פסגות | בלעדי

רני צים חשוד שהעביר מידע פנים לבכירה ברשות שדות התעופה: פרטים חדשים על החקירה שמטלטלת את פסגות

יו"ר פסגות רני צים והמנכ"ל יניב בנדר נחקרו ברשות ני"ע בחשד לשימוש במידע פנים • ממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי צים חשוד שהעביר מידע לבכירה, והיא ביצעה רכישות לפני דיווחים מהותיים • עורך הדין של נושאי המשרה מסר כי "אנו משוכנעים שבסיום הבדיקה יתברר כי מרשיי פעלו כדין"

רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי
רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי

פרטים חדשים על החקירה שמטלטלת את פסגות: ממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי היו"ר רני צים חשוד כי העביר מידע פנים לבכירה ברשות שדות התעופה, ששמה עדיין אסור בפרסום, והיא ביצעה רכישות לפני דיווחים מהותיים. לצד היו"ר צים, נחקרו גם מנכ"ל פסגות יניב בנדר וכן גם אותה בכירה לשעבר ברשות שדות התעופה.

הצרות של פסגות: מניה יורדת, חוב מכביד וכעת גם חקירה | ניתוח

על-פי המידע שהגיע לידי גלובס, צים חשוד בעבירות ניירות ערך וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירת תרמית.

יש להעריך כי צים טען בחקירתו, כפי שטוענים נחקרים רבים בעבירות אלה, כי הזהיר את אותה בכירה, שבהמשך כיהנה גם כדירקטורית בפסגות, על האיסור לעשות שימוש במידע פנים, וכי אם היא עשתה בפועל שימוש במידע פנים, אזי מדובר בחיטוט ובבילוש עצמאי שלה, ללא מעורבות אקטיבית של צים.

בתוך כך, יש לציין כי צים שותף גם ב-50% בזיכיון להפעלת חנויות דיוטי פרי של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בנתב"ג (שותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה). 

אתמול (ד') הודיע בית ההשקעות כי חוקרי רשות ניירות ערך ביצעו ביום שלישי חיפוש במשרדי פסגות, במסגרת חקירה של נושאי משרה בנוגע לחשד לשימוש במידע פנים. עוד עדכנו בפסגות כי למיטב ידיעתם, בשלב זה אין חשדות נגד החברה.

עם פרסום הדיווח אתמול, צנחה מניית  פסגות  , ושווי השוק של הקבוצה ירד לכ־230 מיליון שקל בלבד - צניחה של 40% בשנה האחרונה. 

רכש את פסגות ב-2021

רני צים, המחזיק ב-61.5% ממניות קבוצת פסגות פיננסים, משמש גם כיו"ר הקבוצה. מנכ"ל קבוצת פסגות הוא יניב בנדר, המחזיק בכ-10% ממניות החברה הציבורית.

את השליטה בפסגות רכש צים במאי 2021 מידי אלטשולר שחם בתמורה ל-405 מיליון שקל, באמצעות החברה הבורסאית וואליו קפיטל, ששינתה את שמה בהמשך לקבוצת פסגות פיננסים. 

בשבוע שעבר, בתגובה לפרסום בתקשורת, אישרה פסגות כי קיבלה הצעה מחברת הביטוח הפניקס לרכוש את מלוא פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלה, אשר שיקפה לפעילות זו שווי של כ-480-550 מיליון שקל. בפסגות טענו בדיווח כי דחו את ההצעה, והבהירו כי היא ניתנה לפני בחינה כלכלית ראשונית של הפעילות נשוא ההצעה. "הצעה זו נפסלה על-ידי החברה משיקולים אסטרטגיים, מסחריים ורגולטוריים. בהמשך לכך הצדדים מנהלים מגעים על מתווה עסקה שונה", הסבירו בפסגות.

נראה כי נטל החוב שנלקח  ברכישת בית ההשקעות מכביד על החברה הציבורית, ועל רקע סביבת הריבית המטפסת מנסה צים להוריד את המינוף שנטל באמצעות הכנסת שותפים לחברה.

המאזן של קבוצת פסגות בסוף ספטמבר האחרון כלל התחייבויות של יותר ממיליארד שקל, לעומת הון של 231 מיליון שקל. בין היתר יש לפסגות פיננסים שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-300 מיליון שקל, הנסחרות במערכת רצף מוסדיים, אחת מהן בתשואה גבוהה של 9%.  

צים השלים את רכישת פסגות באוגוסט 2021, שלושה חודשים אחרי הסיכום עם אלטשולר שחם, אז שילם כאמור סכום של 405 מיליון שקל עבור פעילויות הקרנות, תיקי ההשקעות והברוקראז' של בית ההשקעות - רכישה שמומנה ברובה בהלוואה בנקאית של כרבע מיליארד שקל מבנק מזרחי טפחות.

קבוצת פסגות פיננסים הציגה ברבעון השלישי של 2022 הכנסות של 95 מיליון שקל ורווח נקי של 2.1 מיליון שקל. נכון להיום מנהלת החברה נכסי קרנות נאמנות בהיקף של 46 מיליארד שקל, ואת השנה היא סיימה בפעילות זו עם גיוס חיובי של 2.5 מיליארד שקל, בעיקר הודות לגיוס  בקרנות הכספיות, שהפכו ללהיט בחודשים האחרונים בעקבות עליית הריבית והיותן תחליף לפיקדונות הבנקאיים.

רני צים נחשף לראשונה לבורסה בתל אביב בשנת 2010, כשיחד עם אחיו עדי פעל להנפיק את רשת קמעונאות המזון המוזלת "כמעט חינם". כשנתיים בלבד לאחר מכן  השלימו השניים  את האקזיט הגדול שלהם, שאותו ביצעו בשנת 2012, עם מכירתה של "כמעט חינם" לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל (והשלימה להם צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה - במכירת מניות, בשכר ובדיבידנדים).

לאחר שהשניים הפרידו כוחות, פועל כיום רני צים בעיקר בתחומי הנדל"ן והפיננסים. לצד השליטה בפסגות הוא מחזיק כאמור גם בחברת רני צים מרכזי קניות, הפועלת בערי הפריפריה והמגזר הערבי, ונסחרת בשווי של כחצי מיליארד שקל, לאחר שמניית החברה נפלה ביותר מ-50% בשנה האחרונה.

תגובה: "אירועים ישנים שלא נוגעים לפעילות פסגות"

עו"ד ערן שחם-שביט ממשרד בלטר גוט אלוני, בא-כוחם של נושאי המשרה בפסגות, מסר בשמם: "למיטב הבנתנו, מדובר באירועים ישנים, שאינם נוגעים באופן כלשהו לפעילות בית ההשקעות פסגות. כל הפעולות שביצעו מרשיי בניירות ערך בוצעו כדין ובליווי משפטי צמוד.

"בהתאם לכך, אנו משוכנעים כי כשהרשות החוקרת תסיים את בדיקתה, יתברר כי מרשיי פעלו כדין, וכי לא דבק בהם רבב אוסיף כי נושאי המשרה שיתפו פעולה בחקירה ושוחררו לבתיהם עם תום חקירתם, ללא כל מגבלה ביחס לתפקידיהם בחברה הציבורית".

*** פסקת החפות: רני צים, יניב בנדר ויתר המעורבים בפרשה הם בגדר חשודים/נחקרים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.