מטא תובעת עוד חברה ישראלית: "אספה פרטי משתמשים באמצעות חשבונות מזויפים"

לאחר תחקיר בו נחשפה החברה הישראלית כמי שמסייעת למשטרת לוס אנג׳לס "לאתר פושעים מועדים", הגישה הרשת החברתית תביעה נגד החברה הישראלית • מקור שמכיר את החברה: "לא פותחו בה אווטארים ככל שאנחנו יודעים" • חשבונות פייסבוק ואינסטגרם של עובדים בישראל כבר נסגרו ללא התראה

בניין של מטא / צילום: Shutterstock
בניין של מטא / צילום: Shutterstock

מטא ממשיכה במאבקה נגד מי שהיא תופסת כחברות המנצלות את הנגישות לרשת החברתית כדי לאסוף פרטי משתמשים באופן שמפר את כללי השימוש שלה. הענקית ממנלו פארק הגישה בימים האחרונים תביעה בבית משפט פדרלי בקליפורניה נגד החברה הישראלית וויאג'ר לאבס (Voyager Labs), שהוקמה על-ידי אבי קורנבלום ופועלת מהוד השרון וממשרדים בארה"ב, בבריטניה ובסינגפור. 

● דרישה של חבר קונגרס אמריקאי: לבדוק את השימוש בחברת הסייבר של אהוד ברק ומפקד 8200 לשעבר
מהומה בדירקטוריון NSO: החברה מבקשת את עזרת בית המשפט בגישור בין המנהלים

קורנבלום שימש כמנכ"ל החברה מאז היווסדה ב-2017, אך בשנה האחרונה העביר את המושכות לידי הנהלה אמריקאית. לגלובס נודע כי חשבונות פייסבוק ואינסטגרם של עובדי החברה בישראל כבר נסגרו - ללא התראה מוקדמת.

מטא  דורשת להרחיק את הגישה של החברה לפייסבוק ולאינסטגרם, לאחר שלטענתה וויאג'ר יצרה חשבונות מזויפים במטרה לאגור פרטי משתמשים ולעשות בהם שימוש מסחרי. "וויאג'ר פיתחה כלי תוכנה לכריית פרטי משתמשים מתוך פייסבוק ואינסטגרם, וגם מאתרים כמו טוויטר, יוטיוב, לינקדאין וטלגרם", כתבה ג'סיקה רומרו, מי שאחראית על אכיפה הפרות שימוש ותביעה במטא. "כלי הכרייה של וויאג'ר משתמשים בפרופילים מזויפים על-מנת לאסוף פרטי משתמשים המחוברים לפייסבוק, בכלל זה מידע הנשאב מעמוד הפרופיל, פוסטים, רשימות חברים, תמונות ותגובות. החברה השתמשה במערכת הכוללת מכוון מחשבים ורשתות במדינות שונות כדי להסתיר את פעילותה".

בסך-הכול אותרו על-ידי הרשת החברתית 38,000 חשבונות פייסבוק מזויפים שאספו פרטים על 600 אלף משתמשים.

בכיר שמכיר את פעילות החברה סתר את טענות מטא ואמר לגלובס כי "ככל הידוע, בחברה לא מפותחים אווטארים (כינוי לפרופילים מזויפים ברשת החברתית - א"ג). מה שמייחד את וויאג'ר הוא היכולת להשתמש בבינה מלאכותית המאפשרת לה להסיק מסקנות מודיעיניות חכמות".

מחברת וויאג'ר לא התקבלה תגובה לידיעה.

הדרישה מבית המשפט בארה"ב להרחיק את החברה הישראלית מנכסיה של מטא הגיעה בעקבות תחקיר משותף של עיתון "הגרדיאן" ומרכז ברנן לזכויות אדם, שחשף כי וויאג'ר סיפקה למשטרת לוס אנג'לס כלים לחיזוי משתמשים שעלולים לבצע פשע בהתבסס על רשת החברים שלהם, התנהגויותיהם ודעותיהם כפי שהן באות לידי ביטוי ברשת. לפי התחקיר, וויאג'ר תדרכה את אנשי המודיעין במשטרה כיצד לזהות, למשל, התבטאויות איסלמיות קיצוניות.

החברה מעסיקה 100 עובדים, מתוכם כ-60 איש בישראל. היא גייסה עד כה כ-100 מיליון דולר ממשקיעים בהם סר רונלד כהן, קרן הורייזונס ונצ'רס של המיליארדר ההונג-קונגי לי קא שינג, לויד דורפמן, ממייסדי טרוולקס וחברת ההשקעות של אורקל.

בין המשתמשים שפרטיהם נאספו באמצעות כלי החברה עובדי עמותות, אקדמאים באוניברסיטאות, אנשי תקשורת, עובדי מערכת הבריאות, עובדי ממשל וכוחות הביטחון בארה"ב, לפי מטא. "אנחנו רוצים להדגיש כי זו לא הדרך למשטר את האזרחים או את הציבור", אמרה רומרו. "כמה מאלה שהושפעו מהקמפיין לא מתיישבים עם ההגדרה של פושע, לפחות לא אותו פרופיל שוויאג'ר מנסה למכור כחלק מניתוחי הדאטה שלה".

עוד אמרה רומרו כי למרות שהתביעה מוגשת נגד וואיג'ר, מטרתה לסמן לחברות אחרות ולארגוני ביטחון אחרים כי פייסבוק לא תאפשר את המשך אופי הפעילות המודיעיני בדרך זו. "אנו שולחים מסר ברור לתעשיית ה'כלי ריגול להשכיר' - אשר בו חברות עשויות להיתקל בתביעה משפטית. אני מקווה שהדבר מהווה סימן ברור למשטרות ולארגוני אכיפה באשר להמשך השימוש בכלים שכאלה".

מאז פרשת קיימברידג' אנליטיקה, בה עשו חברות מסחריות שימוש בנתוניה למטרות מסחריות ופוליטיות, משתדלת מטא לנהל קמפיינים מתוקשרים נגד חברות טכנולוגיה - חלקן ישראליות - במטרה לצמצם את תופעת כריית פרטי המשתמשים. לפני יותר משנה סגרה מטא את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של בכירים בחברות ישראליות בתחום המודיעין, בהן קוגנייט, בלאק קיוב, קובוובס ובלוהוק. מלבד איסוף מידע מודיעיני באמצעות דיבוב משתמשים, הואשמו חלק מהחברות בגרימת מניפולציה להורדה של תוכנות זדוניות למחשב ולטלפון במטרה לפרוץ אליהם.

כידוע, מטא מנהלת תביעה נגד NSO בארה"ב על פריצה לוואטסאפ וליישומים נוספים שבבעלותה, ובחודש שעבר סגרה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שנקשרו בבכירי יצרניות הסייבר ההתקפי הישראליות קנדירו וקוואדרים שעשו שימוש בחשבונות אלה לבדיקת כלי הפריצה שלהם. גם חשבונותיה של חברה ישראלית אחרת, סייברגלובס מבאר שבע, נסגרו לאחר שמטא טענה כי היא עשתה בהם שימוש לאיסוף פרטי משתמשים.