בורסות עולם | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בבורסות אירופה; הנפט ירד ב-1.3%

מדד ניקיי איבד גובה לאחר נתוני אינפלציה מאכזבים, הנג סנג ננעל ללא שינוי ובסין נרשמו עליות • בוול סטריט אין היום מסחר לרגל יום מרטין לותר קינג

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock
הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

18:55

מדדי המניות המובילים באירופה ננעלו בעליות קלות של 0.2%-0.3%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמו ירידות קלות.

החוזים על הנפט רשמו ירידות של כ-1.3% והזהב רשם ירידה קלה של כ-0.3%.

15:45

מניית Temenos מזנקת בכ-7% לאחר שחברת התוכנה השוויצרית הודיעה כי המנכ"ל שלה יפרוש. 

מניית 888  בולטת בעלייה של כ-4%, איתקה אנרג'י  עולה בכ-3% ופלייטק  מטפסת בכ-2%.

14:05

מדדי המניות המובילים באירופה נסחרים כעת בעליות קלות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

בשוק הסחורות החוזים על הנפט יורדים ב-0.2%-0.4% והזהב נסחר ביציבות.

בזירת הקריפטו נרשמות כעת ירידות קלות. הביטקוין נסחר סביב 20,850 דולר לאחר שמוקדם יותר היום טיפס ל-21.1 אלף דולר לאחר שרשם עלייה של 23% בשבוע המסחר האחרון וחצה לראשונה זה חודשיים את רף ה-20 אלף דולר. גם האת'ריום רושם ירידה קלה ונסחר סביב 1,540 דולר לאחר שקפץ בכ-20% בשבעת ימי המסחר הקודמים.

12:00

השווקים הגלובליים רגועים: מדדי המניות המובילים באירופה נסחרים ביציבות, העליות בשוק הקריפטו התמתנו ובשוק הסחורות נרשמות תנודות קלות.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן התייחס בסקירתו לשוק הגז הטבעי. "הירידה במחיר הגז הטבעי התרחשה על רקע החורף המתון באירופה, שמפחית את הביקושים של משקי הבית והעסקים ובפרט מפחית את החששות מפני החרפת משבר האנרגיה. לצד זאת, התמתנות קצב ההתכווצות של מאגרי הגז הטבעי באירופה, סייעה גם כן להתמתנות החששות בשווקים מפני החרפת משבר האנרגיה באירופה, מה שתמך בירידת מחיר הגז הטבעי בשוק האירופאי. הרחבת התשתיות בגרמניה לטיפול בגז טבעי נוזלי צפויה להגדיל את קיבולת הייבוא של LNG לגרמניה לכ-37 BCM בשנה עד 2024. גידול זה בקיבולת צפוי לסייע לשוק האירופאי בטווח הבינוני ובטווח הרחוק, ולהפחית את התלות שהייתה לו בגז טבעי רוסי. להערכתנו, שינויי האקלים צפויים להמשיך להיות גורם בעל השפעה מהותית על הביקושים לגז טבעי בשוק האירופאי והאמריקאי, וירידת טמפרטורות מזג האוויר באירופה עלולות להביא לעלייה מחודשת במחיר הגז טבעי האירופאי (TTF). כמו כן, הסיכון מפני מחסור במקרה של חזרה של חורף קשה מהצפוי עדיין קייים בשוק וכתוצאה מכך מחיר הגז הטבעי האירופי צפוי להישאר תנודתי מאוד ברמה גבוהה יחסית".

10:10

המסחר באירופה נפתח בעליות קלות. מדד דאקס מוסיף כ-0.2% וכך גם הפוטסי בלונדון, קאק הצרפתי ויורו סטוקס 50 הכלל אירופי עולים ב-0.3%.

באסיה מדד ניקיי בטוקיו ננעל בירידה של 1.1%, בעוד שבשנגחאי ושנזן עלו המדדים ב-1% וב-1.5% בהתאמה. בהונג קונג נמחקו העליות ומדד הדגל סיים ללא שינוי מרמת הפתיחה. באוסטרליה עלה מדד ASX ב-0.8%, בטייוואן ודרום קוריאה נרשמות עליות של 0.6%-0.7%.

בוול סטריט החוזים עברו לירידות קלות, אך כאמור לא יתקיים היום מסחר בשל יום הזיכרון למרטין לותר קינג כך שעד תחילת המסחר מחר צפויים עוד שינויים רבים בגזרה הזו.

07:45

באסיה המגמה מעורבת הבוקר. מדד ניקיי היפני מאבד 1.2% לאלר נתוני אינפלציה מאכזבים בעוד שיתר המדדים המרכזיים ירוקים. הנג סנג מטפס ב-0.7% ושנגחאי קופץ ב-1.6%. הקוספי בסיאול עולה ב-0.8% וגם בטייוואן ואוסטרליה המגמה חיובית.

