות ומימון. בנוסף לשאלה האם במימון ציבורי או פרטי. הרכבת הקלה בגוש דן - יש בעיות בקידום הקווים שלה. היא אמורה לתת מענה לעומס התנועה בתל אביב, אבל כל עוד לא יהיה פתרון לחיבור מדינת ישראל מדן ועד אילת, אני אתנגד להמשך קידום התוכנית". יום לאחר התבטאויותיה הוגשה עתירה לבג"ץ בידי מספר קבלנים נגד המס שיחול עליהם כדי לממן את פרויקט המטרו, בהם גם הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה - שבראשה עומד המנכ"ל העתידי שרגב מבקשת למנות למשרד התחבורה.