עד מתי נאכל בשר? העתיד לפי ביל גייטס

מייסד מיקרוסופט מאמין שהעולם "לא יוכל להימנע מחריגה מהיעד שהוצב הסכם פריז להגבלת ההתחממות הגלובלית", אבל שומר על אופטימיות

ביל גייטס / צילום: Shutterstock
ביל גייטס / צילום: Shutterstock

המיליארדר והפילנתרופ ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, ענה השבוע על שאלות משתמשי אתר הפורומים Reddit. גייטס, שעשה את הונו במיקרוסופט, הקים מאז חברות שעוסקות במשבר האקלים, ואף כתב ספר בנושא. לדבריו, "קצב החדשנות ממש הולך וגובר, למרות שלא נצליח להגביל את ההתחממות הממוצעת ל-1.5 מעלות בהשוואה לרמות הקדם-תעשייתיות" - מטרה שהוצבה בהסכם פריז בשנת 2015.

בן סלמאן מתעמת עם קרן העושר הסעודית: כיצד להשקיע את ההון מהנפט
נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דברי גייטס מצטרפים לדוח של האו"ם מלפני כשלושה חודשים, לפיו "אין מסלול אמין להגיע ל-1.5 מעלות צלזיוס" ביחס לרמה הקדם-תעשייתית.

המיליארדר אמר גם כי הכפשת המאמצים להפחתת נזקי משבר האקלים "מאטה את ההתקדמות שאנחנו עושים בשיפור המצב האנושי". גייטס ציין כי בחלקים מסוימים בעולם, יותר מ-10% מהילדים מתים לפני גיל 5, ולמעלה מ-30% מהילדים אין מה לאכול. גייטס הציג נתונים עגומים, אך התעקש בכל זאת לשמור על אופטימיות: "אני עדיין מאמין שנוכל להימנע מתוצאה איומה".

גייטס התייחס ל-"TerraPower", חברה לתכנון ופיתוח כורים גרעיניים שהקים. "אנחנו מתקדמים מצוין", אמר גייטס, אבל גם הכיר בכך שהמלחמה באוקראינה פגעה בתוכניות החברה, מכיוון שנוצר מחסור בדלק המגיע מרוסיה.

הכור הראשון ש-TerraPower תקים אמור לפעול בוויומינג, ואמור להתחיל בפעילות עד 2030. "זה יכול להוות תרומה עצומה לאתגרי האקלים, מכיוון שהעלות תהיה נמוכה והשימוש יהיה סופר-בטוח", ציין גייטס.

"המפתח הוא להפוך את המוצרים הנקיים לזולים"

לפי גייטס, ייצור חשמל אחראי כיום ל-27% מפליטות הפחמן, וגידול צמחים ובעלי חיים למאכל אחראי ל-19% מהפליטות. גייטס השקיע עד כה במספר חברות הפועלות לייצור בשר מתורבת או מלאכותי, ביניהן "ביונד מיט" ו-"Impossible Foods". "אני חושב שבסופו של דבר המוצרים האלה יהיו טובים מאוד, למרות שהנתח שלהם קטן היום", אמר. לדבריו, חשוב לייצר אלטרנטיבה לבשר ולהעלות את המודעות לנושא, כי "אנשים שרוצים לעבור לטבעונות זה נהדר - אבל אני לא מאמין שרוב האנשים יעשו זאת".

מעבר לתזונה וייצור חשמל, גייטס מאמין שיצירת חלופות אנרגטיות נקיות וחסכוניות הן הדרך הטובה ביותר למאבק במשבר האקלים. "המפתח הוא להפוך את המוצרים הנקיים לזולים כמו המוצרים המלוכלכים בכל תחום עם פליטות - מטוסים, ייצור בטון, בשר וכדומה", הסביר. "זו הדרך היחידה בה נוכל לבקש מכל מדינות העולם לפעול. אם זה יעלה הרבה, לא נצליח".