רוחות של אופטימיות באירופה: השווקים מטפסים והחששות ממיתון מתפוגגים

היחלשות האינפלציה וצניחת מחירי האנרגיה מביאות רוחות חדשות ליבשת: המניות עולות, האירו מתחזק, תשואות האג"ח יורדות והתחזיות עוברות ממיתון לצמיחה • אבל יש גם מי שמזהירים: כל החרפה באינפלציה או התפתחות בחזית האוקראינית עלולה לטרוף מחדש את הקלפים

בורסת פרנקפורט / צילום: Shutterstock
בורסת פרנקפורט / צילום: Shutterstock

אחרי חודשים ארוכים של חשש ממשבר כלכלי באיחוד האירופי, התחלפה בשבועות האחרונים האווירה לאופטימיות זהירה. "סימני החיים" המאקרו-כלכליים של הגוש הכלכלי השלישי בגודלו בעולם שינו צבעם מאדום לירוק, והביאו סוכנויות דירוג ובנקי השקעות לשפר את הערכותיהם כלפיו.

שש שנים לחיסכון לכל ילד: איפה היה הכי כדאי להשקיע, ומי הגוף שמוביל? | בדיקת גלובס 
המהפכה שמסעירה את רואי החשבון: כך יראו בקרוב הדוחות הכספיים 
פרנויה שיצרה מציאות: החשש של פוטין מ"כיתור רוסיה" מתממש | פרשנות

הבורסות פתחו את השנה בעליות שפיצו, נכון לעכשיו, על רוב הירידות שנרשמו בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה, האירו מתקרב לכיוון שער חליפין של 1.1 דולרים, אחרי שפל של שני עשורים, התשואות על איגרות החוב יורדות והתחזיות למיתון מתקרב הוחלפו בהערכות לצמיחה צנועה.

בנק גולדמן זאקס היה הראשון להכריז בשבוע שעבר כי אינו צופה יותר התכווצות של גוש האירו בשנה הנוכחית, אלא הוא מעריך שתירשם בו צמיחה של 0.6%. שורת אנליסטים אחרים החליפו גם הם את הצפי לשנה הנוכחית, ועברו מתחזיות מיתון להערכות לצמיחה משוערת של 1.4% לאיחוד האירופי ככלל ב-2023.

אפילו קרן המטבע הבינלאומית, שרק בסוף השנה שחררה תחזית פסימית, ושהעומדת בראשה הזהירה כי "מחצית מאירופה תחווה מיתון", רמזה כי הערכתה עומדת להשתנות. בכירה בקרן העריכה בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס השבוע כי הקרן "תשפר" בקרוב את תחזית הצמיחה למחצית השנייה של השנה עבור אירופה.

סימנים לאופטימיות ניתן למצוא בשבועות האחרונים בשווקים רבים. מדד דאקס הגרמני עלה בחודש האחרון ב-9%, לרמה שבה היה בפעם האחרונה באמצע פברואר 2021, לפני פרוץ המלחמה באוקראינה. מדד Stoxx600 (600 החברות הנסחרות הגדולות באירופה), שהיה המוקד ל"שורטים" במיליארדי דולרים מצד משקיעים שחזו דעיכה כלכלית ביבשת, רשם עלייה דומה לרמה קרובה לזו של אפריל אשתקד.

תחושה שמשבר האנרגיה אינו כה חריף

מגמת ההתחזקות של המטבע האירופי המשותף נשמרה גם היא בשבוע האחרון, ושער האירו עומד כעת על 1.08 דולרים, עלייה משמעותית של קרוב ל-14% בתוך ארבעה חודשים.

הנתונים הללו הובילו את קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שבדרך כלל בורר את מילותיו בקפידה, להכריז בראיון שהעניק השבוע ל"בלומברג" כי הוא "בטוח לחלוטין שגרמניה תימנע מכניסה למיתון בשנה הנוכחית". מדד ZEW, שבוחן את תחושות המשקיעים במדינה, פורסם השבוע, והצביע לראשונה על מגמה חיובית ואופטימית מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. סקר של סוכנות הייעוץ Morning Consult מצא אופטימיות גוברת בנוגע לעסקים אירופיים בשלושת החודשים האחרונים, ב-11 מתוך 13 מדינות אירופיות (החריגות הן נורבגיה וצרפת).

