הצמיחה בשפל והאוכלוסייה מתכווצת: איך תיראה סין ב-2023

הצמיחה בסין הגיעה ב־2022 ל־3% בלבד, נפילה של עשרות אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת והרבה פחות ממה שצפו בממשל • כתוצאה מכך האבטלה התפשטה ופגעה בעיקר בצעירים • איך ישפיע ביטול מדיניות ה"אפס קורונה" על הצמיחה ומתי סין תתאושש? תלוי את מי שואלים

מדרחוב קניות בבייג'ינג, השבוע / צילום: Associated Press, Andy Wong
מדרחוב קניות בבייג'ינג, השבוע / צילום: Associated Press, Andy Wong

הכלכלה הסינית צמחה בשנה שעברה בקצב האיטי ביותר זה כמה עשורים. הסיבה העיקרית: סגרים חוזרים ונשנים פגעו במשקי בית ובעסקים, והדגישו את המחיר הגבוה שגבתה מדיניות "אפס קורונה". לאחרונה, החליטו בממשל בפתאומיות לנטוש את המדיניות הזו ולפתוח מחדש את הכלכלה.

שופט העליון שרוצה לרשת את חיות וכבר נערך לביטול שיטת הסניוריטי | בלעדי 
שבבים הם הנפט החדש, וארה"ב מוציאה מיליארדים כדי למצב את מעמדה | WSJ

על פי הלשכה לסטטיסטיקה הסינית, הכלכלה במדינה צמחה ב־3% בלבד ב־2022, האטה חריפה מהקצב של 8.1% שנרשם ב־2021. על פי נתוני הבנק העולמי, חוץ מ־2020 אז צמחה הכלכלה רק ב־2.2%, 2022 הייתה השנה הגרועה ביותר לצמיחת התמ"ג הסיני מאז 1976, השנה בה מותו של מאו זדונג סיים עשור של קושי כלכלי שכונה המהפכה התרבותית.

נטישת המגבלות סוללת את הדרך לשיקום

הנטישה של כמעט כל המגבלות על בריאות הציבור בסין, סוללת את הדרך לשיקום כלכלי ב־2023. כלכלנים צופים ששיקום בהובלת הצרכנים בסין השנה יחזק את הצמיחה העולמית, בזמן שארה"ב ואירופה עלולות להיכנס למיתון.

ההקלה במגבלות הקורונה היא חלק מאיפוס מדיניות נרחב בסין שנועד להחיות את הכלכלה. פקידים בכירים גם ציינו את סיום צעדי הענישה נגד חברות טכנולוגיה, הקלה ברגולציה קשוחה על תחום הנדל"ן והסרת האיסור על ייבוא פחם מאוסטרליה.

עד כמה יהיה השיקום חזק? עוד קשה לומר. הביקוש לייצוא סיני יורד עם האטת הכלכלה בשאר העולם. ביטחון הצרכנים לאחר שלוש שנים של סגרים נמצא על הקרשים. כלכלנים רבים חוששים שלצלקות המגפה, שבאות לידי ביטוי במשרות שאבדו וחברות שנסגרו, ייקח זמן להחלים.

סין גם נותרה לכודה בגל קטלני של מקרי קורונה לאחר הקלה במגבלות המגפה, עם מאות מיליוני נדבקים וכ־60 אלף מקרי מוות מקורונה בהם הודתה הממשלה מאז תחילת דצמבר.

לראשונה משנות ה־60: האוכלוסייה מתכווצת

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ניצבת גם מול מגוון אתגרים לטווח ארוך, כולל הרחבת העימות מול ארה"ב ודמוגרפיה המידרדרת במהירות. נתונים רשמיים שפורסמו הראו שאוכלוסיית סין התכווצה ב־2022 בפעם הראשונה מאז תחילת שנות ה־60, וירדה ב־850 אלף נפש ל־1.412 מיליארד כתוצאה משנים של ירידה בילודה.

לא היו רבים שציפו לביצועים כלכליים כה חלשים, כולל פקידים סיניים בכירים. בציפייה שצעדי הכלת הקורונה ימגרו את הנגיף והביקוש במערב למוצרים תוצרת סין יעזור להניע שנה נוספת של התרחבות חזקה, הממשלה קבעה לעצמה ל־2022 יעד צמיחה של 5.5%.