ניתוח טכני: העליות במדד S&P 500 הן למעשה מלכודת דבש
חוששים מהממשלה? הפסקה שנוספה לסקירות האנליסטים  
הכלכלנים מתייחסים למדד המחירים לצרכן: איך ישפיעו צעדי הממשלה על האינפלציה וכיצד יגיב בנק ישראל? 

ביפן, מדד המחירים ליצרן (PPI) עלה ב-0.5% בדצמבר, כשהתחזיות היו לעלייה של 0.3%. מדד המחירים של המוצרים התאגידיים (CGPI, מחירי הסחורה של האיגוד המקצועי) זינק בשנה האחרונה ב-10.2%, בעוד התחזיות היו לעלייה של 9.5% "בלבד".

הירידות בטוקיו רוחביות אך בולטות לשלילה מניות הפיננסים, בהן מיצובישי פייננשל, סומיטומו מיטסוי, סופטבנק ומיזוהו פייננשל. גם מיצובישי מוטורס, ניסאן והונדה מאבדות גובה בעוד שטויוטה רושמת עלייה קלה. בהונג קונג נרשמות עליות בקרב מניות הנפט CNOOC, צ'יינה פטרוליום ופטרוצ'יינה על רקע עליית מחירי הנפט בשישי, אך מניות הטכנולוגיה רושמות בעיקר ירידות. מייטואן נחתכת ב-4%, לנובו משילה 4.7% ויצרנית הרכב ג'ילי משילה 3%, ואילו שיאומי ועליבאבא נסחרות ביציבות או בירידות קלות מאוד.

היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום מרטין לותר קינג. החוזים העתידיים יציבים עם נטייה לעלייה קלה. בשוק האג"ח האמריקאי נרשמו ירידות ביום שישי, והתשואות עלו. התשואה על האג"ח של הממשל ל-10 שנים עלתה ל-3.49% והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה ל-4.22%.

בזירת המסחר בסחורות החוזים על הנפט יורדים בעד 1%. חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר במחיר של 84.4 דולר לחבית וחוזה על נפט אמריקאי (WTI) ברמה של 79.1 דולר.

אתמול הודיעה חברת שברון  האמריקאית על תגלית גז משמעותית שהתגלתה בקידוח האקספלורציה Nargis-1 הממוקמת בזכיון השטח הימי Nargis שבמצרים. בבאר התגלו 61 מטר של שכבות אבן חול מהתקופות הגיאולוגיות מיוקן והאוליגוקן המכילות גז טבעי. הבאר נקדחה בעומק מים של 309 מטר על ידי אסדת הקידוח Stena Forth.

במט"ח, הדולר רושם עלייה מזערית מול השקל ושערו 3.41 שקלים, האירו עולה ב-0.2% ושערו 3.70 שקלים והליש"ט מתחזקת ב-0.3% ושערה 4.18 שקלים.

בזירת הקריפטו נרשמות היום עליות, בהמשך למגמה מהימים האחרונים. הביטקוין נסחר סביב 21.1 אלף דולר לאחר שרשם עלייה של 23% בשבוע המסחר האחרון וחצה לראשונה זה חודשיים את רף ה-20 אלף דולר. האת'ריום נסחר סביב 1,570 דולר לאחר שקפץ בכ-20% בשבעת ימי המסחר הקודמים.

מחר (שלישי) יתפרסמו בסין נתוני הצמיחה, כאשר הצפי הוא לירידה רבעונית של 0.8% ברבעון הרביעי כך שקצב עליית התמ"ג בחישוב שנתי יגיע ל-1.8%. גם שיעור האבטלה בסין יפורסם וכן מדדי המחירים לצרכן בגרמניה, באיטליה ובקנדה. ברביעי יפרסם הבנק המרכזי ביפן את החלטת הריבית שלו, בבריטניה יתפרסמו נתוני אינפלציה וגם בגוש האירו (התחזיות הן לירידה של 0.3% בדצמבר כך שהקצב השנתי יתמתן ל-9.2%, בדומה להערכות הראשוניות שכבר פורסמו). בארה"ב יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד מחירי היצרן לחודש האחרון. בחמישי יתפרסמו מדד המחירים ליצרן בשוויץ, החלטת הריבית בטורקיה (צפויה לעמוד על 9% בדומה לחודשיים האחרונים), נתוני אבטלה שבועיים בארה"ב וכן מספר התחלות הבנייה. בשישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובהונג קונג ונתוני מכירות קמעונאיות בבריטניה.