שני גורמים עיקריים אחראיים לרוחות החדשות שמנשבות בשווקים האירופיים מאז תחילת השנה: התחושה כי משבר האנרגיה אינו חריף כפי שחששו רבים ביבשת, ובהתאם מחירי האנרגיה היורדים בחדות, והעובדה כי האינפלציה האירופית - למרות היותה עדיין בשיא של עשרות שנים - מפגינה סימני היחלשות בחודשיים האחרונים.

"מצב טוב הרבה יותר משניתן היה לצפות"

יחד עם הפתיחה המחודשת של סין וזניחת מדיניות ה"אפס סובלנות" שם כלפי הקורונה, והנתונים החיוביים לגבי האינפלציה והשוק האמריקאיים, הרי שהכלכלה הגלובלית מפגינה ביצועים טובים משחזו מי שמיהרו להספיד אותה.

"עברנו תקופה שכוללת מגפה, מלחמה, והנורמליזציה הגדולה ביותר של מדיניות מוניטרית בהיסטוריה", אמר דניאל פינטו, ראש בנק ההשקעות של ג'יי.פי מורגן. "בהתחשב בכל מה שקרה, העולם במצב טוב הרבה יותר ממה שניתן היה לצפות".

עבור האיחוד האירופי, הסימנים החיוביים נכנסים כעת למכלול השיקולים של הבנק המרכזי (ECB) בהחלטות הריבית העומדות לפניו. מדד המחירים לצרכן בגוש האירו ירד בדצמבר, ל-9.2%, זה חודש שני ברציפות אחרי שהגיע לשיא של 10.6% באוקטובר. הבנק הבהיר כי ימשיך עם העלאות ריבית "משמעותיות", בין היתר משום שריבית הליבה ביבשת ממשיכה לעלות, והוא חשש מהתפשטות האינפלציה למגזר השירותים.

 

בחודשים הקרובים, הוא הזהיר, צפויה האינפלציה ככל הנראה לעלות, על רקע הסכמי שכר נדיבים שנכנסים לתוקף (בעקבות דרישות איגודי עובדים אירופיים לתוספת יוקר ומו"מ בנושא). זו הסיבה שה-ECB "נחוש" להעלות עוד את הריבית מהרמה הנמוכה בהשוואה גלובלית, של 2% כיום.

אך לפחות בהיבט אחד הוא יכול להירגע: המרווח בין אג"ח אוצר איטלקית לגרמנית - אחד מהמדדים החשובים ליציבות הגוש וליכולת של הבנק לפעול באופן הרמוני מבחינה מוניטרית - עומד על 1.81%, רחוק מהרמות שנרשמו בקיץ (2.5%).

מזג האוויר הוא שקובע בסוף את המחירים

אבל יש מי שמזהירים מאופטימיות מוגזמת, ומתחושה שהמשבר מאחורי אירופה. המלחמה באוקראינה אינה מראה סימני דעיכה, וכל התפתחות בגזרה זו, כמו גיוס כללי ברוסיה, שיוביל להתעצמות הלחימה, לשיבוש העברת הגז דרך המדינה או לאיומים חדשים על אירופה, עשויה להעיב על התחזית האירופית.

נוסף על כך, מחירי הגז אומנם צללו השבוע לשפל של שנה וחצי (55 אירו למגוואט-שעה), אך זאת בעיקר עקב מזג אוויר חם מהרגיל בינואר עד כה, שעשוי "להתאזן" בחודשים הקרובים. גם מחירי החשמל ירדו לשפל.

שר האוצר הגרמני העריך בהקשר זה, כי הממשלה "לא תיאלץ להשתמש בכל 200 מיליארד האירו" שהקצתה לטובת סבסוד אנרגיה לעסקים ולתושבים, לנוכח המחירים הנמוכים. אולם ראש סוכנות האנרגיה העולמית צינן את ההתלהבות, בהזכירו כי ההשפעה הגדולה ביותר על המחירים נתונה עדיין למזג האוויר.

גם ה"דביקות" של האינפלציה יכולה לשחק תפקיד משמעותי בדיכוי הפעילות הכלכלית באירופה. העובדה כי אינפלציית הליבה בגוש האירו ובבריטניה הולכת ועולה בעקביות עשויה לחייב את הבנקים המרכזיים למדיניות מוניטרית הדוקה הרבה יותר, למשך זמן ממושך יותר - מה שיפגע בתחזיות הצמיחה.