ההתפשטות המהירה של זן אומיקרון של הנגיף וזנים שהתפתחו ממנו חיסלו את השאיפה הזו. בחודשים הראשונים של 2022, העיר שיאן, המוכרת בגלל צבא חיילי החימר שלה, הושמה תחת סגר לאחר התפרצות של מקרים, בזמן שהתפרצויות בנמלים כמו טיאנג'ין ונינגבו גרמו לגלי הדף שהורגשו לאורך שרשראות אספקה בעולם. חברות רבות, כולל יצרנית השבבים מדרום קוריאה סמסונג, יצרנית הרכב הגרמנית פולקסוואגן וספקים של נייקי ואדידס דיווחו על בעיות בייצור.

הסגרים התפשטו מהמחוז התעשייתי ג'ילין בצפון מזרח ועד עיר הטכנולוגיה שנזן בדרום סין, כשהרשויות נאבקו להכיל התפרצויות ברחבי המדינה. שנחאי - הבירה הכלכלית של סין ומטרופולין של 25 מיליון תושבים - נכנסה לסגר באפריל. המגבלות על שנחאי לא הוסרו במלואן חודשיים תמימים.

הנתונים החדשים הדגימו את ההשלכות הכלכליות של ההפרעה. מכירות קמעונאיות, מדד מרכזי של הוצאת הצרכנים, ירדו ב־0.2% לעומת שנה קודם לכן, לאחר שעלו ב־12.5% ב־2021. הייצוא אומנם גדל ב־10.5% לעומת שנה קודם לכן, אם כי הנתונים החודשיים הטריים ביותר מראים שהפריחה בייצוא הסיני מתפוגגת בעת שצרכנים בארה"ב ובאירופה קמלים תחת לחץ האינפלציה הגבוהה והעלייה בשיעורי הריבית.

הנתון הרשמי על מספר המובטלים במדינה, שיעור האבטלה בערים, עמד על 5.5% בסוף השנה, ירידה משיא של 6.1% באפריל. עובדים צעירים נשאו בנטל של השנה החלשה של המדינה - וזהו אחד הסימנים החריפים ביותר להצטלקות הכלכלה: האבטלה בקרב עובדים בגילאים 16 עד 24 עמדה על 16.7% בדצמבר, לאחר שהגיעה לשיא של קרוב ל־20% ביולי.

הממשל בונה על הצריכה הפרטית

על ידי הסרת מגבלות הקורונה, סין מקווה להניע שיקום באמצעות הצרכנים, אם כי התזמון והעוצמה של השיקום לא ברורים. סו טרין, מנהלת שותפה של אסטרטגיית מקרו עולמית ב־Manulife Investment Management בסינגפור, אמרה שהיא צופה שהצרכנים הסיניים ינהגו במידה של זהירות בחודשים הקרובים, בהינתן אי הוודאות לגבי פרנסה והכנסה. הזהירות הזו "עלולה להגביל את כמות הביקוש המרוסן לעומת מה שראינו במעבר של כלכלות מתקדמות לחיים לצד הקורונה", אמרה.

"אנחנו לא הולכים לקפוץ מעל הפופיק במונחים של ההספק בסין", אמר אדוארד בסטיאן, מנכ"ל חברת התעופה דלתא, בשיחת וועידה עם אנליסטים שבוע שעבר. "אני חושב שזה סימן השאלה הגדול במונחים של הביקוש הבינלאומי ב־2023".

מתי הכלכלה תתחיל להשתקם? כלכלנים רבים צופים שלושה חודשים ראשונים קשים ב־2023, עם חידוש הצמיחה ברבעון השני. עם זאת, רובין שינג, כלכלן סין ראשי במורגן סטנלי בהונג קונג, אמר שלדעתו השיקום יתחיל מוקדם יותר, בהתבסס על נתונים כולל כמות הנסיעות בערים המובילות בסין.

 

בנק ההשקעות צופה שסין תצמח ב־5.7% ב־2023, כשמשקי בית סיניים ייצאו מהמגפה עם חסכונות בריאים וציפיות משופרות למשרות. "הפתיחה מחדש בפני עצמה תהיה תמריץ גדול", נמסר מהבנק.

כלכלנים רבים אומרים שכשארה"ב ואירופה צפויות לחוות האטה, אם לא לגלוש למיתון ממש השנה, חוזק הצמיחה בסין יהיה מרכזי לביצועי הכלכלה העולמית. שינג אמר שסין עשויה להיות אחראית לכ־40% מהצמיחה בעולם ב־2023.

תופעת לוואי פוטנציאלית: הביקוש הסיני לאנרגיה עלול להאט את נסיגת האינפלציה ברחבי העולם, וזה עלול לעכב את הרגע בו יוכלו בנקים מרכזיים להקל במדיניות המחמירה שהם נוקטים בה כעת.

גרייס ז'ו ושאו שאו השתתפו בהכנת הכתבה מבייג'ינג